شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
هم اندیشی

حوزه/ هم اندیشی همایش فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی از پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در تالار شهید سلیمانی برگزار گردید.

به گزارش  خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در هم اندیشی همایش فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی گفت: فرهنگ انتظار باید فرهنگ مقاومت باشد تا بتواند از آن راهبرد مقاومت استخراج شود. یعنی ما فرهنگ را در ساحت محرک ها بیشتر مد نظر قرار می دهیم اعم از محرک های معرفتی و محرک های انگیزشی یعنی همان چیزی که رسالت همه انبیای الهی بوده که در قرآن کریم می فرماید: «یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه» که یزکیهم به اصلاح انگیزه ها اشاره دارد و یعلمهم الکتاب والحکمه به اصلاح اندیشه ها. اگر این در ساحت فرهنگ اتفاق بیافتد، در ساحت عمل «لیقوم الناس بالقسط» اتفاق می افتد که اگر ما ملتزم به عدل و قسط باشیم، این می شود همان راهبرد مقاومت. یک آیه ای را به طور ویژه می خواستم که در محضرش باشیم جلسه ما را به این آیه شریفه متبرک کنیم.

وی افزود: در سوره مبارکه انفال می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا استجیبو لله و لرسول اذا دعاکم لما یحییکم». بعضی ها به قسمت خطاب آیه توجه نداشتند یعنی به قسمت «یا ایها الذین آمنو»، گفتند که «اذا دعاکم لما یحییکم» چیست آن که می گوید وقتی رسول الله شما را دعوت می کند به چیزی که باعث حیات شما می شود، گفتند معلوم است که اسلام است ولی دقت نداشتند که این اصلا خطاب به مؤمنان است. این از مرحله اسلام گذشته و وارد مرحله ایمان هم شده. می-گوید که یا ایها الذین آمنوا ای کسانی که وارد مدرسه ایمان شدید، آمدید به خدا و رسول ایمان آوردید، تعهداتی را پذیرفتید، عضو جامعه اسلامی هستید، نمازتان را می خوانید، روزه تان را می گیرید، «یا ایها الذین آمنوا استجیبو لله و لرسول اذا دعاکم لما یحییکم». یکی از قدر متیقن ها را بزرگان ما فرمودند که جهاد است، ایمان می آورند، اسلام هم می آورند اما حاضرند که قیام به قسط هم بکنند؟ چون در آیه ۸۲ سوره مبارکه انعام فرمود که الذین آمنوا ولم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن، یعنی اولاً شما ایمان بیاورید، ثانیاً ایمانتان را به ظلم آغشته نکنید، یعنی برپادارنده عدل و قسط باشید آن وقت به امنیت می رسید. اینجا می فرماید می خواهید حیات داشته باشید، می خواهید عزت مند باشید، می خواهید از ذلت خارج شوید، راهش این است که «استجیبو لله و لرسول اذا دعاکم لما یحییکم». شما اگر حاضر نباشید به جهاد بیایید، چون ماجرای سوره انفاق ماجرای غزوه بدر است، در غزوه بدر، عده کمی آمدند، بعد در آیات آغازین این سوره آمده است که خیلی دوست داشتند که با آن کاروان تجاری مواجه شوند نه با این گروه نظامی. می¬فرماید که و تودّون أنّ غیر ذات الشوکه تکون لکم، دوست داشتید آنی که شوکت ندارد، کنایه از کسی است که اقتصادی است، سراغ او بروید نه این گروه نظامی که با شمشیر و با تیغ آمدند سراغ شما. یک چنین علایقی بود و خدای متعال می فرماید که از این ذهنیت ها بیرون بیایید. اگر می خواهید به حیات واقعی برسید، باید به ندای جهاد هم لبیک بگویید.


رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد:  بنابراین در اینجا که می گوییم فرهنگ انتظار، یعنی فرهنگ مقاومت. یعنی انگیزه ها و اندیشه ها اصلاح شده، الهی شده، وارد جرگه ایمان شدیم، و از آن راهبرد مقاومت استخراج می شود یعنی چی؟ یعنی می شویم قائم بالقسط. یعنی با ظلم در هر شکل و لباس، در هر کجا که باشد مخالفیم. مخالف هستیم یعنی چه کاری می کنیم؟ یعنی به مضامین آیه «أن اعبدوالله واجتنبوا الطاغوت عمل می کنیم» یعنی مقاومت می کنیم، و معنی این مقاومت این است که مبارزه می کنیم علیه ظلم. بنابراین فرهنگ انتظار یعنی فرهنگ مقاومت، فرهنگ توحید، فرهنگ عقلانیت، فرهنگ عدالت، از این فرهنگ راهبرد مقاومت توحیدی درمی آید. والاّ اگر فرهنگ متدانی باشد، خدای ناکرده فرهنگ ظالمانه ای باشد، از آن فرهنگ توحیدی درنمی آید و از آن راهبرد مقاومت شرک آلود درمی آید چون مشرکان هم برای خودشان هزینه می کنند.


وی گفت: امیدواریم ان شاءالله تلاش های شما سودبخش واقع شود و ما شاهد یک همایش بسیار خوبی باشیم که رسالت خودش را گسترش فرهنگ مقاومت می داند تا راهبرد مقاومت در سطح جهان تقویت شود و اگر فرهنگ مقاومت و راهبرد مقاومت تقویت شد، ان شاءالله منجر به گسترش و تعمیق ولایت و عدالت. اینها همه از طریق تعمیق ولایت اتفاق می افتد.


در ادامه هم اندیشی حجت الاسلام حسین الهی نژاد دبیر علمی همایش فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی به ایراد سخن پرداخت و گفت: همایش های مختلفی را داشتیم ازجمله همایش بین المللی انتظار در اندیشه مقام معظم رهبری که الحمدلله شش نوع خروجی از این همایش گرفتیم که برخی از این خروجی ها در حال چاپ است، بعضی ها چاپ شده، ان شاءالله این همایش هم از خروجی های علمی و وزین بهره مند شود و خروجی های خوبی داشته باشد.


رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی اظهار داشت: این همایش با عنوان مکتب شهید سلیمانی نام گذاری شده، این نگاه طریقیت است، نگاه موضوعی نیست. موضوعی همان الگویی است که بر این مکتب سیطره دارد. یعنی مکتب امامین انقلاب که مکتب شهید سلیمانی از مکتب امامین انقلاب الگوگیری و تأسی شده. پرداختن به این مکتب درواقع به نوعی پرداختن به خاستگاه این مکتب که همان مکتب امامین انقلاب است.

وی ادامه داد: مکتب شهید سلیمانی با آن نگاه راهبردی مقاومت  در ایران و منطقه جایگاه مهمی پیدا کرده و در اذهان مردم رسوخ کرده و مردم با شور، هیجان و نشاط دنبال رویه و نگرش شهید سلیمانی هستند که برگرفته از مکتب امامین انقلاب است. این شور و هیجان اگر با رنگ و نگاه علمی به آن پرداخته نشود، اگر نظرها، دیدگاه های معرفتی درواقع متوجه این مکتب نشود، قطعاً نگاه عاطفی و احساسی و نگاه شور و ذوقی زودگذر است و شاید یک زمانی فروکش کند.

حجت الاسلام  الهی نژاد گفت:‌ با توجه به کاربردی بودن و تداوم این مکتب، می طلبد که همایش ها و نشست های علمی پیرامون این موضوع برگزار شود و با نگاه علمی به آن پرداخته شود تا این مکتب که برگرفته از مکتب امامین است، رنگ ماندگاری به خود بگیرد، تداوم داشته باشد و همیشه زنده باشد. این است که این همایش های این چنینی باید برگزار شود، پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی هم با همین نگاه و با حمایت های قطب مربوطه مخصوصا ریاست  پژوهشگاه به تصویب رسید و ان شاءالله با همین نگاه علمی دنبال شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha