پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مرکز اشراق

حوزه/ معاون فرهنگی و روابط عمومی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: دست نیازی به سمت این نهاد که به نظرم امن ترین و بروزترین نهاد فرهنگی کشور است، دراز می کنم که کمک کنید تا قشر خلبانان، افسران و دانشجویان افسری و خانواده هایشان را حفظ کنیم و عقب نمانند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین بنیادی  در بازدید از مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، اظهار داشت: سبقه شفاف و روشن نیروی هوایی از روزهای ابتدای انقلاب در پایگاه بوشهر، بندرعباس و بیعت فرماندهان با حضرت امام راحل در روز ۱۹ بهمن معرف حضور همگان است، چرا که نیروی هوایی، یک نیروی علمی محور و تخصص محور است و اغلب نیروهای تحصیل کرده رشته های تخصصی دانشگاهی هستند و افراد استدلال پذیر و علمی می باشند، اما هیچ گاه زیر بار زور نرفته اند.

وی افزود: نیروی هوایی که خود را فدای انقلاب می کند، اگر برهان و منطقی در باب انقلاب در ذهنش نباشد، شاید به خطرناک ترین نیرو تبدیل شود.

مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق امن ترین و بروزترین نهاد فرهنگی کشور است

معاون فرهنگی و روابط عمومی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: دست نیازی به سمت این نهاد که به نظرم امن ترین و بروزترین نهاد فرهنگی کشور است، دراز می کنم که کمک کنید تا قشر خلبانان، افسران و دانشجویان افسری و خانواده هایشان را حفظ کنیم و عقب نمانند؛ اکنون دیگر مثل قدیم نیست که روی تعصبات ایمانی و تعبدی بمانند، بلکه باید خوراکی به نیروها بدهیم تا تفاوت نظام جمهوری اسلامی را بهتر، عینی تر و منطقی تر بداند.

وی گفت: با توجه به معرفی هایی که صورت گرفت و ما آشنا شدیم، در این مجموعه اتفاقاتی که می افتد برای من غیرقابل پیش بینی بود؛ بحث تولید امنیت، مهم ترین مسئله کشور است و از لحاظ علمی، پرسرعت ترین تولید کننده امنیت، نیروی هوایی است. ان شاء الله بعد از یک نیازسنجی اساسی و مطالعه بسته ای شما خدمت تان باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی نیز در این بازدید به تشریح فعالیت های مرکز مذکور پرداخت و ابراز کرد: فعالیت اصلی این مرکز، پذیرش ایده های نوآورانه و خلاقانه است و فعالیت ها ناظر بر این است که ایده ها رشد کند و به شرکت خلاق تبدیل شوند تا در جامعه به عنوان یک کسب و کار فرهنگی تاب آور فعالیت کنند.

وی افزود: جنس فعالیت های این مرکز، آموزشی، مشاوره ای و منتورینگ است؛ به این صورت که در یک محیطی تیم ها جمع می شوند، گفتگو می کنند و مدل و بیزینس پلان را نوشته و مطالعات لازم را انجام می دهند تا یک شخصیت حقوقی شوند و شرکتی را تشکیل دهند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، با بیان این که هسته این مرکز، کریدور میزبانی و رشد تیم ها و ایده های حوزه فناوری خلاق است، به اپلیکیشن تخصصی مدرسه فناوری فانوس اشاره و تصریح کرد: یک اپلیکیشنی تحت عنوان مدرسه فناوری فانوس داریم که در کافه بازار موجود است و استقبال نسبتاً خوبی از آن شده است که علیرغم اینکه نیازمند توسعه است، در هنگام استفاده از آن، نیاز نیست که کاربر آنلاین باشند.

وی، برگزاری رویدادهای ملی ایده پردازی «کاریزمن» را از دیگر فعالیت های این مرکز عنوان کرد و یادآور شد: در این رویداد، رویدادهای ایده ورزی که افراد به صورت تمرینی بر روی ایده های خود کار می کنند و از میان شرکت کنندگان در این رویداد، ایده های خوبی استخراج می شود و در کریدور میزبانی و رشد حمایت می شوند. در این راستا، تاکنون چهار رویداد ملی ایده پردازی با موضوعات سبک زندگی، خانواده، فضای مجازی و... برگزار کرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به این که در رویداد «کاریزمن» ارتباط این مرکز با نهادها و جوامع علمی شکل می گیرد، اظهار داشت: این ارتباط به صورتی است که برخی از آنها مشکلاتشان را به رویداد عرضه می کنند و برای حل مشکل، ایده هایی ارائه و کشف می شود و این ایده ها حمایت می شوند.

وی گفت: در امتداد کار، این ایده ها به شرکت تبدیل می شود ولی از آنجا که بازاریابی سخت است و نمی توانند شرکت های زیادی را جذب کنند، بخشی با عنوان «چارسوق» را راه اندازی کردیم و با دستگاه ها، سازمان ها و نهادهایی که جمعیت زیادی دارند، ارتباط برقرار می کنیم.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ابراز کرد: پذیرش ایده در این مرکز، در همه عرصه های صنایع خلاق صورت می گیرد که تا کنون بیش از ۵۰ تیم ایده پذیرش شده اند و تعدادی در شعبه اصفهان و مشهد مشغول هستند و به زودی شعبه شیراز و سپس شعبه خوزستان را هم راه اندازی خواهیم کرد.

وی افزود: تیم هایی پذیرش شده در این مرکز، در موضوعات جوان و نوجوان، نشاط، آسیب های اجتماعی، مباحث قرآنی و معنویت، فضای مجازی و... مشغول به فعالیت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ابراز کرد: همه دستاوردهای تیم ها، مرهون این مرکز نیست و خیلی از تیم ها سابقه و تجربیاتی دارند ولی شاکله و بنیه شرکت شدنشان را در این مرکز تقویت می کنند و وقتی این ۵۰ تیم که در این مرکز با هم جمع می شوند و گفتگو و معاشرت می کنند، این یک آورده بزرگی است.

وی گفت: آرزو و آرمان مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق این است که طلاب را در حوزه فناوری فرهنگی کمک کنیم تا درخشش خوبی پیدا کنند.

ضرورت حضور طلاب در عرصه صنایع خلاق

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به حضور کمرنگ روحانیت در عرصه صنایع خلاق تأکید کرد و اظهار داشت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در عرصه صنایع خلاق به ۱۳۰۰ شرکت مجوز شرکت خلاق داده اند ولی در این بین یا طلاب حضور ندارند و یا خیلی کم است و عمده این شرکت ها در حوزه فناوری اطلاعات و نرم افزار فعالیت می کنند.

وی یادآور شد: در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در خدمت افرادی هستیم که تلاش می کنند تا یک ارزش فرهنگی را ترجمه کنند و این خیلی مهم تر است از اینکه از یک یافته فرد استفاده ابزاری شود.

آمادگی تیم های مستقر در مرکز ملی اشراق در همکاری های فرهنگی فناورانه خلاقانه

حجت الاسلام المسلمین قطبی به ارتباطات و تعاملات مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق پرداخت و تصریح کرد: با برخی نهادها از جمله نیروی هوایی و سایر نیروهای مسلح در تعامل هستیم و مسائل و چالش هایی که با آنها مواجه هستید را به اشتراک بگذارید و آمادگی همکاری داریم تا برای حل آن مسائل، ایده های فناورانه ایجاد شود.

وی افزود: با توجه به ظرفیت های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تیم های مستقر در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق توانایی پیمانکاری فرهنگی فناورانه خلاقانه دارند و این یک آورده خوب است.

راهبر یا سرمایه گذار اصلی فکری، طلاب هستند

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ابراز کرد: با اطمینان می توانیم تیم های این مرکز را معرفی کنیم، چرا که هم خلاق هستند و مراحل پذیرش خلاقانه را طی کرده اند و خلاقیتشان تضمینی است و هم جنس کارشان طلبگی است، یعنی راهبر یا سرمایه گذار اصلی فکری، طلاب هستند و تضمین دوم در بعد مذهبی و معنوی بودن و صحت محتوا را می دهد.

وی گفت: معاونت فرهنگی نیروی هوایی ارتش در منظومه ارتش چند نوع فعالیت فرهنگی انجام می دهد، که یکی از آنها در فضاهای خانوادگی است؛ فعالیت هایی که برای همکاران و خانواده هایشان دارید و با توجه به جامعه آماری تان در سراسر کشور، یک منظومه عددی بزرگی است لذا باید کارهای فرهنگی اختصاصی در محیط های پادگانی و منازل سازمانی و... انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: نوع دیگر از فعالیت های فرهنگی ارتش، در فضاهای عمومی است(فعالیت های فرهنگی در پادگان و مجموعه های اداری و... مانند فضاسازی محیطی، نمازجماعت، مسابقات، آیین ها، زیارت عاشورا و ...)؛ فعالیت دیگر در فضای مأموریتی می باشد: مأموریت ارتش جمهوری اسلامی در نیروهای مختلف (هوایی، زمینی و...) که در این مأموریت ها نیازمند رسانه ها و محصولاتی هستید که در جامعه فهم دقیق تری نسبت به آن مأموریت ایجاد کند، مثلا دستاوردها، اقتدار و ارزش های بزرگی که ایجاد شده را معرفی کنید و مردم بدانند فرض کنید که کل دستاوردها و مأموریت نیروی هوایی را به یک بازی کامپیوتری تبدیل کند یا به یک بسته و کریدور آموزشی که دانش آموزان با مفهوم نیروی هوایی آشنا شوند. مسئولیت اجتماعی، از دیگر برنامه های این معاونت به حساب می آید که برخی از دستگاه ها علاوه بر ماموریت مستقیم شان، یک مسئولیت اجتماعی را به عهده می گیرند و کمک های فرهنگی عام می کنند.

وی افزود: مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق می تواند یک بسته خدمتی به نیروی هوایی ارتش عرضه کند و بخشی انتخاب شود و یک قرارداد منعقد گردد. کما این که با فولاد مبارکه اصفهان این کار صورت گرفت و با حضور دوستان ایده پرداز، مدیران فولاد مبارکه را پرزنت کردیم و اکنون به یک بسته قراردادی در حال آماده سازی است تا بخش های فرهنگی را کمک کنیم. همچنین، با مجموعه سیتی سنتر اصفهان مذاکراتی کردیم که با این مجموعه فروشگاهی بتوانیم همکاری داشته باشیم

اعلام آمادگی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق نسبت به همکاری با نیروهای مسلح

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ضمن اعلام آمادگی نسبت به همکاری با نیروهای مسلح اظهار داشت: با نهادها و مراکزی که جمعیت زیادی دارند و نیازمند پیمانکاران اجتماعی فرهنگی هستند، ارتباط می گیریم؛ این کار می تواند با نهاد شما یا کل ارتش یا حتی وسیع تر، کل نیروهای مسلح به هر میزان که تأثیر میدان کاری تان بتواند ارتباط بگیرد، ما آمادگی داریم.

وی یادآور شد: برای این شرکت ها و نسبت به هر شرکت بیرونی دیگر سه تمایز داریم: یکی این که جنس کارشان خلاقانه و نوآورانه می باشد و کار تازه ای است؛ دیگری این که در یک اکوسیستم به صورت شبکه ای با هم کار می کنند، یعنی منظومه فعالیت ها به هم پیوسته است؛ سوم این که با یک نهاد طرف هستید و این نهاد این ارتباطات را ایجاد می کند، اگر چه تمایل داشتید با هر شرکت می توانید جداگانه قرارداد ببندید و بلامانع است، مثلاً از ۵۰ شرکتی که در این مرکز وجود دارد، یک شرکت درخششی دارد و در متن کار شما است، که می توانید مستقیماً با آن شرکت قرارداد ببندید و خدمت شما باشند.

ارتش جمهوری اسلامی مایه عزت نظام است

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان این که ارتش جمهوری اسلامی مایه عزت نظام است، تصریح کرد: برخی از سرداران شهید قله های افتخار برای جهان اسلام هستند.

وی گفت: در منابع انسانی باید ایمان و اخلاق تقویت شود و این ایمان است که باعث می شود در برابر دشمن ایستادگی کنند و نه صرفاً اسلحه، که البته به عنوان یک ابزار باید باشد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ابراز کرد: برای داشتن ایمان، نیازمند کار فرهنگی هستیم و لازمه وجود ایمان و این که نیروی انسانی پای کار بماند، این است که باید کار فرهنگی را در توسعه داد، چه بهتر که این کار فرهنگی خلاقانه باشد و خواستگاهش حوزه علمیه باشد و این یک مزیت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha