جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
متهم گریخت

سریال "متهم گریخت"، در ادامه "خانه به دوش" به عنوان اثر شاخص دیگری از رضا عطاران لقب گرفت که در سال های میانی دهه هشتاد، حقیقتاً چهره ی شاخص سریال سازی برای تلویزیون به خصوص در مناسبت هایی چون ماه رمضان بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یک سال پس از تجربه موفقیت آمیز "خانه به دوش"، عطاران با تمرکز بر روی همان سوژه تقابل فقر و غنا و موضوعات اجتماعی، دست به تولید سریال" متهم گریخت" زد و بازی واقع گرایانه و اثرگذاری از مرحوم سیروس گرجستانی در این زمینه گرفت.

این سریال در تداوم ساخت سریال خانه به دوش با همان فضای آشنا، زندگی فردی به نام هاشم آقا را روایت می‌کند که مجبور می‌شود تحت شرایطی از شهرستان کوچک خود به همراه خانواده‌اش به پایتخت سفر کند و از این‌جاست که این شهرستانی حقه‌باز اما ساده‌دل در دل مناسبات شهری مثل تهران گرفتار می‌شود و در این حال ماجراهای این مهاجر شهرستانی به اتفاق مادر و دامادش و موقعیت های طنزی برای هر یک پیش می‌آورد، موجب جذاب تر شدن قصه می شود.

در واقع مواجهه ی این خانواده با زندگی مردم شهرنشین آن هم از نوع تهرانی اش، تضاد جالبی را سبب می شد، به طوری که بخش مهمی از بار کمدی سریال روی همین تضادها بنا شده بود.

نکته قابل توجه این که نویسنده اصلی این سریال، سعید آقاخانی است که علاوه بر نویسندگی، ایفاگر نقش خواستگار دختر خانواده هم است اما بازی اش به اندازه هنرپیشگانی چون سیروس گرجستانی و علی صادقی، جذاب و ماندگار نیست.

نکته مشترک اغلب کارهای تلویزیونی عطاران گذشته از هوشمندی اش در انتخاب سوژه جذاب و مردمی، توجه ویژه به تیتراژ و استفاده از صدای خواننده به روی تیتراژ است که اگر به یاد داشته باشیم در سریال خانه به دوش هم همین نکات را شاهد بودیم.

از این حیث شاید بشود گفت که یکی از نقاط قوت این سریال، تیتراژ ابتدایی آن با خوانندگی امیرحسین مدرس و دکلمه رضا عطاران است که تصاویر جالبی از ترافیک خودروها و آدم ها در کلانشهر تهران که نوعی سردرگمی و هرج و مرج زندگی ماشینی و انسان متحیر و وامانده در این کلاف سردرگم را شاهد هستیم که به خوبی با محور اصلی این سریال یعنی مهاجرت شهرستانی ها به پایتخت، مرتبط و هم‌آهنگ است.

متهم گریخت نیز همچون خانه به دوش در طول این سال ها، بارها از شبکه های مختلف تلویزیون پخش شده و همچنان یکی از پرمخاطب ترین سریال های تلویزیونی با وجود بارها بازپخش به شمار می رود به طوری که آمار مخاطبانش در سایت و اپلیکیشن تلوبیون نیز همین امر را نشان می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha