جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نقش زنان در فرآیند رشد و شکوفایی عرصه های مختلف اجتماعی

حوزه/ وبینار بین المللی «نقش زنان درفرآیند رشد و شکوفایی عرصه های مختلف اجتماعی جامعه» توسط خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی  هندوستان برگزار گردید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی هندوستان با همکاری اداره ارتباطات فرهنگی بین المللی زنان و اداره کل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شبکه زنان دانشمند جهان اسلام وبینار بین المللی «نقش زنان درفرآیند رشد و شکوفایی عرصه های مختلف اجتماعی جامعه» در فضای مجازی زوم برگزار گردید.

در این ویبنار خانم طیبه ماهرو زاده عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه الزهرا، خانم دکتر سکینه امتیاز خان رئیس گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بمبئی، خانم ثروت حسین عضو مرکز اسلامی سانتیاگو آمریکا و عضو سازمان گفتگوی بین ادیان، خانم دکتر زهرا خاتون زیدی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و درمانی همدرد دهلی، خانم دکتر زهرا زمانی استاد و پژوهشگر موسسه تحقیقاتی پاستور و دانشگاه، خانم پرفسور انم سیده عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم کامپیوتر و علوم مهندسی و تکنولوژی دانشگاه جامعه همدرد، خانم دکتر عایشه شماء رحمت عضو هیات علمی دپارتمان انگلیسی دانشگاه کالیکوت (Calicut) ایالت کرالا و دیگر اساتید و علاقمندان حضور داشتند.

وبینار با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید. در ادامه کلیپی که بیانگر موفقیت زنان در کشورمان که توسط سازمان محترم فرهنگ و ارتباطات اسلامی تهیه و تدوین شده بود اکران گردید.

سپس خانم ثروت حسین عضو مرکز اسلامی سانتیاگو آمریکا و عضو سازمان گفتگوی بین ادیان ضمن تشکر از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی بیان داشت: در دین مبین اسلام جایگاه انسانی زن با مرد برابر است و تمامی واجباتی که برای مرد وجود دارد در مورد زن هم صادق می باشد. اما بر اساس دستورات جامع اسلام زنان و مردان با توجه به ساختار فیزیولوژی دارای وظایف مشخص در خانواده اند. همچنین زنان می توانند با رعایت شوونات اسلامی در مجامع اجتماعی حضور فعالانه ایی داشته باشند و فعالیت های گوناگونی انجام دهند. هیچگونه محدودیتی وجود ندارد حتی می توانند در بالاترین جایگاه های سیاسی و حکومتی مسئولیت پذیر باشند.

خانم دکتر سکینه امتیاز خان رئیس گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بمبئی با ارائه مقاله خود با عنوان سخنان کلیدی شاعر گرانقدر ایران زمین پروین اعتصامی پیرامون نقش زنان در جامعه، بیان داشت: حقوق زن در اندیشه و تفکر پروین اعتصامی جایگاه ویژه ای دارد تا جایی که عنوان پایان نامه تحصیلی وی (زن و تاریخ) بود او بارها در دیوان خویش به نقش و جایگاه زن در عصر حاضر پرداخته و با تکیه بر علوم مختلف از جمله علم روان شناسی و محیط اجتماعی نقش حساس و هوشیارانه ی زن را به عنوان سازنده یک اجتماع به او گوشزد می کند. زن در دیوان اشعار پروین اعتصامی نقش اصلی خویش را می یابد. از دیدگاه وی زن یعنی مادر و کانون افق های روشن خانواده و در دیدگاهی وسیع تر اصلی ترین عضو سازنده اجتماع که با گوهرهای ارزشمند علم و دانش راه را برای فرهیختگی و پیشرفت روز افزون جامعه بسیار هموار می سازد.

همچنین سرکار خانم دکتر زهرا خاتون زیدی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و درمانی همدرد دهلی اظهار داشت: وقتی مردان را آموزش می دهید باید دانست که فقط ایشان آموزش ارائه شده را آموخته است اما اگر به یک زن آموزش دهید به یک جامعه و نسل های بعدی آموزش داده اید. اگر امروزه نگاهی به جامعه کنید می بینید بسیاری از زنان دانشمند در پست های مهم در جوامع مختلف مشغول فعالیت هستند.

وی در ادامه با اشاره به نقش زنان مسلمان در بهداشت جامعه گفت: خانواده نقش بسزایی در شکل گیری شخصیت فرد دارد. چرا که بهداشت روان فرد بستگی به سلامت عاطفی او دارد و داشتن سلامت عاطفی از طریق خانواده فراهم می شود. در خانواده ای که عشق وعلاقه و محبت به اندازه کافی مبادله می شود، سلامت روانی افراد آن خانه تا حد زیادی تامین است. خانواده به پدر و مادری احتیاج دارد که به برقراری یک رابطه سالم با یکدیگر متعهد باشند و آن قدر احساس امنیت کنند که بتوانند فرزندان خود را به دور از کشمکش ها پرورش دهند.

در ادامه سرکار خانم دکتر زهرا زمانی پژوهشگر و استاد موسسه تحقیقاتی پاستور در ابتدای سخنرانی خود ضمن عرض خرسندی از حضور در این وبینار گفت: جوامع با یکدیگر تفاوت دارند و با توجه به ویژگی های فرهنگی و دینی و اعتقادی آن جامعه باید نقش زنان را در همان جامعه تعریف کنیم. سازمان ملل متحد درباره زنان در جهان قوانینی را وضع کرده است که خوب است اما کافی نیست. ما باید به دستورات اسلام باز گردیم و آنها رادر جامعه ایجاد کنیم. در انقلاب اسلامی ایران شما می توانید به خوبی نقش زنان را در جامعه مشاهده کنید. انقلاب اسلامی ایران از ابتدا به زنان حرمت و جایگاه ویژه ای بخشید و امروزه آنها در تمام سطوح جامعه ایران اسلامی فعال هستند.

خانم دکتر عایشه شماء رحمت عضو هیات علمی دپارتمان انگلیسی دانشگاه کالیکوت (Calicut) ایالت کرالا نیز با بر شمردن تغییر وضعیت جوامع و پیشرفت فناوری های جدید در زندگی انسان، بیان داشت: امروزه زنان با توجه به توسعه پایدار و استفاده از فن آوری های جدید توانسته اند به مدارج علمی عالی دست یابند و در همه جوامع توانسته اند فرصت های مناسبی برای خود ایجاد کنند. امروزه آنها در زمینه های علمی، ورزشی، ایجاد فرصت های شغلی و غیره رشد چشمگیری داشته اند و این امر با توجه به آمارهای جهانی مختلفی همچون کمیته المپیک، اقتصادی و غیره قابل استناد می باشد.

در ادامه خانم پرفسور انم سیده عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم کامپیوتر و علوم مهندسی و تکنولوژی دانشگاه جامعه همدرد اظهار داشت: زنان در اسلام و به ویژه در امر پزشکی و بهداشت بسیار جایگاه ممتازی دارند. طبابت تنها مخصوص به مردان نبوده است، بلکه زنانی نیز بوده اند که جزء دانشمندان دانش پزشکی به شمار می آیند.

خانم طیبه ماهرو زاده عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه الزهرا نیز ضمن تشکر از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی مقاله خود را با عنوان توسعه پایدار و ضرورت توانمندسازی زنان در علوم و فناوری های نوظهور، قرائت کرد و بیان داشت: نظریه پردازان اقتصادی منابع انسانی را «منبع توسعه» می دانند و بر این باورند که سرمایه گذاری در منابع انسانی معتبرترین راه برای رسیدن به پیشرفت در سطح کشورها می باشد و توسعه منابع انسانی از طریق دانش، مهارت و تجربه و کارایی آنها در جامعه امکان پذیر است. فکر، خلاقیت و نظم و انضباط که افراد به طرق مختلف به دست می آورند و فزونی می یابد. برخلاف نظریه مدرن که سرمایه گذاری را عامل توسعه عنوان نموده اما در عمل این نوع نگرش درطول سالها موجب تبعیض در میان جوامع شده است. و به محرکی برای افزایش فقر و گرسنگی در جهان تبدیل شده است.

در پایان آشوری مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران ضمن عرض تشکر از همه سخنرانان، مخاطبان و شرکت کنندگان در این وبینار گفت: جامعه یک خانواده بزرگ است، که ابتدا بایستی فرد در یک خانواده تربیت و تعلیم مورد توجه قرار گیرد و محلی برای تمرین آموخته ها می باشد. خانواده عامل رشد و شکوفایی کلیه اعضای آن در جنبه های مختلف فردی و اجتماعی می باشد سپس این افراد وارد خانواده بزرگ ما می شوند و بازتاب آن تبلور پیدا می کند. خانواده در اسلام مقدمه ای برای ورود فرد به جامعه است. در هر مقطع تاریخی در اسلام یک زن در کنار مرد بوده است و هیچ قصه مستقلی نداریم که زن یا مرد به تنهایی قهرمان قصه باشند.

این وبینار به منظور دسترسی و بهره مندی هرچه بیشتر علاقمندان، توسط کانال تلویزیونی جهانی وین، کانال تلویزیونی "علی تی وی علیپور"، شبکه اینترنتی اس ان ان و کانال یو تیوب خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی به صورت زنده پخش گردید.

در این وبینار علاوه بر سخنرانان بیش از یکصد و ده نفر شرکت کرده بودند و بیش از یکصد نفر به صورت زنده از شبکه های اینترنتی این وبینار را مشاهده نمودند. خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران علاوه بر سخنرانان برای حاضرین در جلسه گواهی نامه صادر نمود و به پست الکترونیکی آنها ارسال گردید.

علاقمندان می توانند برای استفاده و بهره برداری از این وبینار بین المللی با عنوان «نقش زنان درفرآیند رشد و شکوفایی عرصه های مختلف اجتماعی جامعه» به آدرس https://youtu.be/۰YcSspF۹۵rI مراجعه فرمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha