جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مجتبی فاطمی نسب، امام جمعه گیلانغرب

حوزه/ استان کرمانشاه مدیری می خواهد که نگاه مدیریتی آن برگرفته از نگاه و شیوه های حکومت‌داری علوی باشد، تا اسیر فشارهای سیاسی نامعقول و دست های پشت پرده، در انتخاب مسئولین نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، حجت الاسلام مجتبی فاطمی نسب، امام جمعه گیلانغرب در یادداشتی با عنوان «محافظه کاری قتلگاه انقلاب است» آورده است:

     

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قال الامام علی(علیه‌السلام):

فَانَّ فی العَدْلِ سَعَةً ومَنْ ضاقَ علیه العَدْلُ فالجَوْرُ علیه اَضْیقُ» (نهج‌البلاغه، خ ۱۵)

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جمله ای می فرمایند: محافظه‌کاری و اکتفای به آنچه که داریم و نداشتن همت و بلندپروازی در همه‌ی زمینه‌های فکر و فرهنگ، قتلگاه انقلاب است. با توجه به همین عبارت و به اقتضای شرایطی که در استان کرمانشاه وجود دارد از حیث گرفتاری استان در رتبه های اول بیکاری و آسیب های اجتماعی، در انتخاب مدیران و مسئولین باید افرادی انتخاب شوند که برنامه دقیقی برای رفع این گرفتاری های بوجود آمده داشته باشد. مدیری می خواهد که نگاه مدیریتی آن برگرفته از نگاه و شیوه های حکومت داری علوی باشد.

در شیوه حکومت داری امام علی(علیه السلام) در خطبه های مختلف در نهج البلاغه آمده است که ایشان برنامه اصلاحی خود را در ابعاد سیاسی، اقتصادی و مالی، حقوقی و اخلاقی از همان بدو زمامداری خویش اعلام نمود و بر تحقق آنها «وَ لَمْ‏ أُصْغِ‏ إِلَی‏ قَوْلِ‏ الْقَائِلِ وَ عَتْبِ الْعَاتِب‏» تأکید ورزید. حضرت اجرای عدالت را به معنای گشایش عموم مردم «فَإنَّ فِی الْعَدْلِ سَعَة» در امور می داند و مشخص است که کسی که به بیت المال و حقوق های نجومی عادت کرده در این محدوده حکومت جایی ندارد.

مدیران آن سیاست های حکومتی را در عمل به عهده «ذِمَّتِی‏ بِمَا أَقُولُ‏ رَهِینَة» می گیرند. در شیوه انتخاب مدیران، رویش های جدید را در پیش می گیرد «وَ لَیَسْبِقَنَ‏ سَابِقُونَ‏ کَانُوا قَصَّرُوا وَ لَیُقَصِّرَنَّ سَابِقُونَ کَانُوا سَبَقُوا» و افرادی که به ناحق با انگیزه های مختلف در راس قرار گرفته اند جایشان را به افراد منزوی و معتقد خواهند داد.

در حکومت داری، انگیزه ها و وسوسه های زیادی نهفته است «دَعُونِی‏ وَ الْتَمِسُوا غَیْرِی فَإِنَّا مُسْتَقْبِلُونَ أَمْراً لَهُ وُجُوهٌ وَ أَلْوَانٌ لَا تَقُومُ لَهُ الْقُلُوبُ وَ لَا تَثْبُتُ عَلَیْهِ الْعُقُولُ وَ إِنَّ الْآفَاقَ قَدْ أَغَامَتْ وَ الْمَحَجَّةَ قَدْ تَنَکَّرَت‏» حوادث و امور گوناگون و فتنه، دلها را از محور جریان حق باز می دارد. از این رو هر دلداده ای مشتاق حضور در این حکومت داری نیست.

عملگرایی حرف اول مدیران

در منطق حکومت داری حضرت امیر(ع)، عمل گرایی حرف اول مدیران است و مدیر و مسئول، اول خود به قوانین و حدود عمل می کند بعد دیگران را تشویق به آن «وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّکُمْ عَلَی طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُکُمْ‏ إِلَیْهَا» و هدف وسیله را توجیه نمی کند. ریخت و پاش های بدون توجیه برای ماندن در پست و مقام و استفاده از بیت المال برای بدست آوردن دل مردم یا مدیران بالاتر، خارج از محدوده عدالت است.

«أَ تَأْمُرُونِّی أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ فِیمَنْ وُلِّیتُ عَلَیْهِ وَ اللَّهِ لَا أَطُورُ بِهِ مَا سَمَرَ سَمِیرٌ وَ مَا أَمَّ نَجْمٌ فِی السَّمَاءِ نَجْماً وَ لَوْ کَانَ الْمَالُ لِی لَسَوَّیْتُ بَیْنَهُمْ فَکَیْفَ وَ إِنَّمَا الْمَالُ مَالُ الله». اگرچه حضرت مطمئن بود که این اصلاحات در جامعه‏ای که به همین نابسامانی‏ها عادت یافته، مشکلاتی را به بار خواهد آورد و یقیناً کسانی که منافعشان به خطر می‏افتاد در برابر آن واکنش نشان داده و کارشکنی می نمایند. به دلیل همین آینده ‏نگری بود که ابتدا از پذیرش بیعت آنان خودداری نمود و این مسأله را در سخنان متعددی مطرح کرده است.

یکی از مشکلات عمده استان کرمانشاه، جلوگیری از رویش های مدیریتی در نسل جدید است همان مشکلی که امام علی(ع) هم به آن در انتخاب افراد دارای ویژگی خاص توجه داشتن و هم به منزوی شدن رویش های مدیریتی اشاره فرمودند.

عدم دور اندیشی و نداشتن برنامه تحولی برخی مدیران

تجمیع امکانات در ادرات کل استان و خالی بودن ادارات جزء در شهرستانها از امکانات اولیه، جلوگیری از ورود افراد دلسوز به مدیریتهای کلان و خُرد در مجموع استان و شهرستانها، غفلت زدگی مدیران، فشارهای سیاسی نامعقول و گرو کشی های گروه ها و جناح ها، دست های پشت پرده در انتخاب مسئولین و هیجان و شوق بی اندازه عده ای برای گرفتن مسئولیتها، عامل گرفتاریهایی است.

امروز استان ما با این همه کار روی زمین مانده، در این وضعیت نفس می کشد. آیا افرادی در استان داریم که گریزان از پذیرش مسئولیت ها باشند مانند آن زمانی که برای دعوت به قبول مسئولیت از طرف مردم، بندهای کفش حضرت علی(علیه السلام) در اثر فشار و هجوم مردم پاره شد و عبا از دوش حضرت افتاد و افراد ناتوان در زیر دست و پا، پایمال شدند «حَتَّی‏ انْقَطَعَتِ‏ النَّعْلُ‏ وَ سَقَطَ الرِّدَاءُ وَ وُطِئَ الضَّعِیف‏» و عامه مردم از قبول این مدیریت خوشحال شوند.

«وَ بَلَغَ مِنْ سُرُورِ النَّاسِ بِبَیْعَتِهِمْ إِیَّایَ أَنِ ابْتَهَجَ بِهَا الصَّغِیرُ وَ هَدَجَ إِلَیْهَا الْکَبِیرُ وَ تَحَامَلَ نَحْوَهَا الْعَلِیلُ وَ حَسَرَتْ إِلَیْهَا الْکِعَاب‏»، عدم دور اندیشی و نداشتن برنامه تحولی و اتکا به داشته های ضعیف و محدود در استان، قتلگاه امروز کرمانشاه است که لازمه عبور از وضعیت موجود، توجه بیشتر تصمیم گیران است.

کلام امیر المومنین(علیه السلام) زنگ هشداری برای مشتاقان پذیرش مدیریت در راستای خدمت و فعالیت و اتمام حجتی برای متولیان انتخاب مدیرانی است که به داشته ها اکتفا نکنند و همت و بلندپروازی در همه‌ی زمینه ‌های فکر و فرهنگی را در سر داشته باشند.

 

مجتبی فاطمی نسب

امام جمعه گیلانغرب

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha