جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده مسئول میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی

حوزه/ مدیر میز توسعه فرهنگ قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی به تشریح بخش های مختلف این میز پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری حوزه، به تشریح بخش های مختلف این میز پرداخت و گفت: یکی از مهم ترین راهکار توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، تهیه و تولید محتوای بر گرفته از قرآن متناسب با نیازهای عموم و متخصصان جامعه و  فراهم نمودن زمینه دسترسی سریع و آسان آنان به این تولیدات می باشد.


وی افزود: از همین رو دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تاسیس بزرگ ترین پژوهشکده قرآن پژوهی در کشورو با بهره گیری از دهها پژوهشگر قرآنی توانسته است طی سال های گذشته با تلاش شبانه روزی آثار فراوان و فاخر قرآنی را در حوزه های گوناگون، متناسب با نیازهای عموم جامعه و نیز پژوهشگران ، اساتید و مبلغان تولید و عرضه نماید که در بخش های ذیل  ارائه می شود.


بخش اول:

پژوهش های کاربردی برای عموم جامعه
رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی گفت: تولید جامع ترین فرهنگ نامه سبک زندگی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(علیهم اسلام) در چهار حوزه فردی، اجتماعی،خانوادگی و محیط زیست در بیش از پنجاه و هفت موضوع که تا کنون ۲۵ جلد منتشر و ۲۵ جلد در حال نشر و بقیه در حال آماده سازی برای نشر انتشار می باشد.


بخش دوم:

پژوهش های کاربردی برای کودکان و نوجوانان
وی افزود: این بخش نیز شامل آثاری چون پرسمان قرآنی کودک، برایم از قرآن بگو،با بهار دلها،پیام های آسمانی در قالب قصه   وشعر،سر سفره  خدا، هفت جلد دانش نامه نوجوانان و بیش از صد شب قصه قرآنی برای کودکان است.

بخش سوم :

پاسخ به پرسش های قرآنی
حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده بیان کرد: در بخش پاسخ به پرسش های قرآنی نیز فعالیت هایی شامل پرسمان های قرآنی خداشناسی، معاد،نبوت،عصمت،ازدواج و خانواده، نماز،پیامبر اعظم(ص)،علوم قرآنی،قرائت قرآن،جبر و اختیار،فلسفه احکام و امر به معروف و نهی از منکر و تهیه نرم افزارپرسمان های قرآنی اجرا شده است.

بخش چهارم :

پاسخ به شبهات
وی افزود:  این بخش نیز شامل آثاری همچون، اعجاز قرآن با گرایش شبهه پژوهی،  بررسی تحلیل مواجهه قرآن با یهود، بدعت در قرآن،پلورالیسم دینی از منظر قرآن، ارتداد بازگشت به تاریکی،خشونت اجتماعی از منظر قرآن،اعجاز هدایتی قرآن، پاسخ به شبهات قرآنی امامت،پاسخ به شبهات مستشرقان در باره قرآن،منطق پاسخ دهی قرآن است.

بزرگترین پژوهشکده قرآنی کشور  در کجا قرار دارد ؟

بخش پنجم:

منابع پژوهشی شامل:


۱. تفاسیر
رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در بخش تفسیر فعالیت هایی شامل تفسیر آموزشی ده جلدی برای پنج سطح طلاب،تفسیر ۲۰ جلدی راهنما،انوار جاویدان در دو جلد،ترجمه قرآن بر اساس المیزان،اصطلاح نامه معارف قرآن،تفسیر قرآن با قرآن در آینه روایات،تفسیر شناسی(مبانی،منابع،قواعد،روشها و گرایش ها) صورت گرفت.


۲.علوم قرآن
وی افزود: در بخش علوم نیز آثاری چون علوم القرآن عندالمفسرین، علوم قرآن در احادیث اهل بیت(علیهم السلام)، نظریه وحدت موضوعی  سوره های قرآن،معیارهای جری و تطبیق از دیدگاه علامه طباطبایی، باز پژوهی ملاک های توسعه آیات الاحکام، کارنامه اهل بیت (علیهم السلام) در قرآن شناسی،فقه قرائت، ترادف در قرآن تولید شد.


۳.فرهنگ نامه ها
رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در بخش فرهنگ نامه نیز آثاری شامل فرهنگ قرآن در ۳۳در جلد جامع ترین کلید راهیابی به بیش از ۳۰۰۰ مدخل قرآنی و۶۰۰۰۰ هزار موضوعات فرعی قرآن، فرهنگ اصطلاحات و مفاهیم سیاسی قرآن،فرهنگ موضوعی ۲۰ تفسیرمعروف شیعه و اهل سنت در ۳ جلد مشتمل بر ۳۶۰۰۰ عنوان،فرهنگ نامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن در چهار جلد،فرهنگ نامه تحلیلی وجوه و نظایر قرآن،فرهنگ نامه های تخصصی سیاست،اقتصاد،امنیت و اطلاعات، پیشرفت،بهداشت وسلامت،حقوق،مدیریت،خانواده،هنر وادبیات،مطالعات تمدنی،مقاومت،محیط زیست،اخلاق،معنویت،تاریخ و اعلام،تبلیغ،رمضان،محمد (صلی الله علیه و آله)،مبانی بیانیه گام دوم انقلاب، کلام،حج و سرزمین وحی، تولید شد که تمام این فرهنگ نامه های تخصصی ها و فرهنگ قرآن به صورت رایگان در کافه بازار قابل دریافت است.


۴. دایرة المعارف ها و دانش نامه های
حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده یادآورشد: در این بخش نیز آثاری شامل بر دایرة المعارف بزرگ قرآن در۳۰ جلد که ۱۷ جلد تا کنون منتشر شده است، دانش نامه های تخصصی شامل سیاست،اقتصاد،امنیت و اطلاعات، پیشرفت،سلامت،حقوق، مدیریت، خانواده،هنر وادبیات، مطالعات تمدنی، محیط زیست، اخلاق، معنویت، تاریخ و اعلام،رمضان، مبانی بیانیه گام دوم انقلاب، کلام،حج و سر زمین وحی، تولید شد که این موارد در کافه بازار به صورت رایگان قابل دریافت است.


۵. مقالات
وی گفت: در بخش مقالاتی آثاری شامل ۱۲۵۰۰ مقاله قرآنی در بیش از ۱۴۰۰ موضوع  قابل دریافت در غنی ترین پرتال قرآنی علوم ومعارف قرآن پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تولید شده است.


۶. پایان نامه های قرآنی
رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به تولید پایان نامه های قرآنی نیز افزود: در این بخش آثاری شامل خلاصه ۴۰۰۰   پایان نامه با طبقه بندی موضوعات قابل دریافت در پرتال تولید شده است.


۷. نرم افزارهای قرآنی
وی گفت: در بخش نرم افزارهای قرآنی آثاری شامل ۲۵ نرم افزار قرآنی ویندوزی و موبایلی که در کافه بازار به صورت رایگان قابل دریافت می باشد تولید شده است.


۸. کار گروه مرجعیت علمی قرآن
وی اظهارکرد: تشکیل کار گروه مرجعیت علمی قرآن متشکل از صاحب نظران قرآنی حوزه تا کنون موفق به تدوین منشور مرجعیت علمی قرآن  شده است ودر حال تدوین آثار مربوط به مرجعیت علمی قرآن در علوم اسلامی و انسانی می باشد که تا کنون ۳ اثر برای نشر ارسال شده است و همچنین پروژه های دیگری را در حال تدوین می باشد. لازم به ذکر است تشکیل هسته های علمی جهت تربیت پژوهشگران در حوزه مرجعیت علمی قرآن از میان نخبگان حوزه(برادر و خواهر) از دیگر رسالت های ین کار گروه می باشد که در حال انجام است. و نیز در مراکز آموزشی حوزوی دفتردو واحد درسی در حوزه مرجعیت علمی قرآن را برای سال جدید در سطح چهار آغاز نموده است.


۹. کار گروه قرآن و استشراق
حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده بیان کرد: این کار گروه مسئولیت پاسخ گویی به شبهات مستشرقان در باره قرآن را دارد که تا کنون ۳ اثر در این باره را منتشر وتدوین چند موضوع دیگر را در دستور کار خویش داده و جهت تربیت پژوهشگران در حوزه قرآن و استشراق نسبت به تشکیل هسته علمی اقدام نموده است.


۱۰.کتابخانه تخصصی قرآنی
وی گفت: غنی ترین کتابخانه تخصصی علوم و معارف قرآن در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در کشور این کتابخانه در مجموع دارای بیش از ۲۱۰۰۰ عنوان کتاب در  نزدیک به بیش از ۵۰  زبان مختلف دنیا در ۳۰۰ عنوان، حدود ۳۰۰ عنوان تفسیر بیش از ۵۰  زبان مختلف دنیا در ۳۰۰ عنوان، حدود ۳۰۰ عنوان تفسیر کامل قرآن، با لغ بر ۳۰۰۰  عنوان تفسیر بخشی از قرآن و نیز بیش از ۸۰۰ پایان نامه قرآنی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کرد.  
۱۱. بر گزاری همایش ملی و بین المللی قرآنی
رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی افزود:  از جمله همایش های ملی و بین المللی می توان به همایش قرآن ومسایل جامعه معاصر،مقاومت در قرآن و بررسی آرای تفسیری آیت الله معرفت، همایش ملی مرجعیت علمی قرآن اشاره کرد که قرار است در سال ۱۴۰۱ بر گزار شود.  در همین رابطه کسب دهها رتبه برتر ملی،دانشگاهی و حوزوی( کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزوی و غیره) را نیز باید به فعالیت های اثر بخش در این حوزه اضافه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    1 0
    خب کجاست؟ شماره تماس؟ اصلا وجود داره؟!