جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
«خاکریزهای خط مقدم»

حوزه/ «خاکریزهای خط مقدم» سندی است درباره تاریخ مهندسی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس که به کوشش «نصرت‌الله محمودزاده» منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «خاکریزهای خط مقدم» با عنوان فرعی «تاریخ مهندسی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس» عنوان کتابی از «نصرت‌الله محمودزاده» است که در دو جلد و یک هزار و ۷۲۸ صفحه تنظیم و تالیف شده است.

این کتاب از آثار مرجع و قابل استناد در تاریخ دفاع مقدس به خصوص در تاریخ مهندسی جنگ محسوب می‌شود. در این کتاب به ۲۷ عملیات دوران دفاع‌مقدس که جهادسازندگی نقش داشته، پرداخته شده و مصاحبه‌ها به صورت هدفمند صورت گرفته‌ است. مطالعه‌ی ساختارهای جهادسازندگی و نیز تدوین روایات معتبر برای رسیدن به اطلاعات دقیق از دیگر ویژگی‌های این اثر است؛ ضمن آن‌که یک سال راستی‌آزمایی در روایات را هم داشته و تلاش شده تا محتوای این کتاب ترکیبی از روایات حوادث و حماسه‌های مهندسی باشد.

جلد اول کتاب در هفت فصل شامل «شکل گیری جهاد سازندگی»، «ورود جهاد سازندگی به جنگ»، «مهندسی رزمی جنگ در سلسه عملیات کلاسیک ثامن‌الائمه الی بیت‌المقدس»، «مهندسی رزمی جهاد سازندگی از عملیات رمضان تا والفجر ۱»، «سازماندهی و تشکیلات صف و ستاد مهندسی جنگ جهاد سازندگی»، «مهندسی رزمی جهاد سازندگی در جبهه غرب کشور» و «مهندسی رزمی جهاد سازندگی در جبهه شمال غرب کشور» تنظیم شده است. همچنین «قرارگاه مهندسی رزمی در عملیات خیبر، بدر و قادر»، «قرارگاه مهندسی نوح نبی جهاد سازندگی»، «مهندسی رزمی جهاد در عملیات والفجر ۸ و کربلای ۱»، «ساختار جدید مهندسی رزمی جنگ جهاد سازندگی و نبرد شرق بصره»، «قرارگاه رمضان جهاد سازندگی و سلسله عملیات شمال غرب»، «مهندسی رزمی جهاد در عملیات والفجر ۱۰»، «سرنوشت جنگ و مهندسی جهاد سازندگی در سال ۱۳۶۷» از مباحث جلد دوم کتاب «خاکریزهای خط مقدم» هستند.

در بخشی از متن کتاب آمده است:

«با تهاجم سراسری عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به خاک ایران و آغاز جنگ تحمیلی، سپاه انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی، این نهادهای نوپای انقلاب اسلامی، به منظور صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی وارد میدان نبرد با دشمن شدند. بدیهی است این نهادها در ابتدای شکل گیری از سازماندهی و ساختار منظمی برخوردار نبودند و به تدریج و بر اساس نیاز، واحدها و سازمان‌های تخصصی، درون آنها تقویت شدند.

نقطه عطف این حرکت خودجوش در زمینه چگونگی تشکیل و عملکرد این ارگان‌ها در طول دوران دفاع مقدس بود که آگاهی از آن تنها به استناد به مدارک و تجربه‌های فرماندهان، مسئولان، رزمندگان و سنگر سازان بی‌سنگر حاضر در جنگ امکان پذیر است. جمع آوری این اسناد و مدارک یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که در راستای تحقق بخشیدن به رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی، مبنی بر حفظ و نشر این گنجینه گران قدر، انجام شد.»

«خاکریزهای خط مقدم»؛ تاریخ مهندسی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس به کوشش «نصرت‌الله محمودزاده» در دو جلد و یک هزار و ۷۲۸ صفحه تالیف و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha