جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهید آوینی

حجت الاسلام والمسلمین نورانی گفت: در مورد اخلاص و تقوای ایشان یادم هست که در جایی خواندم که ایشان پس از انقلاب تمام آرمان های خودش را در وجود امام (ره) می بیند و در یک تحوّل معنوی تمام دست نوشته های خودش را یکجا در یک کیسه ای می ریزد و به آتش می کشد و عهد می کند از آن پس جز برای رضای خدا نیندیشد و ننویسد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نورانی، مدیر امور استادان معاونت آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها طی گفت و گویی در سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم، شهید آوینی گفت: شناخت و ارائه افکار این شهید والامقام می تواند در شکل دهی اندیشه جوانان امروز تأثیر فراوانی داشته باشد.

وی افزود: من از زمان دفاع مقدس و قبل از شهادت  ایشان، از طریق مستند فاخر روایت فتح با صدای این شهید انس داشته‌ام؛ اگرچه حتی نام ایشان را هم نشنیده بودم، برای نسل ما و رزمندگان دفاع مقدس تنها برنامه ای که می توانست در زمان مرخصی‌ها یاد جبهه ها را زنده کند، همین مستند روایت فتح بود و این موضوع به آن دلیل بود که گروه تلویزیونی روایت فتح با حضور در مناطق عملیاتی، بی واسطه رخدادهای جبهه را ثبت و به عقبه منعکس می کرد و به همین دلیل بود که این مستند به دور از صحنه سازی های متداول، پر بیننده ترین برنامه تلویزیونی در موضوع دفاع مقدس ارزیابی می شد.

مدیر امور استادان معاونت آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها  ادامه داد: متن شیوا و صدای دلنشین و گیرای سید مرتضی آوینی بر وزانت و کیفیت روایت فتح آنچنان افزود که به باور بنده، تنها برنامه ای که توانست حال و هوا و معنویت جبهه ها را تا حدود زیادی آنگونه که بود برای مردم شهرها به تصویر بکشد، همین برنامه بود که سید مرتضی از دست اندرکاران اصلی آن بود. به هر حال شناخت بنده از آثار ایشان اگرچه بدون نام و نشان، به آن دوران برمی گردد.

حجت الاسلام والمسلمین نورانی تصریح کرد: اعتقاد خالصانه سید مرتضی سبب شده بود که یک جوشش پاک در درون او شکل گرفته و بر زبان و قلم او جاری و ساری شود. چون سخنان او از روی اعتقاد و اخلاص بود و از دل بر می آمد و لاجرم بر دلها می نشست و رزمندگان اسلام حس می کردند که ناگفته ها و درد دل ها و روایت غربت و مظلومیت شهدا و بچه های جنگ از قلم و بیان او جاری می شود. در حقیقت آنچه که از فرهنگ دفاع مقدس در فضای رسانه ای آنروز در جامعه ساری شده، بخش عظیمش مدیون تلاش و اخلاص این شهید بوده است.

وی با اشاره به اخلاص شهید آوینی گفت: شهید آوینی بخشی از عمر خودش را در زمان طاغوت طی کرده بود؛ اما با وجود آن همه مسائل فرهنگی منفی در آن عصر،   اندیشه های فاسد آن زمان نتوانست او را بفریبد. در مورد اخلاص و تقوای ایشان یادم هست که در جایی خواندم که ایشان پس از انقلاب تمام آرمان های خودش را در وجود امام (ره) می بیند و در یک تحوّل معنوی تمام دست نوشته های خودش را یکجا در یک کیسه ای می ریزد و به آتش می کشد و عهد می کند از آن پس جز برای رضای خدا نیندیشد و ننویسد.

شهیدی که برای رضای خدا تمام دست نوشته های خود را معدوم کرد

مدیر امور استادان معاونت آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: آنهایی که اهل قلم زدن و نوشتن هستند می دانند که تولیدات فکری انسان مثل فرزندش برای نویسنده مهم هستند، امّا سیّد مرتضی، تمام تراوشات فکری و نوشته های خودش را برای رضای خدا معدوم می کند و از نو فقط برای خدا دست به قلم می گیرد. این می شود که خداوند در نوشته های او ملاحت و در طنین صدای او گیرایی کم نظیری قرار می دهد که همه را متأثر می کند و این عجیب نیست که پس از شهادت ایشان، از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «سید شهیدان اهل قلم» مفتخر می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین نورانی ادامه داد: سیّد مرتضی آوینی که امروز نامش به بزرگی و قداست برده می شود، در زمان حیات خودش خیلی مورد اذیت و آزار مخالفان قرار گرفت، چه در آن روزهایی که برای جهاد از رنج و محرومیّت مردم و خدمات جهادگران برنامه می ساخت و چه در حوزه هنری و مجله سوره و چه وقتی که مستند روایت فتح را می ساخت، اما روح بلند او سبب شد که از اهداف الهی والای خود دست برندارد. او در تمام این دوران در تنگناها، مقاوم ایستاد و طعنه ها و ناملایمات را تحمل کرد و راه درستی را که آغاز کرده بود طی نمود.

مدیر امور استادان معاونت آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تصریح کرد: همان زمان خودم از یکی از نزدیکانش شنیدم که برخی از مخالفان بدترین جفاها را در حق ایشان روا داشتند  و عجیب تر آن که بعد از شهادتش همان ها برای بهره دنیایی و شهرت طلبی، خود را به او چسباندند و در رثای او مرثیه ها خواندند.

وی در پایان اظهار داشت: برخی از انسان‌ها که به موضوعات متنوع ورود پیدا می کنند و به اصطلاح گستره معلومات خودشان را توسعه می دهند، متأسفانه نمی توانند عمیقاً مسائل را درک و طرح نمایند؛ اما مرحوم آوینی با آن سن نسبتاً کم در زمان شهادت و با آن گستردگی موضوعاتی که در آنها ورود کرده بود، افکارش از عمق خوبی برخوردار بود و بسیاری از مشکلات فرهنگی امروز ما را در دو دهه قبل رصد نمود و برای برون رفت از آن مشکلات راه علاج  را ارائه داد. امید است خداوند متعال به ما توفیق بهره گیری از افکارش را عنایت فرماید و روح ایشان را با سیدالشهدا علیه السلام محشور فرماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha