جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
احمد پناهیان

حوزه/ رهبر معظم انقلاب در قم فرمودند: آمدن امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها به ایران یک حرکت جهادی بود. در عین اینکه امام چاره ای نداشتند، اما باز هم در طول سفر از روشنگری و مبارزه با دستگاه طاغوت دست برنداشتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت الاسلام احمد رضا پناهیان، در رواق امام خمینی(ره) در حرم مطهر رضوی، اظهار داشت: در ایام شهادت امام رضا علیه السلام رئیس جمهور جمله ای به ناحق گفت که بی پاسخ هم ماند. گفت امام رضا علیه السلام امام گفتگو بود و در سطح شهر مشهد هم بنر زدند و امام رضا علیه السلام را امام گفتگو معرفی کردند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در قم فرمودند: آمدن امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها به ایران یک حرکت جهادی بود. در عین اینکه امام چاره ای نداشتند، اما باز هم در طول سفر از روشنگری و مبارزه با دستگاه طاغوت دست برنداشتند. در عین اینکه در کاخ مأمون در حجره کوچکی محصور و تحت الحفظ بودند، بازهم مأمون امام را سه سال بیشتر تحمل نکرد و ایشان را به شهادت رساند.

سخنران حرم رضوی افزود: در روایات بسیاری راجع به قم در آخرالزمان داریم که کانون فاطمیین است. مأوای شیعیانی است که امیرالمومنین علیه السلام فرمود در آخرالزمان اینها یاران بقیۀ الله الأعظم هستند. نهضت امام رضا علیه السلام، قیام و جهاد امام در تعالی بخشیدن سطح معرفت و علم و آگاهی جریان شیعی بسیار حائز اهمیت است.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: امام رضا علیه السلام فرمود هفتاد سال بالای منبرها، جدم امیرالمومنین علیه السلام لعن و نفرین می شد؛ ما این رسم غلط را برانداختیم. اگر کسی بخواهد فرهنگ جامعه را تغییر دهد و اعتقاد و باور اشتباهشان را تصحیح کند کار سختی است. امام فرمود ما توانستیم کاری کنیم که نگاه ها نسبت به ائمه معصومین علیهم السلام برگردد، و احترام امیرالمومنین علیه السلام در جامعه اسلامی حفظ شود.

وی گفت: حضرت معصومه سلام الله علیها خطرات این راه را می دانستند، اما حرکت کردند و به قم که مأمن شیعیان بود آمدند. اشعری ها مجاهدین انقلابی یمن بودند، ‌که مدتی در مدینه محضر امام صادق علیه السلام را درک کرده، و به دستور امام به قم و جمکران آمده بودند؛ و با آمدن حضرت معصومه سلام الله علیها به قم جایگاه آنها تثبیت شد. در روایتها هم هست: زَمَانٌ تَکُونُ بَلْدَةُ قُمَّ وَ أَهْلُهَا حُجَّةً عَلَی الْخَلَائِقِ وَ ذَلِکَ فِی زَمَانِ غَیْبَةِ قَائِمِنَا إِلَی ظُهُورِهِ. قم حجت بر تمام اهل دنیا میشود،‌ و تا زمان ظهور ادامه پیدا میکند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام کاظم علیه السلام هم در مورد اهل قم می فرماید اینها از مبارزه خسته نمی شوند. امروز خیلی جریان ها تلاش می کنند مردم را از مقابله با جبهه استکبار منصرف کنند. موسی بن جعفر(ع) فرمود این جماعت از مبارزه خسته نمیشوند: وَ لَا یَجْبُنُونَ، چون نمیترسند. وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ، توکلشان به خداست. وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ. در روایات ذیل این آیه قرآن آمده: منظور از متقین لشکر پیروز بقیۀ الله الأعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف در آخرالزمان است. با حضور امام رضا علیه السلام در سرزمین ایران ما چنین بشارتی داریم.

حجت الاسلام پناهیان گفت: روزی که امام رضا علیه السلام ولایتعهدی را بالاجبار پذیرفتند، مأمون به امام گفت برای مردم سخنرانی کن. امام در موقعیت سختی قرار داشت. اگر از دستگاه مأمون دفاع کند، که ایراد دارد. اگر دفاع نکند، مردم می گویند پس چرا وارد این دستگاه شده ای؟ مأمون زیرک بود؛ امام را وادار به سخنرانی کرد. امام چند جمله سخن گفتند که خیلی قابل تأمل است. اما این سخنان امام را ما کمتر شنیده ایم. همه امام رضا علیه السلام را ضامن آهو می‌شناسیم! طوری تربیت شده ایم که از محضر ائمه علیهم السلام فقط درخواست داشته باشیم، نه اینکه در محضر ائمه علیهم السلام برای برآورده کردن خواسته ائمه علیهم السلام قدم برداریم: وَ أَعِنَّا عَلَی تَأْدِیَةِ حُقُوقِهِ إِلَیْهِ وَ الاجْتِهَادِ فِی طَاعَتِهِ. خدایا به ما کمک کن تا برای امام زمانمان قدمی برداریم.

وی تصریح کرد: امام رضا علیه السلام در سخنان کوتاهشان اینگونه فرمودند: لنا علیکم حق برسول الله و لکم علینا به حق. شما مردم بخاطر رسول الله صلی الله علیه وآله بر من امام حقی دارید، و من امام هم بخاطر رسول خدا صلی الله علیه وآله گردن شما مردم حقی دارم. فاذا انتم ادیتم الینا ذلک وجب علینا حق بکم. هرموقع شما این حقی که ما گردن شما داریم را ادا کردید، آنگاه بر ما ائمه واجب میشود حقی که گردن شما داریم را ادا کنیم. ما می گوییم امام زمان ارواحنا فداک بیا. اما آیا فقط دعا برای ظهور کافی است؟ با فرمول و بیان امام رضا علیه اسلام پاسخ این سؤال منفی است.

این کارشناس مذهبی افزود: حقی که مردم بر گردن امام دارند، این است که جامعه را هدایت کند و به سعادت برساند. کی این حق ادا می شود؟ هرگاه حق امام توسط جامعه ادا شد. حق امام بر مردم چیست؟ امام رضا علیه السلام میفرماید اگر شما از من اطاعت کردید و جایگاه امام را شناختید،‌ من هم وظیفه پیدا می کنم جامعه را هدایت و مدیریت کنم. اما اگر شما مردم حق امام را نشناختید، به گردن امام هم حقی از طرف مردم نیست. اگر ما زمینه را برای اطاعت ولی الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف فراهم کردیم و حق امام را ادا کردیم، آنگاه خدای متعال هم امام را برای هدایت و سعادت جامعه بشری میفرستند.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: اگر چهل سال در این انقلاب صدها هزار خون به زمین ریخت، برای ادای حقی است که از امام بر گردن ماست. ما نیابت حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف را مدیر جامعه اسلامی دیدیدم و مدیریت او را مدیریت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دیدیم، و همانطور که حضرت امام(ره) فرمود ولایت فقیه همان ولایت رسول خداست. ما در راه اطاعت و ادای حق بقیۀ الله الأعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف استقامت می کنیم. و این مقاومت ما در ادای حق امام قطعا منجر به ظهور خواهد شد. وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ(قصص ۵).

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha