جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 1052993
۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
کاریزماتیک

حوزه/ هاتف الحسینی گفت: روانشناسی کانورت به علل تغییر دین و بحران های درونی فرد می پردازد ولی در روانشناسی فرقه به علل بیرونی جذب به فرقه های ضاله کاریزماتیک از جمله طریقه ذهن شویی افراد، القای ذهنی، دستکاری عواطف افراد و همچنین نفوذ اجتماعی اعضای تیم فرقه ضاله بر افراد می پردازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، سید جعفر هاتف الحسینی معتقد است که روانشناسی فرقه اطلاعات دقیقی در مورد فرقه های کاریزماتیک دارد که به ما کمک می کند در مقابل ذهن شویی افراد جذب شده به فرق بهترین و علمی ترین اقدامات کاربردی را انجام دهیم.

گفت وگوی خبرنگار حوزه نیوز با این نویسنده کتاب تغییر دین و پژوهشگر میسیولوژی را در ادامه می خوانید:

حوزه/ روانشناسی فرقه چیست و چه کمکی می کند؟

فرقه ضاله نوظهور کاریزماتیک اصولا فرقه های ضد اجتماعی هستند که صرفا اهداف مدعیان دروغگو را دنبال می کنند. این فرقه ها با فشار های روانی و اجتماعی دستورات خود را به افراد القا می کنند. رهبران این فرقه ادعا دارند که قدرت های فرازمینی دارند و حتی می توانند با یک لمس فردی را شفا دهند. روانشناسان مطرحی در دنیا در مورد فرقه پژوهش می کنند. به نظر این روانشناسان فرق ضاله با دام های نامحسوس افرادی را جذب می کنند این افراد به خاطر فشار های روانی ناخواسته جذب به این فرقه ها می شوند و دام های فرق به خاطر ذهن شویی و القا بسیار فریبنده است و فرد تفاوت حق و باطل را نمی توان درک کند.

حوزه/ روانشناسی فرقه چه ابعادی را بررسی می کند؟

روانشناسی کانورت ابعاد بحران های درونی فرد را بررسی می کند ولی روانشناسی فرقه، ابعاد ذهن شویی و... را بررسی می‌نماید، شاید ما درک درستی از ذهن شویی و فشار روانی اجتماعی فرق ضاله را نداشته باشیم ولی روانشناسان فرقه آن را بسیار خطرناک می دانند که فرد مطیع مدعیان دروغگوی این فرقه ها می شوند.

استیون حسن از روانشناسان فرقه است که مدتی جذب فرقه های ضاله کاریزماتیک شده بود او مدت ها در حال ترویج تفکرات رهبر فرقه ضاله بود که با کمک پدر و مادر خود از فرقه جدا شد و یکی از معروف ترین نویسندگان کتب در زمینه روانشناسی فرقه شده است.

حوزه/ چه کتاب های در زمینه روانشناسی فرقه ترجمه شده است؟

کتاب های مختلفی ترجمه شده است ابراهیم خدابنده به عنوان اولین مترجم، کتاب «فرقه ها در میان ما» اثر مارگارت تالر سینگر ترجمه کرده است. کتاب «گسستن بندها؛‌ شیوه‌های مغزشویی و چگونگی رهایی از آن»، نوشته استیون حسن و توسط ابراهیم خدابنده ترجمه کرده است. کتاب جدیدی هم از اسیتون حسن با نام مبارزه با کنترل ذهنی فرقه ها ترجمه شده است. این منابع مفید اما ناکافی است منابع بسیاری دیگری وجود دارد که نیاز به پژوهش و ترجمه دارد تا بتوان اقدام کاربردی انجام داد.

حوزه/ طریقه درست کمک به جذب شدگان به فرقه های ضاله کاریزماتیک چیست؟

تنها اقدام صحیح در کمک به جذب شدگان درک فرد جذب شده است که در چه فشار روانی و اجتماعی قرار دارد بنابراین نیاز است از متخصصان روانشناس خبره در زمینه ذهن شویی فرقه کمک گرفت. فرق ضاله دارای ساختارهای خاصی هستند، اشتباه کوچک در برخورد با جذب شدگان باعث می شود بیشتر در مرداب فرقه فروبروند.

در پایان باید گفت نیاز است در زمینه فرقه های انحرافی بخصوص فرق ضاله کاریزماتیک اقدامات علمی و دقیق انجام داد. روانشناسی فرقه از علومی جدیدی است که در مشاوره و درمان جذب شدگان کمک می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha