جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، در راستای نگرانی و واکنش آیت العظمی سبحانی و جهت تنویر افکار عمومی توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش  خبرگزاری حوزه، مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام اعلام کرد: از طریق کاربران مطلع شدیم که مخالفان توحید و عرفان بار دیگر شایعاتی را منتشر نموده و قلب مبارک حضرت آیة الله العظمی سبحانی را آزرده‌اند.

جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند: مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با همکاری چند مرکز دیگر چندی است که بنا داشته در ادامه سلسله همایشهای آیت نور (تجلیل از مقام عرفای بالله شیعه) در نهم جمادی الاولی  بزرگداشتی برای مقام علمی عرفانی مرحوم شهید اول قدس سره برگزار نماید که به جهت تقارن با تشییع جنازه شهید بزرگوار مرحوم حاج قاسم سلیمانی رضوان الله علیه به پنج شنبه بیستم منتقل شد.

در این راستا نامه‌ای هم محضر فقیه عالیقدر و مرجع بزرگوار حضرت آیة الله العظمی سبحانی ارسال و تقاضا شد که منت نهاده و در تجلیل از مقام «علمی عرفانی اجتماعی» ایشان پیامی بدهند. (تصویر نامه ضمیمه است).

پس از پیگیری از محضر مبارکشان پیامی دادند که فقط به ابعاد فقهی و اجتماعی شهید رضوان الله علیه پرداخته بود، که بنا بود در همایش بزرگداشت مرحوم شهید قرائت شود.

اخیراً عده‌ای از افراد دور از تقوا به دروغ محضر مرجع بزرگوار گفته‌اند که «بروشورهائی منتشر شده است و مطالبی غلط و خلاف عقیده ایشان (درباره نفی انتساب حدیقة الشیعة به مقدس اردبیلی و مذهب ابن عربی) به پیام ایشان ضمیمه گشته و پخش شده است و از نام ایشان در تأیید آن مطالب استفاده شده است.»

و این مطلب موجب آزردگی خاطر مبارک ایشان شده است.

در حالی که هیچ بروشوری منتشر نگشته و حتی تولید هم نشده است و هیچ استفاده ای در هیچ جائی از نام مبارک ایشان در تأیید عدم انتساب حدیقة الشیعة به مقدس اردبیلی و مذهب ابن عربی صورت نگرفته است و تمام آنچه به محضر مبارک ایشان منتقل شده کذب محض است.

تنها چیزی که بوده، در کنار پوستر تبلیغ همایش درج شده که در حاشیه این همایش از کتابهای «تطهیر الشریعة عن حدیقة الشیعة» و «محیی الدین شیعه خالص» رونمائی خواهد شد.

بدیهی است که ارسال پیام رونمائی از یکی از بزرگان در یک همایش به هیچ وجه به معنای تأیید محتوای کتابهائی که در حاشیه همایش رونمائی می‌شود نبوده است و هیچ کس هم چنین نسبتی به این مرجع بزرگوار نداده است؛ با این وجود، متصدیان برگزاری همایش پیشاپیش توضیح کامل درباره رونمائی کتابها به شاگرد خاص ایشان که پیام را از محضر ایشان گرفته‌اند دادند و حتی دقیقاً موضوع کتابها را توضیح داده و  تأکید کردند که بپرسید آیا نسبت به رونمائی کتابها حساسیتی ندارند؟ که گفتند حضرت استاد نسبت به جزئیات همایش هیچ ملاحظه‌ای ندارند.

امیدواریم مخالفان عرفان و توحید نسبت به مطالب کذبی که به محضر مرجع عالیقدر مد ظله العالی عرضه کرده‌ و قلب ایشان را آزرده‌اند تدارک نموده و جبران نمایند و کانالهائی که به نشر این مطالب مبادرت نموده نیز واقعیت مسأله را نیز نشر دهند.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    1 4
    ایت الله سبحانی هم به خاطر وجود این کتابها ناراحت شده اند نه چیز دیگه ای که حق هم دارند
    • محمد IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      0 0
      حق دارند ناراحت بشوند و خصوصی بفرمایند پیام من را نخوانید ولی حق دارند بگن خیانت شده؟ وقتی نامه را دقیق نخوانده اند و به اشتباه میگن به من گفتن فقط فقهی و وقتی تحقیق نکردند متوجه بشوند اشتباه از مثل اطرافیان و دفترشان بوده و ... حق دارند بگن خیانت آقا تعارف که نداره ایشان اشتباه فرمودند و ان شاء الله جبران میکنند
  • محسن IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    2 2
    عزیز دل خودت را فریب می دی یا مردم را ؟! وقتی پیامی از مرجعی برای افتتاح همایشی پخش شود بدان معناست که آن مرجع تحولات اتفاق افتاده در آن همایش را قبول دارد و رونمایی از دو کتاب هم بدان معناست که آن مرجع درباره این دو کتاب هم نظری مثبت دارد. در ضمن بروشور یل پوستر با هم فرقی ندارند و شما چاپ پوستر را تایید کرده و گفته اید: تنها چیزی که بوده، در کنار پوستر تبلیغ همایش درج شده که در حاشیه این همایش از کتابهای «تطهیر الشریعة عن حدیقة الشیعة» و «محیی الدین شیعه خالص» رونمائی خواهد شد.
    • امیرحسین IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      3 0
      سلام دوست عزیز به نظر بنده حرف شما دقیق نیست زیرا وقتی در یک همایشی پیامی داده میشود مربوط به موضوع همان همایش است و اگر کتابی با موضوع متفاوت از موضوع همایش رونمایی شود آن پیام در مقام تایید آن کتاب ها نخواهد بود و این امری متداول در همایش هاست متنی هم که در همایش خوانده می شود خودش گویاست که صاحب پیام به کتب اشاره کرده است یا نکرده است آن چیزی که شما می فرمایید اسمش تقریظ است که برخی بزرگان در مقدمه یک کتاب به عنوان تایید و تمجید می آورند و دلالت بر تایید محتوای کلی کتاب می نماید تازه آنهم نه به صورت صد درصد و واو به واو. پس اگر حال تقریظ چنین است ،به طریق اولی پیام یک بزرگ در یک همایش ربطی به تایید حواشی آن ندارد. اگر عوام چنین برداشتی میکنند تقصیر دیگران چیست؟!
  • محسن IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    0 2
    بزرگوار حالا میشی توضیح دهید این دو کتاب چه ارتباطی با شهید اول دارد که پوسترش را چاپ کرده اید؟ در ضمن چرا به جامعه وانمود می کنی که مراجع بدون تحقیق از درستی یا نادرستی کاری، واکنش نشان می دهند مگه خودت نمی گی ما پوستر این دو کتاب را چاپ کرده ایم حال پوستر یا بوروشور چندان تفاوتی با هم ندارند؟
    • امیرحسین IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      2 0
      با سلام خدمت شما دوست عزیز با کمی دقت ربط این کتب با شهید اول مشخص می شد و آن این است که از آنجایی که به خاطر یک تصور اشتباه و بی دقتی علمی برخی محققین به واسطه یک کتاب جعلی عرفان را و بزرگان عرفان نظیر شهید اول و علامه محمد تقی مجلسی و دیگران از اعظم علمای شیعه را به تصوف متهم می کنند و تصوف را هم مطلقا به واسطه همان روایات جعلی باطل قلمداد میکنند و این تخطئه را به اهل بیت علیهم السلام منتسب میکنند و فرق این دو را از هم متوجه نمیشوند لازم می آید که جعلی بودن آن روایات درریک تحقیق جامع علمی به مخاطبین عرضه شود تا شبهه زدایی شود و کسی شهید اول قدس الله نفسه الزکیه را بواسطه ی اینکه خرقه به تن داشته و اربعین میگرفته و اهل ذکر بوده است صوفی نخوانند و ابطال تصوف را نیز به اهل بیت علیهم السلام نسبت ندهند. به نظرم ربطش خیلی واضح است. موفق باشید.
  • امیرحسین IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    3 1
    بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و تشکر است خبر رسانی خوب شما به نظر می رسد علت ناراحتی و کدورت حضرت آیت الله سبحانی به جهت این است که اینطور به ایشان القا شده که به پیام شما مطالبی را ضمیمه کردند و حال آنکه این مطلب ای دروغ است و ثانیاً ایشان می بایست به جای واکنش سریع با یک تلفن کوچک از دست اندرکاران این همایش تحقیق به عمل می آوردند زیرا رونمایی این دو کتاب به اطلاع رابطی که بین موسسه و ایشان بوده کاملا رسیده است و اینکه ایشان فرمودند بنده بی اطلاع بودم ظاهراً قصور از رابط محترم است که این رابط از خواص شاگردان ایشان هستند. فلذا انتظار می رفت ایشان قبل از واکنش رسانه‌‌ای تحقیقی از همین شاگردشان به عمل می آوردند تا خدایی نکرده دردام بعضی خناسان بی تقوا گرفتار نشوند و آبروی افراد را ناخواسته به بازی نگیرند که آبروی مومن از کعبه هم محترم تر است پناه میبریم به خدا از شر شیاطین جن و انس.
    • یاسر IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      0 0
      بسم الله الرحمن الرحیم اینکه بی انصافی هست که انسان خلاف واقع بگه ، نامه بالا که مورخ 98/9/20 توسط فردی تحت عنوان دعایی نوشته شده مدعای شما را رد می کنه ، لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم
  • محمد هادی ES ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    2 1
    به نظر بنده هم پیامی که برای همایش خونده میشه ارتباطی به تایید کتابهایی که در حاشیه اون همایش رونمایی میشه نداره.
  • الیاس IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    1 2
    این افرادی که تحت اسم عرفان ، رفتارهای غیر معتدل خود را به سظح جامعه اسلامی می کشند بدانند که روزی دچار رسوایی می شوند و در حقیقت اینها عارف نما هستند ، به جای عذر خواهی از مقام مرجعیت رفتارهای شنیع خودشان را توجیه می کنند ، مردم و جامعه حوزوی رفتارهای شما را از این پس زیر ذره بین قرار خواهند داد .
  • علی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    1 2
    آیت الله سبحانی فرمودند این یک کار خیانتی است ، لازم است بزرگ گروه عرفان مشهد، آقای محمدصادق حسینی طهرانی به نمایندگی از این تیم ، جهت عذر خواهی به قم بروند یا لااقل نامه ای در این خصوص منتشر کنند تا مردم بیش از این از عرفان زده نشوند .
    • ایمان IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      1 1
      این یک پیشنهاد عاقلانه هست و به نظر من خیلی لازمه .
    • محمد IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      0 0
      عزیزم واقعا از روی اعتقاد این حرفو می زنی!!!!!! واقعا کف جامعه نیستی پس. مردم و عرفان زده!!!!. به حضرت عباس که اگه همین دعواها حتی به گوش مردم قم برسه تا چه به بقیه کشور. فقط جان من میری بیرون بپرس تا ببینی اصلا چند نفر خبر دارن که بخوان حالا عرفان زده بشن. امیدوارم مطلبم رو خبرگزاری حوزه بذاره چون هیچ توهینی در این پیام نیست.
  • علی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    1 2
    خوب شد نمردیم و عارف فریب کار هم دیدیم
    • محمد IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      0 1
      چقدر بی انصافی کجا خیانت کردن خب معلومه آقای سبحانی اشتباه کردن تو پیام میگن فقط به من گفتند فقهی ولی نامه رسمی این موسسه رفته به دفترشون و نوشته علمی و عرفانی بعد هم میگن خیانت کردن ولی باید یک کم تحقیق می‌کردند که بفهمند اطرافیان ایشان کوتاهی کردند یا دعائی و موسسه مطالعات راهبردی الان که هر چه آدم فکر میکنه می‌بینه خود آیة الله سبحانی کوتاهی و عجله کردند مرجعند و بزرگوار ولی خب اشتباه فرموده اند
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      1 0
      مگه حضرت آیت الله سبحانی اینقدر باید بد بین باشند و تحقیق میدانی و مفصل انجام بدهند ؟ یا اینکه علم غیب داشته باشند ؟ عزیز جان نامه ارسالی از طرف دعایی یک چیزی هست و پوستری که خود من هفته پیش دیدم یک چیز دیگه ! بابا بنده خدا حق داره ! نمی خواد ذیل پیامش عقایدی که مورد نظرش نیست (چه باطل چه صحیح)مکتوب بشه ، اصلا از همه اینها گذشته این حق الناسه ، حرامه ، آقا ! آیت الله راضی نیستند . به چه زبونی بنده های خدا بگن !
    • حسن IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
      0 1
      اینکه ایشون نظرشون را بگن که عیبی نداره و کسی هم مانعش نیست اینکه بگن طرف مقابل خیانت کرده و اشتباه دفتر و نزدیکانشان را بیانذازند گردن دیگران مناسب نیست
  • علی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    2 2
    اینقدر علم علم می کردین ، همین بود ؟ فریب ؟ خیانت ؟
  • علی IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    2 2
    در تاریخ شیعه سابقه نداشته عالم رو فریب بدهند ، احسنت بر حرکت به موقع و مدبرانه آیت الله سبحانی حفظه الله تعالی که خوب دست این مدعیان اخلاق و علم را رو کرد . اینها نشان می دهد استاد عزیزم اینها را خوب می شناخت که ردشان می کرد .
  • عبدالامیر IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    1 0
    چطور وقتی در متن نامه اومده بزرگداشت مقام علمی و عرفانی و فقاهتی، آیة الله سبحانی در صحبت هاشون میگن صحبت در همایش فقط از فقه بوده است و لاغیر؟! چطور ایشون متن نامه رو هم ملاحظه نکردن؟!!
    • سیدحسین FR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      1 0
      عزيز من عرفان شهید اول کجا، ابن عربی اندلس کجا؟ کمی دقت کنید خواهشا!!!!
    • حمید IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      1 0
      نامه میگه فرزانه فقیه و بعد میگه همایشی برای بزرگداشت مقام جامع آن فقیه بزرگ و بعد میگه حضرتعالی که خود فقیه جامع الاطراف... و البته بعد میگه پیامی که مقامات علمی، عرفانی و اجتماعی شان را بازتاب نماید که شاید صلاح ندانسته اند؛ و خلاصه بنا بر بزرگداشت فقیه است. پس، بحث، بحث فقاهت هستش و لا غیر
  • محمد IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    0 0
    خداوند ان شاءالله آقای وکیلی و مروجین مکتب ابن عربی را با خود ابن عربی محشور بفرماید اگر صدق در نیت دارن نباید ناراحت شوند و از خداوند در تابید دعای اینحانب حشر با ابن عربی را از خداوند بخواهند
  • علی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    0 0
    چقدر جالب اینها خودشان را توحید و مخالفانشان را مخالف توخید می دانند. اگر کمی تقوا در کجودتان مانده بجای پناه بردن به الفاظ از واژه ای که حقیقتا قصد ترویجش را دارید استفاده کنید.شما نهایتا مروج عرفانید و نه توحید