جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
لطفی

حوزه/ قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور گفت: روز قدس امسال، نمایش سلامت محور ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم در ابعاد میدانی و مجازی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نصرت‌الله لطفی درباره چگونگی برگزاری احتمالی راهپیمایی روز جهانی قدس با توجه به شرایط ویروس کرونا گفت: چهل سال است شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان نهاد عمومی غیردولتی که متشکل از مجموعه نهادها ودستگاه‌های دولتی و تشکل های مردمی است، به حکم قانون مصوب مجلس، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت برنامه‌ها و مراسم‌های نظام را برعهده دارد. عملاً هم ثابت شده کارآمدترین فعالیت در راستای حفظ نظام و تقویت پشتوانه مردمی آن، برگزاری همین مراسم‌هایی است که مردم مهمترین نقش را در برگزاری آن دارند.

وی ادامه داد: امسال ؛ وضعیت استنثایی به لحاظ شیوع ویروس کرونا نه فقط در کشور بلکه در جهان حاکم شده و این می‌طلبد که مدیریتی اقتضایی برای برگزاری مراسم‌ها و مناسبت‌های پیش روی کشور در دستور کار قرار گیرد و نمی‌توان همه کارها و فعالیت‌ها را تعطیل کرد. در واقع باید فعالیت‌ها در همه حوزه‌ها از جمله حوزه برگزاری مراسم‌ها متناسب با این وضعیت مد نظر قرار گیرد.

آقای لطفی گفت: برای نمونه، برگزاری جشنهای نیمه شعبان برای مردم کشور، جایگاه خاصی دارد و مردم از هفته‌ها قبل خود را مهیای برگزاری جشن‌های این عید می‌کنند. اما امسال امکان برگزاری این جشن‌ها نبود به ویژه اینکه در ایام اوج ویروس کرونا قرار داشتیم. اما آیا باید به طور مطلق، مراسم نیمه شعبان تعطیل می‌شد؟ ایده‌ای که به ذهن ما رسید و مردم هم خوب استقبال کردند؛ ندای بانگ «یا مهدی ادرکنی» و نورافشانی در کل کشور بود. در واقع شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به اقتضای شرایط، نوآوری انجام داد و طرح جایگزین جشن‌های متعارف سال‌های قبل را ارائه داد که خوشبختانه هم به بهترین نحو ممکن مراسم جشن نیمه شعبان برگزار شد و هم به اقتضای شرایط، شیوه برگزاری تغییر پیدا کرد.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور بیان کرد: الان هم وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی هشدار داده است که موج دوم و سوم کرونا را در پاییز و زمستان داریم که همراه با انفلوآنزا خواهد بود. از این رو اگر به دنبال ایده‌ها و طرح‌های نو برای برگزاری مناسبت‌ها نباشیم باید کلیه مناسبت‌های نیمه دوم سال مانند 13 آبان، 9 دی و 22 بهمن را تعطیل کنیم، باید به دنبال طرح‌های جایگزین در چارچوب دستورالعمل ‌های بهداشتی باشیم و نمونه این طرح‌های جایگزین را همین چند روز قبل به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) داشتیم و برای نخستین بار با هماهنگی عزیزان در اعتاب مقدس و سازمان اوقاف و امور خیریه در تمامی بقاع متبرکه، پرچمی مزین به نام امام حسن مجتبی(ع) برافراشته شد و در رسانه ملی نیز در سراسر کشور زیارت امام حسن (ع) پخش شد. در واقع هدف از این ایده‌های جایگزین، این است که در عین رعایت اصول و ضوابط بهداشتی، اصل کار فراموش نشود و دین خود را ادا کنیم.

آقای لطفی گفت: روز قدس نیز از این قاعده مستثنی نیست و چون یک روز جهانی است، اقدامات ما باید بازتاب جهانی داشته باشد و عظمت این روز به نمایش گذاشته شود. همانطور که حفظ جان، یکی از مبانی دینی و قرآنی ماست، دفاع از مظلوم نیز یکی از همان مبانی دینی و آموزه‌های قرآنی و باوردینی و انقلابی است. امروز شرایط کرونایی حاکم بر جهان به حاشیه امنی برای رژیم مستکبر آمریکا و رژیم کودک‌کش صهیونیستی تبدیل شده تا به سرعت، طرح ننگین معامله قرن را عملیاتی کنند و بر اشغالگری خود بیفزاید. سؤال این است که در این وضعیت چه رسالتی بر عهده ماست؟ آیا باید حاشیه امن برای این رژیم نامشروع فراهم شود تا در سکوت شرایط کرونایی، رژیم صهیونیستی هم به ادامه اشغالگری خود با سرعت بیشتر ادامه دهد؟

وی یادآور شد: با این نگاه، آنچه در جلسات هماهنگی اعلام شد؛ براساس چارچوب‌ها و ضوابط بهداشتی بوده و سه طرح پیشنهادی جایگزین را به نهادهای مختلف از جمله ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کردیم که همه این طرح‌ها مبتنی بر رعایت فاصله اجتماعی، حفظ سلامت مردم و توجه به مصوبات ستاد ملی در مقام اجرا بوده است و در عین حال، به رسالت دینی، انقلابی، انسانی و ملی خود عمل کنیم و به طور قطع سلامت مردم برای ما در اولویت اصلی است. الان هم می‌بینیم با تغییر شرایط در مناطق مختلف، مساجد باز شده است و در کشورهای دیگر هم محدویت‌های اولیه به اقتضای شرایط روز، کاهش پیدا کرده است. براساس مقتضای شرایط نیز هیچکس توقع راهپیمایی حماسی سال‌های قبل را از مردم ایران ندارد اما باید به طور نمادین اعلام شود که این مردم، همان مردم سال‌های قبل هستند و همچنان روح ضد استکباری و ضد صهیونیستی و دفاع از ملت مظلوم فلسطین در آنها زنده و متجلی است.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور بیان کرد: با این نگاه طرح راهپیمایی خودرویی برای مناطق زرد و قرمز مطرح شد و برمبنای این طرح، اقلام تبلیغاتی مانند پوستر و پرچم مقاومت در اختیار افراد قرار داده می‌شود و افراد سازماندهی می‌شوند که البته کار بسیار سخت و زمان‌بری است و در مدت حدود یک ساعت مسیر راهپیمایی را با خودرو طی کنند. با این کار، هم فاصله اجتماعی رعایت شده و هم به وظیفه انقلابی ودینی خود عمل کرده ایم؛ اما بازهم اجرای این طرح منوط به هماهنگی با مسئولان ذی‌ربط اعلام شده است. بعد از همه این جمع‌بندی‌ها، طرح مکتوب به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده است و نظرات خود را ارائه دادیم و اقتضائات را بیان کردیم. امسال کسی به دنبال آن نیست که همان جمعیت سال‌های قبل در راهپیمایی امسال هم شرکت کند بلکه مهم تجلی روح استکبارستیزی، ظلم‌ستیزی و افشای جنایات صهیونیست‌هاست و همه اینها در صورت رسیدن به جمع‌بندی نهایی است.

آقای لطفی تصریح کرد: در واقع باز هم اگر ستاد ملی مقابله با کرونا به لحاظ کارشناسی به پیشنهاد ما جواب منفی دادند، ما براساس نظرات آنها عمل می‌کنیم و اگر هم با جمع‌بندی ما موافقت کردند، به طور دقیق در چارچوب موازین و اصول بهداشتی برگرفته از مصوبات ستاد ملی عمل و از نظرات کارشناسی آنها تبعیت خواهیم کرد.

وی درباره سایر طرح‌های جایگزین از جمله استفاده از ظرفیت فضای مجاری گفت: ابتدا باید گفت برگزاری راهپیمایی میدانی در شهرهای کوچک با جمعیت اندک هم برای ما ارزشمند و پیام‌دهنده است. برای نمونه در شهر رشت در راهپیمایی روز 22 بهمن پارسال برودت و بارش برف سنگین حاکم بود که میزان جمعیت را نسبت به سال‌های قبل کاهش داده بود اما اثرات حضور این جمعیت در آن شرایط آب و هوایی به مراتب بیشتر از سایر شهرها و استان‌ها بود و به عبارتی، کیفیت آن بر کمیت آن غلبه داشت. براین مبنا، اینگونه نیست که راهپیمایی در شهری کوچک با جمعیت کم اهمیت کمتری دارد و مورد توجه قرار نمی‌گیرد. از تهران تا روستاهای کوچک نیز حضور مردم بسیار مهم است. براین مبنا، پیشنهاد شده در شهرهای کم‌خطر راهپیمایی در مسیرهای حداقلی با حضور فیزیکی مردم در خیابان‌ها برگزار شود.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور افزود: گزینه دیگری که برای آن طرح مکتوب داریم، استفاده حداکثری از ظرفیت مجازی از دو منظر است؛ اول اینکه بتوانیم از این ظرفیت برای افشای جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی با حمایت شیطان بزرگ و دفاع از آرمان فلسطین در ابعاد جهانی استفاده کنیم. دوم اینکه از فضای مجازی برای برگزاری راهپیمایی مجازی استفاده کنیم و مردم از طریق نرم‌افزاری وارد شوند و اعلام حضور کنند و قطعنامه پایانی را تأیید کنند. به طور قطع چه راهپیمایی در شهرهای با وضعیت سفید یا راهپیمایی خودرویی را داشته باشیم یا نداشته باشیم یکی از گزینه‌های فعال ما استفاده از ظرفیت فضای مجازی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha