جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رضا غلامی-رئیس شورای سیاست گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی

حوزه/ رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: جدای از بحث‌های نظری، دست ما در حوزه عملی عدالت خالی است؛ علی رغم گذشته ۴۵ سال است انقلاب اسلامی در زمینه الگوسازی عدالت به خوبی کار نکرده‌ایم و بخشی از عدم تحقق عدالت نیز به کم‌کاری در این حوزه برمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام  رضا غلامی در نشست اساتید منتخب علم انسانی اسلامی با عنوان «عدالت اجتماعی؛ از نظریه تا عمل» که به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در دانشکده علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد، در جمع‌بندی مباحث ارائه شده در این نشست، با بیان اینکه به رغم اینکه تصور می‌شود از حیث نظری در حوزه عدالت زیاد کار شده اما ما هنوز خلاها و گره‌های تئوری زیادی داریم اظهار کرد: ما هنوز به چند نظریه مستحکم اسلامی در بابت عدالت اجتماعی دست پیدا نکردیم و در مباحث کلان عدالت گیر کردیم و هرچقدر در زمینه مباحث نظری کار شود کم است.


وی با تاکید بر اینکه در دهه های اخیر چه لیبرال ها چه جامعه گراها در عرصه عدالت کارهای جدیدی انجام داده‌اند که بسیار با گذشتگان متفاوت است گفت: تنگناهایی که در غرب رخ داده باعث شده که مسائلشان را با عدالت روشن کرده و از بن‌بست خارج شوند.


رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با اذعان به اینکه نظریات زیادی تولید شده و محققین ما در حوزه‌های علمیه تصویر روشنی از این نظریه‌ها ندارند و نقد قوّیی هم در این خصوص صورت نگرفته است گفت: یکی از بحث‌های جدی ما در حوزه تئوریک تعریف روابط آزادی و عدالت است و باید مشخص شود که آیا اجرای عدالت لزوما ناقض آزادی‌های اولیه است یا حتی عنوان عدالت آزادی را در خود جای داده یا خیر.


وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ما روی فلسفه حق زیاد کار نکرده‌ایم و این کارها هم زیاد خود را نشان نمی‌دهد خصوصا اینکه روند تحقق حق در عصر غیبت نیز به طور کامل مشخص نشده است.
غلامی گفت: جدای از بحث‌های نظری، دست ما در حوزه عملی عدالت خالی است؛ علی رغم گذشته ۴۵ سال است انقلاب اسلامی در زمینه الگوسازی عدالت به خوبی کار نکرده‌ایم و بخشی از عدم تحقق عدالت نیز به کم‌کاری در این حوزه برمی‌گردد.


وی تصریح کرد: البته نباید به اسم عمل‌گرایی تئوری پردازی را حذف کنیم؛ ما اگر به مقام مساله مندی در باب عدالت نرسیم معلوم نیست در حوزه عمل پیشروی زیادی داشته باشیم.


غلامی با بیان اینکه نگاه همه جانبه به عدالت همواره مورد تاکید است اظهار کرد: باب استفاده از تجارب بشری در حوزه عدالت بسته نیست و همراه با نقد و تطبیق با مبانی اسلامی می‌توانیم از این تجارب استفاده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha