جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدرسه علمیه امام سجاد(ع) اصفهان

حوزه/ مدرسه علمیه امام سجاد(ع) مدرسه است که در آن پیرایشگاه، مطب طب سنتی، ماساژ درمانی، عطاری، کتابخانه، باشگاه ورزشی و  حتی بوفه مواد غذایی راه اندازی شده است.

حجت الاسلام مهدی سراجی، مدیر مدرسه علمیه امام سجاد(ع) حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، پیرامون برنامه ها و اقدامات و امکانات این مدرسه اظهار کرد: مدرسه علمیه امام سجاد(ع) در سال ۱۳۷۶ تاسیس شد. ابتدا در یک خانه وسیع قدیمی در خیابان هاتف اصفهان شروع به کار کرد و  سپس توسط حجت الاسلام شفیعی متولی مدرسه که آن زمان به تازگی از قم به اصفهان آمده بودند، ساخت ساختمان جدید مدرسه با خریداری چند خانه شکل گرفت و در سال ۱۳۸۶ نیز ساختمان جدید به بهره برداری رسید.

وی در توضیح مشخصات فیزیکی مدرسه بیان کرد: متراژ ساخت این مدرسه علمیه حدود ۸ هزار متر مربع  و ۵ هزار متر زیربنا دارد، حدود ۴۰ مدرس و ۱۰۰ حجره با احتساب حجره های قدیمی در این مدرسه قرار گرفته است که اکنون برخی از حجره ها نیز به کارهای جنبی مانند عکس برداری و طب سنتی اختصاص داده شده است، در حال حاضر نیز حدود ۲۴۰ نفر طلبه مشغول به تحصیل در آن هستند.

مدرسه علمیه ای متفاوت در اصفهان | از راه اندزی مطب طب اسلامی تا باشگاه ورزشی

حجت الاسلام سراجی در توضیح امکانات جنبی که در این مدرسه برای طلاب فراهم شده است، عنوان کرد: بسیاری از مدارس علمیه چنین  امکاناتی را ندارند،لذا این متاثر از روشنفکر بودن تولیت مدرسه است به نحوی که تولیت مدرسه در همان ابتدای تاسیس مدرسه، سانس های اختصاصی آموزش شنا و یا ورزش های دیگر را برای طلاب تهیه می کرد که بسیار خوب بود و طلاب در آن زمینه ها هم رشد خوبی داشتند.

وی افزود: امروزه یا به دلیل این که طرز فکرها تغییر کرده و یا به دلیل پذیرش منطقه ای طلاب، طلبه در مدرسه شب خواب کمتر هستند و این به نظپر من یک ایراد است، اما فکر اولیه تولیت مدرسه این بود که طلاب به خصوص از شهرستان ها  و استان های دیگر که به مدرسه علمیه امام سجاد(ع) می آیند، دیگر  نیاز به بیرون رفتن از مدرسه نداشته باشند، لذا پیرایشگاه، مطب طب سنتی، مطب زالو درمانی و کتابخانه، باشگاه ورزشی و هر چیزی حتی بوفه اقلام مواد غذایی نیز در مدرسه امام سجاد(ع) راه اندازی شده است تا طلبه در مدرسه بنشیند و درس خود را بخواند.

مدیر مدرسه علمیه امام سجاد(ع) گفت: آیت الله سبحانی چندین سال قبل به این مدرسه آمدند و در تعریف از مدرسه، آن را "حوزه جامع " نامیدند.

وی ابراز کرد: یکی از اعتقاداتی که تولیت مدرسه امام سجاد(ع) که باعث برخی از این اقدامات شد، این بود که شهریه طلبگی فقط این نیست که ماهانه مبلغی را مستقیم به طلبه بدهیم، بلکه گاهی شهریه این است که ما پیرایشگاه بزنیم و با تخفیف و یا رایگان خدمتی را برای طلبه انجام دهیم.

مدرسه علمیه ای متفاوت در اصفهان | از راه اندزی مطب طب اسلامی تا باشگاه ورزشی

حجت الاسلام سراجی اذعان کرد: معتقدیم که در این مدرسه علاوه بر رصد مباحث آموزش جاری حوزه علمیه، باید طلبه به عنوان فرد جامعی تربیت شود،خودم  از ورودی های سال ۷۶ مدرسه امام سجاد(ع) هستم، یعنی جزء اولین طلبه های این مدرسه محسوب می شوم، از همان ابتدا اعتقاد تولیت مدرسه بر این نبود که مدرسه یا طلبه ها در زمینه تربیتی رها باشند لذا مسئولین امر، شب ها اساتید اخلاقی را دعوت می کردند و در مدرسه در کنار طلبه ها می ماندند؛ ما این سنت حسنه را ادامه داده ایم و هنوز نیز با توجه به این که جمعیت طلاب شب خواب کم است، سعی ما بر تحقق این سنت در راستای تربیت طلاب است.

وی افزود: مدت ها پس از اجرای این ایده تربیتی ما، مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، طرحی با عنوان هادیان اخلاق را برای طلاب شب خواب مدراس علمیه  ارائه کرد که این طرح از ابتدا در مدرسه علمیه امام سجاد وجود اشت حتی به نحوی افزون تر، طلبه های مدرسه علیه امام سجاد(ع)  در وقت های آزاد و تعطیلی و حتی در ایام درسی همراه با استادان اخلاق، برنامه تفریحی دارند.

مدیر مدرسه علمیه امام سجاد (ع) در بیان وضعیت آموزشی مدرسه علمیه بیان کرد: باید به این نکته اشاره کنم که زمانی که مدرسه علمیه امام سجاد(ع) شروع به کار کرد مدرسه نوساختی  در اصفهان نبود و شاید تنها مدرسه جدید آن زمان، دارالحکمه بود که حدود ۲۰ سال قبل از آن افتتاح شده بود، لذا باعث حضور چشمگیر طلاب در این مدرسه شد که رتبه های خوبی تا سالیان متمادی توسط این مدرسه در سطح استان کسب شد.

وی افزود: در سال اول تاسیس این مدرسه، ۱۱۰ نفر طلبه را پذیرش کردیم و در همان سال به لحاظ تعداد ممتاز و معدل، مدرسه در استان اصفهان رتبه اول شد و در سال های ۷۷ و ۷۸ نیز همچنان بی رقیب اول بود، در سال های ۸۴ یا ۸۵ نیز۱۴۰ نفر طلبه ممتاز در کل  حوزه علمیه استان وجود داشت که حدود ۷۰ نفر آن از مدرسه امام سجاد(ع) بودند.

مدرسه علمیه ای متفاوت در اصفهان | از راه اندزی مطب طب اسلامی تا باشگاه ورزشی

حجت الاسلام سراجی اظهار کرد: در حدود ۱۲ سالی که مدیر مدرسه امام سجاد(ع) هستم و قبل از آن نیز در معاونت آموزش مدرسه بودم، هیچ زمانی این طرز تفکر را نداشتم که طلبه ای را به دلیل معدل از مدرسه بیرون کنم، ما در کنار معدل امور دیگر مانند اخلاق، رفتار و مهارت ها  را می بینیم.

وی تصریح کرد: سعی کردم همیشه این اصول خود را حفظ کنم، هر چند این اصول در برخی مواقع باعث شد در بعضی رتبه بندی ها، مدرسه عقب بیفتدد، یعنی اگر فقط معدل بالا را برای طلاب؛ ملاک قرار دهیم،  رشد علمی لازم برای طلبه به وجود نمی آید، در حالی که سعی ما رشد دادن و تربیت طلبه در درجه نخست است.  

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید بزمانی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    4 1
    بسیار مدرسه عالی بوده و هست بنده ۱٠ سال در این مدرسه درس خواندم و از فضای آن لذت بردم.
  • یاد یاران ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 0
    رحمت خدا بر آقای سراجی عزیز. بنده هم سالها در این مدرسه بودم. سال دوم تحصیلم به این مدرسه اومدم و معدلم هم ، طبق قانون مدرسه ،پایین تر از حد مجاز بود...ولی ایشون بنده رو قبول کردن...و من هم کنار دوستان قوی،درسم بهتر و بهتر شد.... خلاصه بگم که هر مدرسه ای بدی ها و خوبی های داره...ولی این مدرسه عالی بود.....ولی خدا رو شکر میکنم که هم از محضر اساتید عزیزی مثل جناب سراجی،حاجیان ، بنی طبا،خالقی،مرحوم حاج آقا زرگر،ووو... استفاده کردم.یکی از منت هایی که خدا بر سرم گذاشت این بود که با تولیت مدرسه نیز کلاس داشتم....انشالله حاج آقا شفیعی هر جا که هستن،سالم و موفق باشند.....یادش بخیر.