شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
تصاویر/ پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی

اختتامیه پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی با سخنرانی آیات حسینی بوشهری، اراکی و کعبی در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مراسم اختتامیه پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی همراه با تقدیر از آثار برگزیده در زمینه فقه حکومتی، اندیشه سیاسی و حقوق عمومی با سخنرانی آیات حسینی بوشهری رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله اراکی رئیس مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی و آیت‌الله کعبی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.

ببینید:

تصاویر پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی

در ابتدای این مراسم پیام آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری خطاب به پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی قرائت شد.

مسئولیت تحول عمیق و فراگیر متوجه اندیشمندان و فضلای حوزه است

آیت‌الله جنتی در این پیام که توسط حجت الاسلام والمسلمین عابدی نژاد قرائت شد، تصریح کرد که ساختن و پرداختن جامعه الگو و بنیانگذاری تمدن نوین اسلامی آنچنان که زمینه عدل الهی در جامعه جهانی را در پی آورد مهم‌ترین و اساسی‌ترین ماموریت حکومت اسلامی است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ایجاد این نظم نوین را چنانچه تجارب تاریخی نیز به اثبات رسانده است موثرترین عامل در گسترش دعوت اسلامی و تثبیت ارزش‌های دینی در مقیاس جهانی دانست و افزود: راه یافتن نظام اسلامی به مرحله تمدنی از یک سو به معنای پایان بحران‌ها و چالش‌های انسان معاصر و از سوی دیگر به معنای دست یافتن به اصلی‌ترین ابزار هدایت عمومی و اجتماعی خواهد بود.

آیت‌الله جنتی دشوارترین مرحله از ماموریت انبیا و اوصیا و وارثان راستین آنان در طول تاریخ را تاسیس نظام اجتماعی و پرداختن به مقدمات آن دانست و گفت: این نظم اجتماعیِ توحیدی ریشه در نظامی هنجاری دارد و متکی بر مبانی انسان شناختی، هستی‌ شناختنی و معرفت شناختی و عقلانیت اسلامی است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: دشمنی مستکبرین و ستیزه‌جویی آنان و صف‌آرایی جنود جهل که هر یک جلوه‌ای از ولایت طاغوت به شمار می روند، در برابر دعوت به ولایت الهی دوگانه‌ای است که ساحت تاریخ را به عرصه نبرد خیر و شر بدل کرده است.

آیت‌الله جنتی با اشاره به اینکه بر اساس سنت قطعی الهی، نظام توحیدی سرتاسر جهان را در خواهد نوردید و نور آن تمام زوایای حیات انسانی را روشن و نورانی خواهد کرد، گفت: جهاد و مجاهدت و تمهید اندیشی و مقدمه‌سازی در راه اقامه این امر همان مغز عبادت و رکن دین و تولی به ولایت الهی و حقیقت کلمه توحید و شهادت به یگانگی خداوند و اقرار واقعی به رسالت محمد مصطفی (ص) و پذیرش ولایت اهل بیت اوست.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شهادت در این جهاد تمدنی به عادت مستمر مجاهدان تمدن‌ساز در مبارزه با طاغوت تبدیل شده است، افزود: اما در سده‌های اخیر و با خیانت برخی از حاکمان کشورهای اسلامی و عافیت‌طلبی و غفلت برخی از خواص و عالمان غیرمهذب و بی‌خبری عمومی، سیطره تمدن غرب رو به افزایش نهاده است.

به گفته آیت‌الله جنتی، دامنه سیطره تمدن غرب تا آنجا گسترش یافته که کشورهای اسلامی نه تنها در ضروریات زندگی نیازمند اجانب شده‌اند بلکه علوم و قواعد اداره حیات اجتماعی و سازمان‌ها و ساختماهای تمدنی را نیز از آنان اخذ کرده‌اند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب اسلامی با تبیین، معرفی و تحقق اصل مترقی ولایت فقیه و تشکیل نظام اسلامی یک عصیان و خیزش فراگیر علیه سلطه تمدنی غرب در ابعاد مختلف حیات اجتماعی بود، افزود: پیروزی انقلاب بار دیگر امیدها برای بازتولید تمدن اسلامی و برساختن مدینه نبوی را احیا کرد.

آیت‌الله جنتی خاطرنشان کرد: با این حال و به رغم پیروزی‌های شگرف در مقیاس تمدنی، کارهای بسیار و راه‌های نرفته فراوان در پیش داریم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تحول در نظام اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اصلاح الگوی حکمرانی بر اساس فقه نظامات اجتماعی و هدایت نظم اجتماعی بر اساس الگوی پیشرفت اسلامی و مانند آن را از جمله اقدامات حیاتی فوری و ضروری دانست که موفقیت کامل تجربه جمهوری اسلامی وابسته به آن است.

آیت‌الله جنتی در انتهای پیام خود با تاکید بر اینکه مسئولیت این تحول عمیق و فراگیر بیش از همه متوجه اندیشمندان و فضلای حوزه علمیه است، گفت: پژوهش‌های عمیق علمی، ‌بازتعریف مسایل تمدنی، بازخوانی نظامات سیاسی اجتماعی غرب، توجه به نقاط ضعف و چالش‌های اداره نظام پس از انقلاب و ارائه راه‌حل‌های حِکمی مبتنی بر اندیشه اسلامی و هدایت و توانمندسازی پژوهشگران حوزه از ماموریت‌های حوزه علمیه و مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی به شمار می‌رود.

ایستگاه پایانی پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی / آنچه در همایش پنجم گذشت

ارسال ۲۱۰ اثر به علمی به همایش پنجم

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی نژاد، قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی و دبیر علمی همایش طی سخنانی گفت که این همایش با حمایت و ابتکار آیت‌الله حسینی بوشهری در مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی راه اندازی شد و اکنون در اختتامیه پنجمین دوره همایش کتاب سال حکومت اسلامی قرار داریم.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی، توانمندسازی حوزه پژوهش و تحقیقات حوزه‌های علمیه در بحث حکومت اسلامی را هدف اساسی همایش کتاب سال حکومت اسلامی برشمرد و اظهار کرد: حوزه‌های علمیه از ظرفیت تمدنی بالایی برخوردار هستند.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی‌های جهانی نسبت به نهادهای علمی و دانشگاه‌ها، افزود: بنابر استانداردهای اعلامی برای رتبه‌بندی نهادهای علمی، دانشگاه نسل پنجم و ششم دانشگاه‌هایی هستند که آموزش مترقی، تحقیقات پیشرفته و تعامل محیطی مناسب داشته و در حوزه سیاسی اجتماعی تاثیرگذار هستند. حوزه‌های علمیه نیز نهادهای آموزشی پژوهشی و مرتبط با بدنه اجتماعی هستند و در عین حال بیشترین تاثیر را بر محیط سیاسی خود دارند.

دبیر پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی خاطرنشان کرد: امام(ره) این ظرفیت تمدنی را در حوزه‌های علمیه شناخت و از این ظرفیت برای بیشترین اثرگذاری در تاریخ معاصر جهان بهره برد و نظام جمهوری اسلامی ایران را بنیانگذاری کرد.

عابدی نژاد با اشاره به اینکه ما در ادامه تاسیس نظام اسلامی وارد مرحله دولت‌سازی و حکمرانی اسلامی شده‌ایم، گفت: در این مرحله هم نقش حوزه‌های علمیه بی‌بدیل است.

وی تاکید کرد: قدرت تاثیر و جریان‌سازی و تمدن‌سازی حوزه‌های علمیه در مراحل پیش روی تکامل انقلاب اسلامی وابسته به پژوهش‌های عمیق و چندجانبه در حیطه حکومت اسلامی است.

عابدی نژاد در رابطه با هدف برگزاری همایش کتاب سال حکومت اسلامی گفت: هدف از این همایش ساماندهی، جهت‌دهی و توانمندسازی پژوهشگران حوزه حکومت اسلامی است تا این تکلیف تمدنی که بر دوش حوزه‌های علمیه است به بهترین شکل ایفا شود.

وی در توضیحی درباره همایش کتاب سال حکومت اسلامی گفت: این همایش در این چند سال با استقبال خوبی مواجه بوده است و در پنجمین دوره، ۲۱۰ اثر پژوهشی مربوط به سال ۱۴۰۱ در سه محور اصلی ۱- اندیشه سیاسی به معنای عام، ۲- فقه حکومتی به معنای پژوهش‌های فقهی با رویکرد حکومتی و ناظر به اداره جامعه اسلامی و ۳- حقوق عمومی و مباحث مربوط به قانون اساسی و حقوق بشر و رابطه دولت ملت مورد بررسی قرار گرفته است.

ایستگاه پایانی پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی / آنچه در همایش پنجم گذشت

روزآمد بودن و کارآمدی؛ دو عنصر اساسی کار پژوهشی در عصر غیبت

آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری هم در سخنانی به بایسته‌ها و لوازم پژوهش و تحقیق در عرصه اندیشه فقه حکومتی، اندیشه سیاسی و حقوق عمومی پرداخت.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخشی از سخنانش روزآمد بودن و کارآمدی را دو عنصر اساسی بایسته‌های کار پژوهشی در دوران غیبت و برپایی نظام دینی برشمرد و گفت: همچنین اگر تحقیقات ما مسئله محور نباشد و آن ویژگی روزآمدی و کارآمدی را نداشته باشد صرفا نوشته‌ای برای بایگانی سپردن است و هیچ نقشی در فضای امروز جامعه داخلی و خارجی که تشنه مسایل مربوط به نظام اسلامی هستند نخواهد داشت.

امامت غیبت‌پذیر نیست / قائل بودن به تقسیم در بحث ولایت خلاف شرع است

آیت‌الله محسن اراکی، رئیس مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی هم با تاکید بر اینکه امام غایب است و نه امامت او، گفت: امامت غیبت‌پذیر نیست پس باید نائبی باشد که امور را به نیابت از امام انجام بدهد. کسانی که می‌گویند ولایت مطلقه را قبول نداریم اصلا نمی‌دانند ولایت چیست.

وی افزود: اگر امام زمان حاکم است پس باید نائبی داشته باشد که از او نیابت کند. برخی بزرگان به موضوع توجه ندارند. اگر کسی در بحث ولایت قائل به تقسیم باشد، یعنی بخشی از ولایت را به طاغوت سپرده است، در این صورت هم تعدد حاکمیت پیش می‌آید و هم اینکه قائل به ولایت فاسق شده و این خلاف شرع است.

ایستگاه پایانی پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی / آنچه در همایش پنجم گذشت


انتقاد از صدا و سیما

آیت‌الله اراکی با انتقاد از دانشگاه‌ها، وزارت آموزش و پرورش و بویژه صدا و سیما در عدم استفاده از تولیدات فاخر حوزوی در تبیین مسایل حکومت اسلامی، خطاب به مسئولان صدا و سیما گفت: وقتی کسی را می‌خواهید بیاورید که در مسایل اسلامی نظر بدهد، با حوزه هماهنگ کنید. گاهی عرق شرم بر جبین می‌نشیند که چه کسانی به عنوان فقیه و کارشناس مسائل اسلامی به صدا و سیما دعوت می‌شوند.کارشناس در حوزه علمیه تعریف دارد، دوما حوزه شورای عالی و بزرگانی دارد که باید با آنها مشورت کرد و کارشناسی دعوت شود که بتواند مسایل را کامل تبیین کند و نیمه‌کاره رها نکند و یا به خرافه‌پرستی دامن نزند.

دشمنان از اجتهاد تطبیقی و اجرای دین هراس دارند

آیت‌الله عباس کعبی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز طی سخنانی به توضیح سه نوع اجتهاد تبیینی، تطبیقی و تنظیمی پرداخت و گفت: اجتهاد تبیینی می‌تواند فردی و اجتماعی باشد و یا هم ابعاد حکومتی داشته باشد، اما صرفا در حوزه مباحث نظری است.

وی افزود: در ادامه، اجتهاد می‌تواند یک‌ مرحله دیگر طی کند و به اجتهاد تطبیقی برسد و اینکه باید چه کار کرد تا احکام خدا در ساحت عمل تطبیق و اجرایی شود.

ایستگاه پایانی پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی / آنچه در همایش پنجم گذشت


عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام از اجرای دین به وحشت می‌افتند. آمریکا و صهیونیسم مخالف شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در عرصه جهانی بر پایه اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت هستند و الّا تا زمانی که اجتهادها در کتابخانه‌ها باشد حتی اگر فاخر هم باشد اینها معارضه‌ای با آن ندارند.

آیت‌الله کعبی با اشاره به اینکه اجتهاد تنظیمی نیز به رابطه دولت‌ملت و دولت با دولت‌های دیگر می‌پردازد، گفت: تطبیق فقه قانون اساسی به صورت روزآمد از وظایف حوزه‌های علمیه است.

در پایان این همایش از کتاب‌ها و آثار زیر تقدیر به عمل آمد.

ایستگاه پایانی پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی / آنچه در همایش پنجم گذشت


آثار برگزیده مربوط به تولیدات داخلی مجلس خبرگان:

- کتاب اصول فقه نظام اثر آیت‌الله اراکی

- کتاب فقه حقوق اساسی از آیت‌الله کعبی

- کتاب حکومت، عدالت، امنیت و مبارزه با فساد از دیدگاه امیرالمومنین (ع) اثر آیت‌الله دری نجف‌آبادی

آثار برگزیده مربوط به تولیدات خارج از مجموعه خبرگان رهبری:

بخش کتاب:

-کتاب قانون نظام ولایی در فقه و اصول اثر آیت‌الله سیداحمد مددی

-کتاب فقه اطلاعات و امنیت اثر حجت‌الاسلام محمد جواد مهری

-کتاب بررسی تطبیقی شیوه حکومتی امیرالمومنین (ع) و سیره حکومتی رهبران انقلاب اسلامی اثر حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی


بخش پایان‌نامه:

- «راهبردهای جمهوری اسلامی در مقابله با سیاست‌های سلطه در گسست میان کارگزاران نظام و مردم» از مهدی راسخی موسسه پژوهشی امام خمینی (ره)

- «مشارکت سیاسی در حکومت غیرمشروع» از حجت نیازعلی از پاکستان جامعة‌المصطفی

اخبار تکمیلی منتشر می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha