جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 903208
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۰
پیران و سالخوردگان

حوزه/ از تعبیرات به کار رفته در احادیث و مانند آنها براحتی می توان دریافت که رابطه افـراد جـامـعـه بـا سالخوردگان نه تنها باید بر اساس احترام متعارف باشد، بلکه باید از شـکوه و کیفیّتی والا برخوردار باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ کتاب «آداب معاشرت» به قلم آقایان «سید محمد مقدس نیا» و «محمد مهدی محمدی» به ابعاد مختلف معاشرت در موضوعات گوناگون پرداخته است که در شماره های مختلف تقدیم نگاه شما خوبان خواهد شد.

- بزرگداشت پیران و سالخوردگان

علاوه بر آنکه در یک جامعه اسلامی، تمام آحاد مردم هم خود محترمند و هم موظّف به رعایت احترام دیگران هستند، از دیدگاه اسلام گروهی از مردم از احترام و تعظیم ویژه ای برخوردارند، پیران و سالخوردگان از این گروهند.

روایات اهل بیت علیهم السلام این واقعیت را در قالب تعبیرات لطیفی هـمـچـون اجـلال، تـوقـیـر و تـعـظـیـم بـیـان مـی کـنـد کـه هـمـگـی دلیـل بـر اهـمـیـّت خاصّ موضوع بوده و بیانگر ارزش والایی است که اسلام برای این قشر از جامعه قائل است.

رسول خدا صلی اللّه علیه وآله فرمود:

(مِنْ اِجْلالِ اللّهِ اِجْلالُ ذِی الشَّیْبَةِ الْمُسْلِمِ) (۱۵۰)

تـجـلیـل و احـتـرام مـسـلمـان سـالخـورده و سـپـیـد مـوی در شـمـا تجلیل از خداوند متعال است.

امـام صـادق علیه السلام نیز بی تفاوتی در گرامیداشت سالمندان را موجب خروج از راه و رسم خاندان پیامبر(ص) می داند و می فرماید:

(لَیْسَ مِنّا مَنْ لَمْ یُوَقِّرْ کَبیرَنا... (۱۵۱) آنکه بزرگسالان ما را احترام نکند، از ما نیست.

و نیز می فرماید:

(عَظِّمُوا کِبارَکُمْ) (۱۵۲)  سالمندان خود را ارج نهید و بزرگ شمارید.

از تـعـبـیـرات بـه کـار رفـتـه در احادیث بالا و مانند آنها براحتی می توان دریافت که رابطه افـراد جـامـعـه بـا سالخوردگان نه تنها باید بر اساس احترام متعارف باشد، بلکه باید از شـکوه و کیفیّتی والا برخوردار باشد، به شکلی که انسان از این رهگذر، خود را برای تعظیم و اجلال الهی آماده کرده و مقدّمات خضوع و فروتنی خود را در پیشگاه ذات اقدس الهی به ظهور برساند.

 پی نوشت ها:

۱۵۰- اصول کافی، ج ۲، ص ۱۶۵ .

۱۵۱- اصول کافی، ج ۲، ص ۱۶۵ .

۱۵۲- همان.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha