یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
کد خبر: 1157503
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
درس اخلاق مدرسه حضرت ولیعصر(عج) گرمی

حوزه/ درس اخلاق مدرسه علمیه ولیعصر (عج) گرمی با حضور حافظان و طلاب حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) شهرستان گرمی به همراه قرائت حدیث شریف کساء و تجلیل از حافظان ممتاز قرآنی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اردبیل،درس اخلاق مدرسه علمیه ولیعصر (عج) گرمی توسط حجت الاسلام و المسلمین صفری و با حضور حافظان و طلاب حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) شهرستان گرمی به همراه قرائت حدیث شریف کساء و تجلیل از حافظان ممتاز قرآنی برگزار شد.

در این جلسه حجت‌ الاسلام و المسلمین صفری با اشاره به اینکه حیات معنوی انسان با ذکر است و انسان زمانی زنده است که قلبش ذاکر است ،ادامه داد: انسان ذاکر زنده است و انسان غافل از نظر معنوی مرده است. با علم، آدم انسان می شود اما حیات معنوی ندارد ، انسان شدن با ذکر و معرفت است.

امام جمعه گرمی افزود: انسان اگر میخواهد همیشه زنده بماند باید همیشه ذاکر باشد. در قرآن و روایات، ذکر حد و حدود ندارد.《 یاایها الذین آمنوا اذکرو الله ذکرا کثیرا 》امام صادق(ع) فرموده اند: بر هرچیزی حد و محدودیت تعیین کردند الا ذکر. چرا ذکر حد و حدود ندارد؟ چون حیات انسان با ذکر زنده است و انسان غافل مرده است.

وی در ادامه افزود: ذکر چیست؟ الحمدالله، سبحان الله ذکر لسانی است، ذکر لسانی ذکر نیست، ذکر باید قلبی باشد. دل انسان در غفلت باشد و تصورات آن در گناه و معصیت باشد اما زبانش ذکر بگوید این غافل است. برفرض مثال هم به غیبت گوش می دهد و صلوات میفرستد، زبان عادت کرده اما قلب عادت نکرده. به قلبت مراجعه کن و ببین از چه کسی پیروی می کند.قلبت کیست؟ از چه کسی اطاعت میکند؟ حاکم قلبت کیست؟ اگر به قلبت شیطان نفوذ کند مدیر قلبت می شود. هوای نفست، میشود غرور، میشود شهوت، میشود عجب و...

حجت الاسلام و المسلمین صفری در ادامه اظهار داشت: انسان اگر گناه می کند توجیه نکند، توجیه یعنی شیطان را زیبا جلوه دادن به جای خداوند متعال. در محضر آیت الله العظمی مظاهری (سلمه الله) بودیم که فرمودند طلبه ها گناه نکنید، طلبه ها گناه نکنید، طلبه ها گناه نکنید، طلبه ها اگر گناه می کنید توبه کنید، طلبه ها اگر گناه می کنید توبه کنید، طلبه ها اگر گناه می کنید توبه کنید، اگر توبه نکردید توجیه نکنید، اگر توبه نکردید توجیه نکنید، اگر توبه نکردید توجیه نکنید، توجیه انسان را به جایی می رساند که ولی الله الاعظم را در راه خدا و حق شهید می کند.

امام جمعه شهرستان گرمی در ادامه بیان کرد که توجیه یکی از ویژگی های نفس اماره و نفس انسان است و اما دیگر ویژگی های نفس اماره وسوسه گری است.

وی در ادامه افزود: عمل هر چقدر سخت باشد، پاداشش زیاد است. درجایی که همه غافل هستند اما تو ذاکر شدی این بسیار ارزش دارد. انسان میان غافل ها ذاکر باشد یعنی میان غافلان جهاد می کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha