شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
کرسی علمی ترویجی

حوزه/ کرسی علمی ترویجی «نقش مسجد در پیشگیری از طلاق و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از آن» در مدرسه علمیه تخصصی ریحانه النبی (س) اراک، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، پیش از ظهر امروز کرسی علمی ترویجی« نقش مسجد در پیشگیری از طلاق و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از آن» با حضور خانم غلامی معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان مرکزی و دانش آموخته سطح ۴ استاد ارائه دهنده و استاد ناقد خانم دکتر فاطمه غنی پور در مدرسه علمیه تخصصی ریحانه النبی(س) اراک، برگزار شد.

خانم غلامی بیان کرد: مسجد کارکرد مختلفی در زندگی افراد داشته و تاریخ گواه این است که مساجد به عنوان مردمی ترین مکان اجتماعی منشأ تحولات مختلفی بوده‌اند.

وی گفت: از جمله تاثیرات مهم مساجد که نباید مغفول واقع شود تاثیر کارکرد مساجد در خانواده ها و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان مرکزی تصریح کرد: یکی از آسیب‌هایی که کانون خانواده را تهدید می کند، وقوع طلاق و آسیب‌هایی که به تبع آن ایجاد می‌گردد می باشد، لذا در این مقاله به عمده کارکرد های اساسی مسجد در جلوگیری از این آسیب ها که عبارتند از: نقش آموزشی و تربیتی مساجد و نقش حمایتی مساجد،اشاره نمود. مساجد به عنوان کانونی برای مشاوره در بخش آموزشی و عملی می توانند مهارت تربیت فرزند، آموزش حکمیت در حل اختلافات خانوادگی و تشویق به فرزند آوری را بیاموزند و با حمایت های مالی و تأسیس صندوق قرض‌الحسنه به بهبود وضعیت اقتصادی خانواده کمک نموده و مانع از بروز اختلافات ناشی از ضعف اقتصادی خانواده شوند. همچنین مساجد به عنوان پایگاهی محکم می‌توانند پس از بروز طلاق نیز با حمایت های اقتصادی از زوجین و خانواده هایشان و ایجاد زمینه ازدواج مجدد مانع از بروز مشکلات روحی و رفتاری پس از طلاق شوند.

خانم دکتر غنی پور به عنوان ناقد، انتخاب موضوع را زیرکانه دانسته و مقاله مورد نظر را از نظر علمی و ساختاری مورد تأیید دانست و ارجاعات مقاله را بسیار ارزشمند معرفی کرد و نقد خود را متوجه این بخش از مقاله که اشاره به کارکرد مساجد در بعد از وقوع طلاق و کاهش آسیب‌های ناشی از آن داشت، دانست و گفت: این گونه فعالیت ها بیشتر توسط سازمان بهزیستی انجام پذیر است تا مساجد.

وی نقد خود را متوجه تک تک افراد جامعه در زمان کنونی دانست که آیا توانسته اند پایگاه مردمی بودن مسجد را حفظ کنند و چند درصد از نسل دهه هشتادی و نودی را توانسته اند جذب مساجد کنند؟

خانم غنی پور در این راستا توصیه نمود: چنین موضوعی با شیوه عملی و پیمایشی توسط محققین مورد بررسی قرار بگیرد و سعی گردد که در مساجد روح زندگی و نشاط جریان داشته باشد تا بتوانیم در محیطی با نشاط بهترین کارکردها را از مسجد که محل امنی برای افراد جامعه است انتظار داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha