پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی نماز جمعه

حوزه/ امام جمعه قم گفت: این ملت با شکوه حضور خود در انتخابات آینده بر دنیا ثابت خواهد کرد که این اقتدار از بین رفتنی نیست؛ اما انتظاری که مردم از مسئولان دارند، این است که گرانی را مهار کرده و برای بیکاری چاره ای بیندیشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در نماز جمعه شهر قم که در مصلی قدس برگزار شد، عنوان کرد: تاکیداتی که در روایات در باب نامگذاری وارد شده است، نشان دهنده اهتمام این دین به این امر است.

وی افزود: در چند روایت تاکید شده بود که حق فرزندان بر والدین انتخاب نام نیک بوده و بر والدین فرمان داده شده که نام های خوب برای فرزندان انتخاب کنند.

امام جمعه قم گفت: نام های کالاها، اشخاص و مکان ها و غیره نشان دهنده فرهنگ یک جامعه بوده و مشخص می کند که جهت فکری یک جامعه به کدام سمت است.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه نامگذاری حتی برای فرزند سقط شده نیز مستحب است، بیان کرد: رسول خدا(ص) نسبت به نام ها برای اشخاص، امکنه و اشیا حساس بودند و در موارد مختلف می بینیم که ایشان نام افراد و اشیا را که ضد ارزش بود تغییر داده اند.

وی با اشاره به اثرات نام خوب در فرد و جامعه اضافه کرد: با الهام از روایات می توان 10 عنوان را جهت آثار نام نیک برشمرد، اولین نکته این است که نام نیک برای شما سود و منفعت فراوان دارد.

مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد: امام صادق(ع) با تاکید بر سود نام نیکو، بیان کرده اند که آیا دین جز دوستی و دشمنی است، این روایت بیان می کند که اولین اثر نام نیک این است که دوستی و محبت را در میان انسان ها تقویت می کند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: دومین اثر نام نیک این است که برکت به خانه می آورد، اگر نام پیامبری در خانه ای باشد، همواره آن خانه مشمول برکت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در روایت دیگر در باب 24 وسائل الشیعه امام رضا(ع) فرموده اند که در جایی که هم نامان پیامبر باشد، صبح گاهان و شامگاهان آن خانه به نیکی سپری خواهد شد.

عضو  شورای عالی حوزه های علمیه یادآور شد: اثر دیگر نام خوب این است که اگر در خانه ای کسی با این نام زندگی کند، ملائکه آن خانه را تقدیس می کنند.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: زمانی که ابوهارون صاحب فرزند شد، امام صادق(ع) از او سوال می فرمایند که نام او چیست، ابوهارون بیان می کند که نام فرزندم را محمد گذاشته ام، تا امام صادق این نام مبارک را شنید به سمت زمین خم شدند و همینطور چند بار نام پیامبر خدا را تکرار کردند و فرمودند جان من و فرزندانم و همه عالم فدای پیامبر خدا باد؛ حضرت سپس فرمودند که در عالم خانه ای نیست که نام پیامبر در آن باشد، جز اینکه ملائکه دو بار اهل آن خانه را تقدیس می کنند.

وی افزود: خشم شیطان و مصونیت انسان از شیطان از آثار دیگر نام نیک بوده و در روایات بارها دیده می شود که اهلبیت(ع) نام نیک را سپری در برابر هجوم شیطان برشمرده اند؛ همچنین طبق روایات اگر کسی به نام دشمنان باشد، شیطان علیه او بسیج می شود.

امام جمعه قم گفت: اگر جمعی مورد مشورت قرار گرفتند و در میان این ها نام های پیامبران الهی وجود داشته باشد، مشورت آن ها به اتفاقات مثبت کشیده خواهد شد.

آیت الله اعرافی در بخش دوم خطبه های این هفته بیان کرد: مولا امیرالمومنین(ع) فرموده اند که بدانید که چه در خوشی و چه در ناخوشی مرگ در تیررس شما قرار گرفته است، گویا چنگال مرگ در عمق جان شما فرو رفته و این قصه شما با مرگ است.

وی با اشاره به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) در هفته پیش رو اضافه کرد: امروز پیام حضرت زینب کبری(س) می تواند بشریت را از چنگ دشمنان نجات دهد، پرستاری یک شغل نمونه و خوبی است که اگر پرستار درست عمل کند، آلام مردم را کاهش می دهد.

مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد: در فاصله چهل سال ضریب سوادآموزی در کشور ما از زیر 50 درصد به 98 درصد رسیده و علی رغم اینکه جمعیت کشور بیش از دو برابر شده است، قم نیز در ضریب میزان باسوادها هشتمین استان کشور است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: آموزش و پرورش ما باید پوشش کاملی داشته باشد تا ما ورودی بی سواد نداشته باشیم، باید تلاش شود در فاصله چند سال باقی مانده برنامه ششم، ضریب سواد در پایین 50 سال، به حد کامل برسد و اینکه ما در بالای شش سال هنوز 9 میلیون بی سواد و در زیر 50 ساله ها حدود دو میلیون بی سواد داریم، زیبنده جامعه اسلامی نیست.

وی 9 دی را روز بصیرت ملی دانست و خاطرنشان کرد: ما در سال 88 مواجه با فتنه ای شدیم که بسیار برای کشور لطمه داشت و آسیب آفرید، اصل این قصه با ادعای تقلب در انتخابات کلید خورد، ادعایی که هیچ گاه نتوانستند آن را ثابت کنند.

عضوجامعه مدرسین یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در این قضیه پرچم دفاع از آرای مردم را بالا بردند، اگر ما انتخابات را زیر سوال ببریم، تبدیل به کشوری می شویم که همواره باید در حال جنگ باشد، بارها قدرت در سطح خبرگان، ریاست جمهوری، مجلس و شوراها قدرت جابجا شده و طبیعی است که در این مرحله شورای نگهبان برای پاسداری از آرای مردم دقت های لازم را انجام می دهد.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: رهبر انقلاب با مدعیان تقلب جلساتی گذاشتند، اما آن ها تسلیم قانون نشدند، البته برخی از این افراد وقتی توجیه شدند، همراهی کردند، در اغتشاشات اخیر نیز مردم در برابر افزایش ناگهانی قیمت بنزین سوال داشتند، اما وسط این معرکه نقشه شیطانی آمریکایی ها که در عراق و لبنان دنبال می شود، در پی ناامن کردن کشور ما نیز بود.

وی بصیرت و مقاومت را دو بال پیروزی دانست و افزود: دنیا باید بداند که هم در سال 88 و هم امروز که دشمنان هویت ملی و ایمانی ما را هدف گرفته اند، ملت ایران علی رغم همه این سختی ها با هوشمندی و بصیرت و مقاومت کمربندها را بسته فتنه ها را پشت سر گذاشته و بر تمام دشمنان پیروز خواهد شد.

امام جمعه قم گفت: این ملت با شکوه حضور خود در انتخابات آینده بر دنیا ثابت خواهد کرد که این اقتدار از بین رفتنی نیست؛ اما انتظاری که مردم از مسئولان دارند، این است که گرانی را مهار کرده و برای بیکاری چاره ای بیندیشند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: وظیفه دولتمردان کاهش وابستگی کشور به نفت بوده و برای پیشرفت باید نظام مالیات و خصوصی سازی درست را در پیش بگیریم، مسئولان نباید بی جهت بر مردم فشار وارد کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha