جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رمز موفقیت و کامیابی

حوزه/ استاد مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان گفت: رضایتمندی، بستر موفقیت و کامیابی در زندگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم ربابه کابوسی، در نشست هم‌اندیشی «عوامل ایجاد رضایتمندی در زندگی» که با حضور کارکنان و اساتید مدرسه علمیه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد، بیان کرد: رضایتمندی، بستر موفقیت و کامیابی در زندگی است، به شرط آن که انسان روش آن را شناخته و مهارتش را بیاموزد.

وی افزود: رضایت از زندگی به معنی احساس رضایتمندی و خشنودی فرد در مورد عملکرد و شرایط زندگی‌اش است.

استاد حوزه در پاسخ به این سؤال که چگونه احساس رضایت و خشنودی از زندگی در انسان به وجود می‌آید؟ توضیح داد: رضایتمندی در سایه امکانات و دست‌یافتن به آرزوها نیست، به‌طور مثال دو نفر از نظر مالی در شرایط مساوی قرار دارند؛ اما یکی «راضی» و دیگری «ناراضی» است.

کابوسی ادامه داد: تفاوت‌ها نشان‌دهنده رضایت از زندگی و کسب امکانات مادی و تحقق آرزوها نیست؛ بلکه یک احساس درونی بوده که تحت تأثیر دنیای خارج و واقعیت بیرونی است؛ بنابراین در بدترین شرایط نیز می‌توان از زندگی راضی بود.

وی با اشاره به کلام اپیکور، فیلسوف یونان باستان مبنی بر اینکه «نگرش و برداشت انسان‌ها از رویدادها؛ بسی مهم‌تر و تعیین‌کننده‌تر از خود رویدادها هستند»، بیان کرد: این سخن درست و منطقی بوده و دلیل آن را هم می‌توان در تفاوت واکنش افراد مختلف به یک رویداد مشاهده کرد.

این مبلغ فعال حوزه اضافه کرد: اگر رویدادها به‌عنوان یک واقعیت خارجی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند، نباید میان داوری‌ها و ارزیابی‌های افراد مختلف تفاوتی وجود داشته باشد.

کابوسی تصریح کرد: برای رسیدن به شادمانی و رضایتمندی، تهیه و تأمین امکانات فراوان لازم نیست و با تغییر در تفکرات می‌توان به آن دست یافت.

وی با بیان اینکه شرط رضایتمندی از زندگی فرار از واقعیت‌ها و روی آوردن به تخیلات و توهمات نیست، اذعان کرد: نگرش انسان به دنیا، باید نگرشی واقع‌بینانه و هماهنگ با واقعیت‌های آن باشد؛ بنابراین وقتی سخن از تفکر و نقش آن در نشاط و شادابی زندگی به میان می‌آید، مراد تخیل مثبت از زندگی نیست.

این استاد حوزه در پایان، با استناد به کلام حضرت علی(علیه‌السلام) مبنی بر اینکه «کسی که دنیا را بشناسد به خاطر مصیبت‌های آن غمگین نمی‌شود»، تأکید کرد: بلاها از زمینه‌های بسیار مهم نارضایتی از زندگی است؛ لذا آموزه‌های دینی، انسان را به‌گونه‌ای تربیت می‌کند که در اوج سختی‌ها و در عمق گرفتاری‌ها نیز ناامید و افسرده نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha