پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی نوری همدانی، در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

حوزه/ امروز جهان هرآنچه از علم و دانش دارد، مرهون تمدن اصیل اسلامی است، چون زمانیکه اروپا غرق ظلمت و تاریکی بود، دانشمندان مسلمان کتابهای فراوانی در علوم مختلف نوشتند و کسانی چون ابوریحان، خواجه نصیرالدین طوسی، ابن سینا، جابربن حیان و... در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) تربیت شدند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله نوری همدانی، امروز در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی،گفتند: پرورش نخبگان علمی در کنار برنامه ریزی صحیح در استفاده از سرمایه های داخلی بهترین راه مقابله با تحریم ها و زیاده خواهی های استکبار جهانی است. 

این مرجع تقلید، بیان داشتند: فقاهت و تفقه در دین، مهمترین موضوع در اسلام است چون تا انسان فقیه نباشد، نمی تواند آموزه های قرآن کریم و اهل بیت (ع) را درک و سپس برای مردم تبیین کند.


 ایشان، بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در سرزمین جاهلیت را معجزه دانست و با اشاره به کتاب جرج جرداق مسیحی درباره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) افزودند: او در این کتاب، از بعثت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در حجاز، با عنوان «معجزه صحرا» تعبیر می کند، چون در آن زمان فرهنگ جاهلی بر حجاز حاکم بود در حالی که در ایران و روم، علم و دانش رواج داشت.


 معظم له با اشاره به مناظره امام رضا (علیه السلام) با علمای ادیان در خراسان بیان داشتند: امام رضا (علیه السلام) در پاسخ به سئوالی درباره اثبات حقانیت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: او فردی یتیم بود، از نظر مالی هم فقیر بود و هیچگاه نزد معلم درس نخوانده بود. در جوانی هم چوپانی و تجارت را درپیش گرفت. چنین شخصی قرآن را دریافت کرد و خداوند اینگونه حکمت و قدرت خود را نشان می دهد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه برانگیخته شدن رسول امّی از بین مردم نوعی تمدن سازی است، بیان داشتند: دانشگاه مهد تمدن سازی است و باید تلاش کنید که اسلام را به عنوان یک تمدن در جهان معرفی کنید چرا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از این جهت «رحمة للعالمین» خوانده شده است که توانست مطالب علمی و اخلاقی فراوانی برای مردم بیان و حتی در عمل پیاده کند و دانشمندان به نامی چون خواجه نصیرالدین طوسی ها را تربیت نماید و تمدن اسلامی را بنیان گذارد.


 حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کردند: باید ثابت کنید در دنیای تاریک آن روز، اسلام توانست دانشمندانی را تربیت کند و لذا اصل علوم به زبان عربی است، اما در جنگ های صلیبی و براثر غفلت مسلمانان، کتابهای دانشمندان مسلمان را از کتابخانه ها ربودند و به اروپا بردند، ترجمه کرده و دوباره به کشورهای اسلامی بازفرستادند و سعی کردند مسلمانان را عقب نگاه دارند درحالی که همه علوم امروزی برگرفته از کتاب های مسلمانان است.


 ایشان با بیان اینکه اسلام دین تمدن سازی است، گفت: امروز جهان هرآنچه از علم و دانش دارد، مرهون تمدن اصیل اسلامی است چون زمانیکه اروپا غرق ظلمت و تاریکی بود، دانشمندان مسلمان کتابهای فراوانی در علوم مختلف نوشتند و کسانی چون ابوریحان، خواجه نصیرالدین طوسی، ابن سینا، جابربن حیان و... در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) تربیت شدند.


 حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه دشمن برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان سرمایه گذاری می کند، گفت: دشمن دنبال این است که به گونه ای بین مسلمانان اختلاف ایجاد کنند که براثر تشدید اختلافات، مسلمانان به جان هم افتاده و دشمن هم منابع کشورها را غارت کند و تسلط خود را بر جهان حفظ کند.


  ایشان با انتقاد از گرانی های سرسام آور در کشور گفتند: دولت باید برای رفع مشکلات معیشتی مردم چاره ای بیندیشد؛ فقر و بیکاری از یکسو و گرانی ارزاق عمومی و اجناس از سوی دیگر، کمر مردم را خم کرده است. اگر سابقاً سرپرست خانواده کار می کرد و خانواده ۵ نفره را سیر می کرد، امروز باید همه ۵ نفر کار کنند تا شب گرسنه نخوابند.


این مرجع تقلید با بیان اینکه فقر در جامعه نتیجه بی عدالتی است، بیان کردند: در کشور منابع زیادی داریم که با بهره برداری و توزیع عادلانه آنها می توان فقرزدایی کرد.

 معظم له در ادامه با اشاره به استعدادها و امکانات کشور افزودند: توجه و سرمایه گذاری بر روی نیروهای جوان کشور و پرورش نخبگان علمی در کنار برنامه ریزی صحیح در استفاده از سرمایه های داخلی بهترین راه مقابله با تحریم ها و زیاده خواهی های استکبار جهانی است و باید از تمامی ظرفیت های موجود بهترین استفاده را نمود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    انقلاب اسلامی به عنوان یک الگو شیوه مردم سالاری دینی را به بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان معرفی کرد انشالله در سایه ی وحدت اسلامی به توانیم این مسیر را ادامه دهیم