جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 991706
۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
فرج الله هدایت نیا

حوزه/ دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: تجرد، طلاق و کاهش جمعیت از چالش‌های آسیب‌زا به نهاد و بنیان خانواده محسوب می‌شوند که در رفع هر لایه، حوزه باید حضوری پررنگ داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌ فرج‌الله هدایت نیا، در نشست تخصصی «رسالت حوزه علمیه در تحکیم نهاد خانواده» که توسط هیئت اندیشه‌ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در مرکز مدیریت این حوزه برگزار شد، گفت: ادبیات دینی در بخش‌های مختلف زندگی بسیار شیرین است، ولی در عرصه‌ی روانشناسی کمتر به آن‌ها پرداخته‌شده و می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه با دانش فقهی به‌تنهایی نمی‌توان فعالیت چندان موفقی در عرصه خانواده و جامعه داشت، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید در عرصه‌های آموزش مهارت زندگی، قوی‌تر وارد شوند و در این عرصه، ادبیات دینی اسلامی، بسیار شیرین و لذت‌بخش هستند.
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بیان داشت: منابع اسلامی با پیشینه ۱۴۰۰ ساله، مملو از راه‌های صحیح و قابل‌فهم برای عموم جامعه است و به‌راحتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و بهره برد.

وی در ادامه به نقش خانواده در رضایت از زندگی اشاره و آن را با این حدیث امام صادق ( علیه‌السلام) مطابقت داد که فرمودند: « خَمْسُ خِصالٍ مَنْ فَـقَـدَ واحِدَةً مِنْهُنَّ لَمْ یَزَلْ ناقِصَ العَیْشِ زائِلَالْعَقْلِ مَشْغولَ الْقَلْبِ، فَاَوَّلُّها: صِحَّةُ البَدَنِ وَ الثّانیَةُ: اَلاَْمْنُ وَ الثّالِثَةُ: اَلسَّعَةُ فِی الرِّزْقِ، وَ الرّابِعَةُ: اَلاَْنیسُ الْمُوافِقُ (قال الراوی:) قُلْتُ: و مَا الاَْنیسُ الْمُوافِقُ؟ قال: اَلزَّوجَةُالصّالِحَةُ، وَ الوَلَدُ الصّالِحُ، وَ الْخَلیطُ الصّالِحُ وَ الخامِسَةُ: وَ هِیَ تَجْمَعُ هذِه الْخِصالَ:الدَّعَةُ؛ پنج چیز است که هر کس یکی از آن‌ها را نداشته باشد، همواره در زندگی‌اش کمبود دارد و کم‌خرد و دل‌نگران است: اول، تندرستی، دوم امنیت، سوم روزی فراوان، چهارم همراهِ هم‌رأی. راوی پرسید: همراهِ هم‌رأی کیست؟ امام فرمودند: همسر و فرزند وهمنشین خوب و پنجم که دربرگیرنده همه این‌هاست، رفاه و آسایش است(خصال، ص ۲۸۴)».
ضرورت آموزش‌های حقوق خانواده به طلاب

حجت‌الاسلام‌ هدایت نیا با اشاره به توانمندی و استعداد طلاب، تصریح کرد: با آموزش مهارت‌های کاربردی در عرصه‌های مختلف خانوادگی به طلاب، می‌توان زمینه‌ای را برای ورود مشاوران اسلامی به جامعه باز کرد.

وی ادامه داد: تجرد ( اولیه و ثانویه)، طلاق ( رسمی و عاطفی) و جمعیت (کاهش، شکاف و پیری نسل) از چالش‌های آسیب‌زا به نهاد و بنیان خانواده محسوب می‌شوند که در رفع هر لایه، حوزه باید حضوری پررنگ داشته باشد.

دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گسست نسلی را حاصل به‌روز شدن نسل جدید نسبت به گذشته معرفی کرد و با برشمردن مسئله معیشت طلاب به عنوان یکی از عوامل بازدارنده در بحث ارتقا مهارت‌ها در عرصه‌ی روانشناسی خانواده، گفت: با ارائه آموزش‌های لازم به طلاب ازجمله مباحث حقوقی و روانشناسی اسلامی، می‌توانیم شکاف بین نسلی را کمرنگ و محو کرد.

وی ابراز کرد: حضور مشاوران مذهبی در دادگاه‌های خانواده برای پیشگیری از طلاق و تحکیم بنیان خانواده و همچنین، حضور مستشاران خانم در کنار قضات خانواده در بحث حکمیت و داوری و تشخیص علت، می‌تواند بخشی از پرونده‌ها را با رویکردهای جدید، مختومه کند.

حجت‌الاسلام‌ هدایت نیا گفت: مشاوران مذهبی را بعضاً با موعظه‌گر، اشتباه می‌گیرند، حال‌آنکه مشاور با ارائه راهکارهای اسلامی مسیر سخن را می‌پیماید و واعظ در بخش سخنرانی و نصیحت وارد می‌شود.

دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: حوزه علمیه با آموزش دروس حقوق خانواده به‌عنوان دروس رسمی و همچنین تلاش‌های سازمان‌دهی شده، می‌تواند برای رفع انتظارات و نیازهای سایر سازمان‌ها به‌ویژه مشاوره‌های تخصصی در مراکز طلاق و میانجی‌گری، بنیان خانواده دینی را تقویت کرده و ارتقا بخشد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha