شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نیستانی

حوزه/ مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان از فعالیت قریب به ۲هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در سطح استان اصفهان و با عضویت ۳۵۰ هزار نفری استان،  تحت قالب های "طرح فهما" و "طرح ملی ایران قوی" خبرداد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام محمد رضا نیستانی، صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت ۱۸ اسفندماه، سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد اظهار کرد: از سال گذشته طرح فهما در سطح ملی آغاز شد.

وی با بیان اینکه طرح فهما، جز برنامه های کانون های فرهنگی وهنری مساجد ایران است که طبق آن قراربراین شده هرساله یک استان پایتخت این برنامه را به عهده بگیرد، گفت: سال اول اجرای این برنامه، استان قم پایتخت طرح فهما بود وامسال با توجه به اینکه سال کرونایی بود، پایتخت طرح باز هم قم می باشد.

مدیر ستادهماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان تصریح کرد: با راه اندازی شبکه فهما و زیست بوم فناوری بچه های مسجد تمام شاخصه های این طر ح بارگذاری شد و تک تک کانون های استان که بالغ بر۲ هزارکانون در سطح استان هستند اقداماتو فعالیت های خود را تحت قالب فهما بارگذاری کرده اند.

وی با اشاره به اینکه  ۵۰۰کانون سهم شهر اصفهان است ، در تشریح آنچه در طرح فهما ۱۳۹۹ توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد استان رخداده است، عنوان کرد: حدود ۳۰ کانون اصفهان به مرحله ای کشور راه یافتند و به رقابت بادیگر کانون های سطح کشوری می پردازند.

حجت الاسلام نیستانی افزود: در حال حاضر۱۳۰۰ کتابخانه در مساجد سطح استان ثبت کرده ایم ، همچنین ۴هزار و ۱۰۰ نفر در طول سال در مسابقه کتابخوانی با آزمون های آنلاین شرکت کردند.

وی تاکید کرد: ما زیر ساخت های فضای مجازی را درسال۹۸ آماده کرده بودیم که با وجود ورود ویروس کرونا در انتهای سال ۹۸، علی رغم بسته شدن مساجد، کانون های فرهنگی وهنری با زیست بوم فناوری کارخود را ادامه دادند.

مدیر ستادهماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان تصریح کرد: تعداد کانون های جدید التاسیس قریب به ۴۰ کانون است، همچنین امسال مجوزهای کانون های فرهنگی برای اولین بار به صورت کاملا الکترونیکی و برای مدت دائمی صادر می شود.

وی با بیان اینکه ۱۱۰۰ کانون فعلی استان جهت صدور مجوز الکترونیکی اقدام کردند، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۳۵۰ هزار عضو در کانون های فرهنگی هنری مساجد اصفهان فعالیت دارند که بالاترین تعداد عضو در سطح کشور است.

حجت الاسلام نیستانی عنوان کرد: امتیاز حداکثری یک کانون درارزیابی ها ۲۰ هزار تعریف شده است که بهترین کانون فرهنگی و هنری استان اصفهان در کاشان ۱۸هزار امتیاز کسب نموده است.

وی درادامه اشاره ای به طرح ملی ایران قوی با چهارمحور مقاومت و عزت ایران اسلامی، قرآن و سیره اهل بیت(ع)، پیشرفت و امید به آینده و مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی است، گفت:در این طرح سه شبستان تحت عنوان شبستان فرهنگ، شبستان هنر و شبستان فن آوری با ۱۲ رواق زیر مجموعه این شبستان ها تعریف شده است.

مدیر ستادهماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان افزود: نور، دانش، کتاب، همدلی، رسانه، ترنج، قلم، نمایش، سرود، فیلم، فن اوری و کارافرینی ۱۲ رواق تعریف شده است که استان اصفهان استان معین رواق کارآفرینی است که در این راستا ۸ دوره با اتاق بازرگانی اصفهان به صورت مجازی برگزار شد.

وی اذعان کرد:  هدف ما از برگزاری این دوره ها  آشنایی بیشتر بچه های مسجد با کار آفرینی و کسب وکارهای مسجد ی وفرهنگی بوده است که ۷۷۵ کانون دراین دوره های بدین منظور شرکت کردند.

حجت الاسلام نیستانی با تاکید براینکه استان اصفهان در زمینه گروه های سرود دارای رتبه های بالایی در سطح کشور است، همچنین به همت کانون های فرهنگی وهنری مساجد استان،  ۱۳۱۰ مورد کمک مومنانه تحت قالب طرح ملی راهکار (رزمایش ایمان وهمدلی و کار و ایثار) انجام شده است.

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران عنوان کرد: امسال برای اولین باربود که طرح فهما به صورت مجازی برگزارشد وقطعا این امر فرصتها وآسیب هایی داشت، به این نحو که برخی از برنامه ها در قالب مجازی به خوبی برگزارشد ولی به عنوان نمونه برخی برنامه ها مثل مدهامّتان (مسابقه حفظ و قرائت قرآن ) کیفیتش تحت شعاع قرار گرفت ، به نظر می رسد اگر تلفیقی از حضوری و مجازی در اجرای برنامه های فهما انجام شود، ایده ال ما هست.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان در پاسبخ به سوال خبرنگار حوزه خاطرنشان کرد: همه کانون های فرهنگی وهنری زیر نظر و با نظارت روحانیون مساجد  است، لذا حضور و نظارت ائمه مساجد برای ما حائز اهمیت است و فکر می کنیم قریب به ۱۰ درصد کانون های استان به مدیر مسولی مستقیم روحانیون هستند.

وی اذعان کرد:برنامه هایی تحت قالب کانون های فرهنگی و هنری مساجد وجود دارد که مستقیما توسط روحانیون مسجد انجام می شود.

حجت الاسلام نیستانی گفت: مخاطبین کانون های فرهنگی از ۷تا ۹۹ سال تعریف شده، لذا خیلی از برنامه های کانون های فرهنگی و هنری برای بچه ها تبیین شده، گروه های سرود و نمایش و مسابقات قرآن؛ عرصه های اصلی حضور کودکان در کانون های فرهنگی و هنری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha