جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی

حوزه/ استادحوزه علمیه قم گفت: از نظر آیت الله العظمی فاضل، جمع قرآن به معنای اینکه آیات درون سوره قرار گیرد، در زمان حیات پیامبر(ص) اتفاق افتاده، اما جمع به معنای چینش و ترتیب سوره ها که در حال حاضر موجود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین مودب در مراسم اختتامیه همایش دیدگاه های قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی که در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، در گزارشی پیرامون برگزاری پنل جمع قرآن و قرائات عنوان کرد: مقالات ارزشمندی در این حوزه به این همایش رسید که تعداد آن به بیش از 20 مقاله رسید.

وی افزود: شرکت کنندگان در پی مقایسه دیدگاه های قرآنی آیت الله فاضل با حضرات آیات علامه طباطبایی، خویی و معرفت بودند و چگونگی جمع شدن قرآن از مباحث اصلی این نشست به شمار می رفت.

مسئول نشست علمی جمع قرآن و قرائات گفت: برخی از اندیشمندان اهل سنت مسئله جمع قرآن را به زمان خلفا مربوط دانسته اند، اما از نظر آیت الله فاضل جمع قرآن به معنای اینکه آیات درون سوره قرار گیرد، در زمان حیات پیامبر(ص) اتفاق افتاده، اما جمع به معنای چینش و ترتیب سوره ها که در حال حاضر موجود است، ایشان می فرمایند که به نظر می رسد که حتی همین چینش فعلی در زمان پیامبر(ص) و به امر جبرائیل انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مودب خاطرنشان کرد: حاصل این دیدگاه این است که اگر در زمان خلفای بعدی کاری انجام شده، عمدتا در مسئله قرائات بوده و در این زمینه مسئله ای که وجود دارد این است که آیا قرآن دارای یک قرائت و یا چند قرائت بوده است، آیت الله فاضل می فرمایند که قرائات تواتر ندارد، بلکه قرآن متواتر است.

وی ادامه داد: از نظر آیت الله فاضل لنکرانی، قرائاتی که در زمان ائمه (ع) وجود داشته مورد تایید بوده و قرآن بر قرائت واحد استوار بوده و در تفسیر و نماز می توان بر اساس آن عمل کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha