جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله نور مفیدی

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: کسی که در توطئه دشمن قسم خورده مسلمانان، نقشی را در منطقه ایفا می کند، در اصل از اسلام خارج شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله نورمفیدی، صبح امروز در همایش بین المللی «نقش عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی» که به همت نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان برگزار شد، تصریح کرد: در مقالات ارائه شده، به این همایش فاخر، مسائل بسیار خوبی مطرح شده است.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان در ادامه، رابطه عقلانیت، همدلی و تقریب را در شکل گیری تمدن نوین اسلامی مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: معارف و مبانی اسلامی، زمینه‌های بسیار گسترده‌ای را برای تمدن اسلامی و بشری در جهان به وجود آورده است؛ که نمود تاریخی آن در زمینه‌های مختلف قابل مشاهده است.

وی، معارف اسلامی، تولید اخلاق و مبانی اسلامی را ریشه و اساس تمدن اسلامی برشمرد، که در زمینه مناسب می‌تواند منشا یک تمدن بزرگ باشد، اظهار داشت: تقریب، همگرایی و همدلی مسلمین مهمترین زمینه‌ای است که می‌تواند این تمدن را به وجود آورد.

آیت الله نورمفیدی با تاکید بر این که عقلانیت ریشه همدلی و تقریب  بوده، این دو از مسائل بسیار مهم است، اظهار داشت: تمدن اسلامی زمانی می تواند پا گرفته، رشد کند و گسترده و فراگیر شود که خود را آراسته به این مفاهیم نماید.

وی با اشاره به این که مسئله تقریب از دیرباز در میان علمای اسلامی مطرح بوده است، اظهار کرد: تقریب از جمله مسائلی است که باید همیشه و همه اندیشمندان اسلامی، حوزه های علمیه، دانشگاه‌ها و متفکران اسلامی بر روی آن کار کنند تا به صورت یک فرهنگ نهادینه و همگانی شود.

امام جمعه گرگان ضمن بررسی تقریب را از جهات علمی و اجتماعی، افزود: مسئله تقریب، باید از نظر علمی در زمینه های مختلف فقهی، کلامی، حدیثی و ... بررسی و ناظر به مسائل اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله نورمفیدی با اشاره به این که همه مسلمین و مذاهب اسلامی رسیدن به امر خدا و کسب رضا و مشیت الهی را هدف قرار داده‌ایم، ادامه داد: در بسیاری از موارد در راه‌ها و طرق کسب رضای الهی اختلافات زیادی وجود ندارد و در اصل قضیه نیز همه می‌خواهیم به سنت رسول خدا(ص) و ظواهر قرآن عمل کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان به مقوله اجماع که مورد اتفاق علمای اسلامی است، اشاره و اظهار کرد: هیچ مسلمانی نمی‌تواند عقل را که در آیات الهی تاکیدات فراوانی بدان صورت گرفته، مورد مناقشه قرار دهد.

 وی ضمن اشاره به آیه «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ» (الزمر/۱۸)  با بیان این که اختلافات مسلمانان چیزی نیست که ما را در مقابل هم قرار دهد، بیان کرد: اگر عقلانیت محور قرار گیرد، راه روشن خواهد بود؛ چرا که نشانه هدایت الهی و عقلانیت این است که انسان هیچ وقت خود را محصور تفکرات شخصی‌اش نکند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان در ادامه به تفاسیر مختلف آیه مذکور اشارهکرد و گفت: باید همه اندیشمندان اسلامی بنشینند و حرف بزنند و استدلال کنند؛ این هم اندیشی‌ها اختلافات و خشونت‌هایی که دشمنان اسلام ایجاد می‌کنند را برطرف خواهد نمود.

وی به سابقه تاریخی هم اندیشی آیت الله العظمی بروجردی و شیخ شلتوت اشاره و خاطرنشان کرد: آیت الله العظمی بروجردی  با شناختی که به تاریخ اسلام و مذاهب اسلامی و نسبت به فعالیت و مقاصد شوم سلطه گری قدرت ها و حکومت ها در ضربه زدن به ممالک اسلامی داشتند؛ همواره بر اهمیت تقریب مذاهب اسلامی تاکید می نمودند.

امام جمعه گرگان به پیشتازی علمای اسلام از جمله شیخ شلتوت در تقویت وحدت اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: عقلانیت پایه و اساس تقریب و چراغ روشن و راهگشا برای انسان است؛ اگر دست و پای عقل را ببیندیم جمود حکم فرا خواهد شد و نتیجه آن حق مطلق پنداری خود و دیگران را باطل مطلق دانستن خواهد بود.

وی، به جنگ‌های مذهبی جهان اشاره کرد و یادآور شد: در پشت پرده جنگ سی ساله مسیحیت، قدرت ها و دول اروپایی و مخالفان دین حضور داشتند؛ اینان متعصبان مسیحی را برای رسیدن به مطامع خود تحریک می‌کردند؛ تا با این شیوه بساط دین، حکومت و سیاست را جمع کنند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با تاکید بر این که دشمنان دین، نقشه شوم و تجربه تاریخی خود را در غرب آسیا و مناطق اسلامی دنبال می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر مسلمانی به هوش نباشد و در میدان دین ستیزان بازی بخورد، از دین خارج است؛ کسی که در توطئه دشمن قسم خورده مسلمانان، نقشی را در منطقه ایفا می کند، در اصل از اسلام خارج شده است.

وی، تقریب و عقلانیت را پیش شرط احیای تمدن اسلامی دانست و تصریح کرد: سلطه گران غربی برای منطقه غرب آسیا نقشه های مختلفی کشیده‌اند؛ در نظر دارند با تحریک مذاهب، اقوام و فرق اسلامی به اصل دین ضربه زده، در هدف نهایی بساط دین را از سرزمین های اسلامی جمع کنند.

آیت الله نورمفیدی در بخش پایانی سخنان خود به برخی از اشتراکات فقهی مذاهب اسلامی اشاره نمود و اظهار کرد: مسلمانی که امروز حس نکند که دشمنان قسم خورده مسلمین به جان اسلام افتاده، باید در مسلمانی او شک کرد؛ چرا که مومن باید زیرک باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha