جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 949573
۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
اشرفی شاهرودی

حوزه/ مرحوم آیت الله کفایی با احیای موقوفات، مبلغ ۵ قِران به طلاب شهریه می داد و یا در مسجد حاج حسن، عصر جمعه ها قرائت سوره انعام صورت می گرفت و ۵ قِران به طلاب می دادند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله اشرفی شاهرودی در دیدار تعدادی از مسئولان و اساتید مدرسه علمیه امام سجاد علیه السلام، با اشاره به شرایط سخت معیشتی، خطاب به طلاب جوان درباره مشکلات معیشتی آنان گفت: مشکلات و سختی ها در زندگی طلبگی وجود داشته و دارد و به امروز هم مربوط نیست بلکه در گذشته به مراتب شرایط زندگی دشوارتر بوده است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان در ادامه به بیان مشکلات دوران تحصیل خویش پرداخت و ابراز کرد: سال های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۷ که در مشهد مقدس تحصیل می کردیم، مصیبت ها و سختی هایی در مسیر طلبگی از جمله بحث معیشتی وجود داشت. به طور مثال مرحوم آیت الله کفایی با احیای موقوفات، مبلغ ۵ قِران به طلاب شهریه می داد و یا در مسجد حاج حسن، عصر جمعه ها قرائت سوره انعام صورت می گرفت و ۵ قِران به طلاب می دادند.

آیت الله اشرفی شاهرودی افزود: امروزه، خیلی نسبت به گذشته بهتر شده است و از جمله مزیت ها، توجه و عنایت ویژه مقام معظم رهبری به طلاب می باشد.

وی سه راهکار برای تحمل سختی ها پیشنهاد کرد و گفت: داعیه الهی باید بیشتر شود تا بتوان این سختی ها را تحمل کنیم زیرا خدای متعال وعده کرده است که اگر با ایمان و تقوا به میدان بیاید، باب رحمت و برکت را هم باز می‌کند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان دومین راهکار را مطالعه شرح حال علماء برشمرد و با بیان اینکه به برکت این اخلاص و تحمل شداید، آنها به این مقامات عالیه نایل شدند، اظهار کرد: ببینید، شیخ بزرگوار، مرحوم طوسی، چند قرن پیش با چه مشکلاتی روبه رو بودند یا به طور مثال، آقا نجفی قوچانی، نویسنده سیاحت غرب و شرق می گوید که در نجف برای سد جوع و حفظ جان گاهی نان خشک پیدا می کردیم و می خوردیم؛ با تحمل این سختی ها بود که مزار آنها زیارتگاه شده و شمع فروزانی شدند و نامشان در تاریخ می درخشد.

آیت الله اشرفی شاهرودی، توجه به مسائل معنوی را نکته دیگری خواند و ابراز کرد: باید روح معنویت و دین را در جوان ها تقویت کنیم زیرا دین با تعالیم حیات بخش خود، آتش حرص و آز و ثروت اندوزی را که از عوامل اضطراب روحی انسان‌هاست فرو می نشاند و او را به عزت نفس و پرهیزکاری فرا می خواند و آدم را به روز رستاخیز معتقد ساخته و با طراوت بخشی به زندگی مادی بشر، به او در برابر محرومیت های مادی قدرت تحمل می دهد.

وی در پایان به مسئله  جوانان اشاره و خاطر نشان کرد: طلاب جوان، قشر ممتازی از جهات گوناگون هستند که حوزه علمیه رسالت تربیت و تعالی اینها را به عنوان وظیفه ویژه خویش برگزیده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha