پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
افغانستان

حوزه / رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در مشهد گفت: موضوع مذاکرات افغانی ـ افغانی و وحدت و انسجام ملی افغانستان حول محور همه مذاهب و قومیت‌ها بسیار راهبردی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد درباره شرایط فعلی و آینده افغانستان گفت: در تحلیل وضعیت افغانستان نمی‌توان به نقش آمریکا درگذشته این کشور توجهی نکر، بلکه باید با یک نگاه گذرا به ماهیت آمریکا و سیاست‌های استکباری آن در سطح جهانی، تحلیل دقیق‌تری از برنامه و عملکرد آمریکا در افغانستان داشته باشیم.

آمریکا در افغانستان به بن‌بست رسیده است

وی در ادامه به آسیب‌های حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان اشاره کرد و گفت: آمریکا بیش از ۲۰ سال افغانستان را تحت اشغال خود داشته است. وقتی آمریکا از حدود سه سال قبل به‌صورت مستقیم وارد مذاکره با طالبان شد، قطعاً در افغانستان به بن‌بست رسیده بود و قادر به ادامه حضور نبود و به همین سبب امروز شاهد خروج ذلت‌بار نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان هستیم.
 

شکست آمریکا در افغانستان

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در مشهد بابیان اینکه خروج نیروهای آمریکایی، بیانگر شکست این دولت در افغانستان است، اخراج نظامیان خود بیانگر رخدادی کم‌سابقه و مهم محسوب می‌شود، افزود: البته حضور نزدیک به دو دهه آمریکایی‌ها در افغانستان دارای آثار و پیامدهای بسیار مخربی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی و حتی اقتصادی بوده است.

وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها در طول ۲۰ سال حضور اشغالگرانه خود با بهره‌گیری از قدرت نظامی و مالی تلاش بسیار حساب‌شده‌ای، برای تحمیل ارزش‌ها و معیارهای خود بر ملت افغانستان کردند و هیچ توجهی به تاریخ، فرهنگ و آداب‌ورسوم حاکم، برای جامعه این کشور نداشتند.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در مشهد تصریح کرد: آمریکا ادعا می‌کرد که قصد دارد فرهنگ و تمدن مردم افغانستان را رشد دهد، اما فرهنگی که بازور و اشغال و کشتار و نیرنگ بود، نتیجه‌ای جز فاجعه در این کشور به دنبال نداشته است ‌.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح در توضیح این مطلب افزود: آمریکا با تشکیل صدها موسسه و نهاد فرهنگی به‌ظاهر مردمی ازنظر فرهنگی ضربه سختی به تفکر و گرایش‌ها نسل جوان وارد آورده است و باورها و اعتقادات مردم را هدف قرار داده است.
 

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در مشهد افزود: در زمینه امنیتی ازیک‌طرف گروه‌های تروریستی مانند داعش را به افغانستان وارد کرد و از طرف دیگر بر اثر جنگ‌ها و درگیری‌های فی‌مابین، طبق آمارهای رسمی در این مدت بیش از ۷۰ هزار نفر از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و بسیاری از مردم بی‌دفاع از زن و مرد و کودک جان‌ باخته‌اند.

شرایط فعلی و آینده افغانستان | مذاکرات افغانی ـ افغانی تنها راه نجات همسایه شرقی

برنامه آمریکا برای آینده خود در منطقه

وی ادامه داد: آمریکا برای آینده خود در منطقه چند برنامه دارد که هم ملت افغانستان و همسایگان به‌ویژه ایران باید هوشمندی لازم را در این زمینه داشته باشند. بر اساس اسناد و مدارک، آمریکایی‌ها برای کنترل و مهار طالبان و همچنین ایجاد یک کانون ناامن برای جمهوری اسلامی ایران، داعش را به این سرزمین وارد کرده و ضمن تسلیحات آنان، از آن پشتیبانی می‌نماید. 
 

موضع جمهوری اسلامی ایران در تحولات افغانستان

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در مشهد در پاسخ به این پرسش موضع امروز جمهوری اسلامی در تحولات افغانستان چگونه است؟ گفت: بدیهی است از نظر اعتقادی، اختلاف یا به بیانی تفاوت عقیدتی میان جمهوری اسلامی و طالبان وجود دارد و از طرفی با توجه به اقلیت حدود ۲۰ درصدی جمعیت شیعه افغانستان در مقایسه با پشتون‌ها که حدود ۴۰ درصد جمعیت افغانستان را در اختیار دارند، تحولات افغانستان و چشم‌انداز آن تفاوت‌هایی را با جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد.

وی افزود: اگر از منظر دیگر به ظرفیت‌ها و فرصت‌های افغانستان نگاه کنیم، نتایج دیگری را شاهد هستیم؛ در صحنه بین‌المللی افغانستان، کشور آمریکا که دشمن شماره یک جمهوری اسلامی ایران به‌حساب می‌آمده با شکست بزرگی مواجه گردیده و حاکمیت دولتی افغانستان که دنباله‌رو و به بیانی دست‌نشانده آمریکا بوده، از میان‌ رفته است لذا در شرایط جدید، کفه موازنه تحولات افغانستان به نفع جمهوری اسلامی سنگین خواهد شد.

نقش ایران در بهتر شدن شرایط افغانستان

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در مشهد در ادامه به نقش جمهوری اسلامی ایران در بهتر شدن شرایط افغانستان اشاره کرد و افزود: کشور افغانستان دارای رابطه تمدنی، فرهنگی، زبانی، دینی و حتی سیاسی و تاریخی با جمهوری اسلامی ایران دارد و به همین دلیل دولت و مردم ایران نسبت به اتفاقات و تحولات افغانستان احساس نوعی قرابت و همگرایی دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح اظهار کرد: در شرایط جدید افغانستان که یکی از دشمنان بزرگ جمهوری اسلامی ایران یعنی امریکا از صحنه این کشور حذف‌شده است و این رخداد در کنار اشتراکات فرهنگی، تاریخی و تمدنی بین دو کشور، این امکان را برای جمهوری اسلامی فراهم می‌کند تا تأثیرات بیشتری بر تحولات و پیشرفت این کشور داشته و در یک‌چشم انداز بلندمدت فرصت و موقعیت جدیدی را برای نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در این کشور فراهم می‌کند.

 دولت آینده در افغانستان با رأی مردم سرکار بیاید

وی در ادامه به چند نمونه از فرصت‌ها و نقشی که نظام جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در شرایط کنونی افغانستان داشته باشد اشاره کرد و افزود: با سقوط دولت قبلی و روی کار آمدن طالبان باید در حد ممکن سعی شود دولت آینده بارأی مردم سرکار بیاید، زیرا استفاده از زور و انحصارگرایی در حکومت، افغانستان را به هرج‌ومرج و درگیری‌های داخلی و فراگیری آن به کشورهای همسایه می‌شود.

اعتراف آمریکایی‌ها به نقش کلیدی ایران در حل مسائل افغانستان

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در مشهد افزود: جمهوری اسلامی از سال‌های گذشته به دنبال شکل‌گیری یک دولت قدرتمند فراگیر در افغانستان بوده و بر همین اساس ایده مذاکرات افغانی ـ افغانی را مطرح کرده است و تا حدود زیادی این سیاست مورد استقبال قرار گرفت تا جایی که آمریکایی‌ها اعتراف کردند ایران در حل مشکلات افغانستان به یک محور تبدیل‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح با بیان اینکه با توجه به شکل‌گیری حکومت با محوریت طالبان، باید با رایزنی‌های لازم طالبان را متقاعد کرد تا تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی را بپذیرد، ادامه داد: طالبان بر رعایت حقوق، منافع و امنیت اقوام و مذاهب دیگرباید متقاعد شوند.

وی افزود: کشور افغانستان، کشور غنی و دارای استعدادهای مادی و معنوی چشمگیری است. این کشور با برخورداری از معادن و سرمایه‌های مالی تجاری که در سال‌های اشغال در خارج از این کشور زندگی می‌کرده‌اند می‌تواند به یک کشور ثروتمند تبدیل گردد.

شرایط فعلی و آینده افغانستان | مذاکرات افغانی ـ افغانی تنها راه نجات همسایه شرقی

ایران نقش تحولی در بخش‌های مختلف افغانستان دارد

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در مشهد با اشاره به اینکه ایران می‌تواند از طریق کمک علمی و مهارتی و با بهره‌گیری از سرمایه‌های انسانی مردم باهوش، پرتلاش و مؤمن افغانستان به فعال‌سازی اقتصادی این کشور بپردازد، افزود: جمهوری اسلامی ایران با برتری علمی و فنّاوری که در منطقه دارد در همسایگی افغانستان با حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک واقع‌شده است، کشوری که ۷۷ درصد مردم آن به زبان فارسی صحبت می‌کنند می‌تواند به کمک مردم افغانستان بشتابد و با برخورداری از ظرفیت بالای دانشگاه‌ها می‌توان در حوزه تحصیلات تکمیلی جهش و تحول زیادی در توسعه افغانستان ایجاد کند. از طرفی با توجه به تجربیات ایران درزمینهٔ معادن زمینه تقویت بنیه اقتصادی در این کشور را فراهم آورد.

حجت الاسلام والمسلمین صالح ادامه داد: با توجه به این‌که آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد یک کانون بحران در منطقه از طریق جنگ‌های قومی و مذهبی هستند، جمهوری اسلامی ایران بانفوذ خود بر جامعه شیعه و همچنین با ارتباطی که باشخصیت‌های برجسته مذاهب اسلامی از جمله طالبان برقرار کرده می‌تواند از بروز تنش و جنگ و کشتار داخلی جلوگیری کند و طرف‌های درگیر را به یک تعامل و گفتگو و هم‌افزایی سوق دهد.

وی در پاسخ به این پرسش با توجه به بازگشایی و فعالیت مدارس علمیه و دانشگاه‌ها در افغانستان نقش حوزویان در بهتر شدن شرایط مردم افغانستان چیست؟ گفت: جامعه بزرگ روحانیت و حوزه‌های علمیه افغانستان با سابقه کهن و عزیز در بین مردم افغانستان از موقعیت عالی برخوردار بوده است و با این جایگاه ممتاز اجتماعی و فرهنگی در میان مردم دارای ظرفیت بسیار ارزشمندی در توسعه علمی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی هست.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در مشهد با اشاره به اینکه نفس حضور علما در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی در کنار مردم در شرایط حاضر بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند تکیه‌گاه محکمی برای مردم باشد، اظهار کرد: از سوی دیگر روحانیت می‌تواند با افزایش شناخت و آگاهی و ارائه تحلیل‌های عمیق به مردم آنان را در مسیر صحیح قرار داده و از خطاهای تصمیم‌گیری و اقدام اجتماعی حفظ کنند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که نقش علمای افغانستان در وحدت و همگرایی اقوام این کشور چقدر می‌تواند مؤثر باشد، افزود: از کارکردهای اجتماعی مهم علما و حوزه‌های علمیه تقویت روح اخوت و برادری داخل جامعه شیعه و جامعه بزرگ مسلمان از همه مذاهب اسلامی است تا از یک جنگ بزرگ قومی و مذهبی جلوگیری کند.
 

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در خراسان تأکید کرد: حفظ یکپارچگی ملت افغانستان تنها راه نجات این کشور از بحران‌های دشوار کنونی است. بدیهی است باید همه احزاب، طبقات و اقوام به منافع و مصالح عام این کشور بیندیشند و اقوام و طبقات در افغانستان فقط به دنبال کسب منافع خود نباشند چراکه همین‌قدر طلبی و انحصارگرایی زمینه‌ساز درگیری‌ها جنگ‌های خونین داخلی و درنتیجه تضعیف این کشور خواهد شد.

راه نجات مردم افغانستان اتحاد و یکپارچگی در پرتو قرآن است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح با تأکید براینکه همه باید برای نجات افغانستان حول محور قرآن کریم گرد هم بیایند و متحد باشند به آیه ۴۶ سوره انفال قرآن کریم اشاره کرد و افزود: بر اساس تعالیم این آیه شریف، اتّحاد و یکپارچگی و دوری از اختلاف و تفرقه، از دستورات اکید الهی است که درآیات متعدّد به آن فرمان داده است و این فرمان باید در تمام زمینه‌ها رعایت شود، مخصوصاً در حال جنگ و درگیری با دشمن که ضرورت بیشتری دارد، چنانکه خداوند در سوره صف از اتحاد، نظم و هماهنگی مجاهدان تعریف کرده است.

دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره آینده افغانستان

وی در ادامه درباره آینده افغانستان به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب دارای دو بخش اساسی است؛ ما طرفدار ملت افغانستان هستیم. در این رویکرد می‌بینم معظم له با هوشمندی ملت افغانستان را به‌عنوان ملاک و معیار عمل جمهوری اسلامی ایران معرفی نموده است."

شرایط فعلی و آینده افغانستان | مذاکرات افغانی ـ افغانی تنها راه نجات همسایه شرقی

تأکید بر انسجام تمام اقوام و مذاهب افغانستانی

 رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در مشهد در توضیح این مطلب افزود: رهبر معظم انقلاب فقط شیعیان افغانستان را مدنظر قرار نداده است، بلکه همه اقوام مذاهب، جامعه نخبگان و طبقات مختلف جامعه افغانستان را شامل می‌شود و با این دیدگاه، از طالبان باید خواست تا منافع همه ملت افغانستان را موردتوجه قرار دهد و نمی‌تواند به سمت انحصارطلبی در حاکمیت پیش برود.

وی تصریح کرد: موضوع وحدت و انسجام ملی افغانستان حول محور ملت افغانستان، شامل همه مذاهب و قومیت‌ها بسیار راهبردی است، زیرا دشمنان چشم طمع تجزیه افغانستان دوخته‌اند و گاهی نیز زمزمه‌هایی از سوی دشمنان در این خصوص شنیده می‌شود در این شرایط هر راهکار و سیاستی که به وحدت ملی افغانستان را مخدوش کند خیانت به افغانستان یکپارچه است.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در مشهد یادآور شد: دومین رکن در مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب این است که برخورد ما با طالبان، به برخورد این گروه با ایران بستگی دارد. لذا ما باید منتظر باشیم تا حکومت طالبان به صورت واضح‌تر مواضع و عملکرد خود را علنی کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد یاسین یوسفی IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    آقای صالح آمار شیعیان افغانستان را 20% اعلام کرده در حالی که جمعیت شیعه افغانستان بالای 30درصد است. این یک نوع حرف تو دهن دشمن آب کردن است. لطفاً اگر توانایی درست کردن ندارید خراب هم نکنید.