پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت‌الله العظمی نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند:دنیای متمدن امروز برای ساختن حقوق بشر درمانده شده و هنوز نتوانسته آن سخن اول این حقوق و عهد نامه؛ یعنی عدم تجاوز به حقوق دیگران را اجرا کند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه،حضرت آیت الله نوری همدانی  در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین علی مظفری رئیس کل دادگستری استان قم گفتند: خدا در قرآن می فرماید:« ما پیامبرانی را با معجزاتی به سوی مردم فرستادیم، تا مردم دعوت را به اجرای قسط و عدالت کنند و در میان مردم هم عدالت اجرا شود. این نشان از اهمیت اجرای عدالت در جامعه، قضاوت و سختی این عمل دارد.

 معظم له با اشاره به عهدنامه حضرت علی «علیه السلام»  به مالک اشتر افزودند: امروز در سازمان ملل از این عهدنامه به عنوان منشور حقوق بشر از آن یاد می شود. در این عهدنامه ای که حضرت علی «علیه السلام» برای اجرای عدالت جانش را فدا کردند، موارد مهمی بیان شده که از جمله: همه افراد بشر آزاد به دنیا می آیند؛ همه انسان ها با هم برابر و نسبت به هم برادرند؛ کسی حق ظلم به دیگری را ندارد.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: با این که این عهد نامه در سازمان ملل به عنوان منشور حقوق بشر ثبت شده است و حضرت علی «علیه السلام» در راه اجرای عدالت به شهادت رسیده و جانش را فدا کرده، اما دنیای متمدن امروز برای ساختن حقوق بشر درمانده شده و هنوز نتوانسته آن سخن اول این حقوق و عهد نامه؛ یعنی عدم تجاوز به حقوق دیگران را اجرا کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که قاضی لازم است صبور، شنونده و به سرعت به حقوق مردم رسیدگی و احکام را هم به سرعت جاری کند، اظهار داشتند: به همین دلیل مسئله قضاوت امر بسیار مهمی است و اسلام هم در این رابطه بر اهمیت آن تأکید می کند.

همچنین معظم له در ادامه افزودند: منصب قضاوت مختص به وصی پیامبر(ص) است و شخصی که کرسی قضاوت را به عهده می گیرد باید آن قدر از نظر علم و تقوا و آگاهی در سطح بالا باشد که بتواند وصی پیامبر باشد. این مسئله نشان از حساسیت قضاوت است.

لازم به ذکر است: در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین علی مظفری رئیس کل دادگستری قم به ارائه گزارشی از فعالیت های دادگستری استان قم پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha