پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مصاحبه کیهان با رئیس مجمع نمایندگان طلاب

حوزه/ مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اولین دوره فعالیت خود را تیرماه ۶۸ آغاز کرد؛ مجمعی که کارویژه‌ها و کمیسیون‌های مختلف در زمینه‌های مختلف دارد، از پیگیری دغدغه‌ها و مطالبات طلاب تا انتقال انتقادات و پیشنهادات حوزویان به مسئولان کشور و پیگیری فرامین امامَین انقلاب.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به نقل از کیهان، مجمع طلاب در ۲۵ اسفند ۹۴ با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتند که ایشان در این دیدار صحبت‌های مهمی در زمینه حوزه انقلابی ایراد فرمودند که به بهانه سالگرد این دیدار تاریخی، با حجت‌الاسلام والمسلمین با سیداکبر حسینی‌نژاد رئیس ‌مجمع نمایندگان طلاب گفت‌وگو کرده‌ایم.

   

مجمع طلاب چرا و چطور تشکیل شد؟

- سفارش‌های مکرر حضرت امام خمینی و به ویژه منشور روحانیت ایشان، سبب گردید جامعه مدرسین جهت پیگیری و اجرای فرامین امام راحل اقدام به تشکیل نهادی کند که آن نهاد به ریاست وقت جامعه مدرسین، مرحوم آیت‌الله مشکینی(ره) اقدام به برگزاری انتخابات نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم کرد تا نمایندگان منتخب، نظرات و پیشنهادات و ایده‌های خود را محضر مراجع عظام تقلید، رهبر کبیر انقلاب و جامعه محترم مدرسین و مرکز مدیریت حوزه علمیه ارائه و در مقابل منویات ایشان را به طلاب و فضلا ارائه کنند. این نکته را عرض کنم که اعضای مجمع طلاب از اساتید و طلاب فاضل حوزه هستند و مجمع ظرفیت بالایی جهت کادرسازی برای نظام دارد و بسیاری از اعضای مجمع به علت توانایی و خصوصیات مهمی که داشتند بعداً جزء مقامات بالای حوزوی از جمله شورای عالی حوزه، مدیر حوزه‌های علمیه، اعضای خبرگان رهبری، ائمه جمعه بعضی استان‌ها یا نمایندگی ولی فقیه در سپاه و نهادهای مختلف شده‌اند که نشان از ظرفیت کادرسازی مجمع طلاب برای حوزه و نظام دارد.

    

دیدار تاریخی مجمع طلاب با حضرت آقا در سال ۹۴ حاوی چه مطالبی و محتوایی بود؟

- یکی از خاطرات شیرینی که مجمع نمایندگان طلاب دارد، دیدارهایی است که با رهبر معظم انقلاب داشته است، مخصوصا دیدار ما با ایشان که ۲۵ اسفند ۱۳۹۴برگزار شد و فرمایشات مهمی ‌را خطاب به اعضای مجمع نمایندگان طلاب و حوزه‌های علمیه مطرح نمودند و بر انقلابی ماندن حوزه تاکید کردند. این دیدار تاریخی مجمع طلاب با حضرت آقا بسیار شیرین، فراموش نشدنی و نقطه عطفی در حوزه بود که سرمنشاء تحولات مهم و برکات زیادی در مسیر حوزه‌های علمیه گردید.

 بلافاصله بعد از این دیدار، هماهنگی‌هایی بین مدیر محترم حوزه‌های علمیه، شورای طرح‌وبرنامه حوزه‌های علمیه و مجمع نمایندگان طلاب انجام شد و نزدیک به ۲ ماه روی سخنان امام راحل مخصوصا منشور روحانیت و سخنان حضرت آقا مخصوصا سخنان ایشان در دیدار مجمع طلاب، کار و تحقیق شد و سیاست‌ها و راهکارهای انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه تدوین گردید. سپس این طرح مهم در شورای عالی حوزه‌های علمیه بررسی و تصویب گردید. بعد از تصویب هم به کل حوزه‌های علمیه سراسر کشور جهت اجرا ابلاغ گردید. به نظر بنده این مسئله، یکی از بزرگ‌ترین تحول‌ها در حوزه بود که شورای عالی حوزه‌های علمیه، مطالبات حضرت امام و حضرت آقا از حوزه را به تصویب رساند و سپس برای اجرا به تمام ‌مدیران حوزه‌های علمیه سراسر کشور ابلاغ کرد و آن از طرح‌های بسیار مهمی ‌بود که همانند آن را تا آن روز در حوزه نداشتیم.

   

حوزه چقدر توانسته مطالبات حضرت آقا در زمینه انقلابی ماندن حوزه را اجرایی کند؟

- خوشبختانه فضای حوزه‌های علمیه، شورای عالی حوزه و مسئولان حوزه، انقلابی است و الحمدلله بخش‌هایی از این مصوبات اجرایی شده است و باید جهت اجرایی کردن تمام مصوبات بیش از پیش تلاش کنیم و اگر همین مصوبه شورای عالی حوزه‌های علمیه مطالبه شود، بحث تحول حوزه و انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه بسیار سرعت خواهد گرفت. در این مدت نیز کارهای خوبی در این زمینه در مجمع انجام گرفت از جمله تشکیل کمیسیون پیگیری فرامین امامین انقلاب و کمیسیون انتخابات که با استفاده از ظرفیت مجمع طلاب که از سراسر کشور عضو مجمع هستند به دنبال حضور گسترده و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هستیم. امیدواریم بتوانیم وظیفه سنگینی که بر دوش مجمع طلاب قرار دارد به نحو احسن به انجام برسانیم و در گام دوم انقلاب روز به روز شاهد پویایی و پیشرفت هرچه بیشتر حوزه‌های علمیه در کمک به پیشبُرد اهداف عالیه نظام مقدس اسلامی با رهبری حکیمانه حضرت آقا باشیم.

در انتخابات پیش رو به دنبال حضور حداکثری مردم هستیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha