دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
دکتر فریدالدین فرید عصر رایزن فرهنگی ایران در هند

حوزه/ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در هند بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت مشترکات و علایق فرهنگی میان مردم ایران و هند در سطوح مختلف سیاسی و فرهنگی و تجاری و مذهبی تاکید کرد.

دکتر فریدالدین فرید عصر در گفت وگو با خبرگزاری حوزه با تأکید بر این که روابط فرهنگی، دینی و مذهبی ایران و هند، بسیار دیرپا و قدیمی است، اظهار کرد: روابط ایران و هند به پیش از اسلام و حتی مهاجرت های اولیه اقوام بشری بر می گردد. بین اقوام ایرانی و هندی روابط تجاری زمینی و دریایی وجود داشته است.

رایزن فرهنگی ایران در هند بیان کرد: ایرانی ها و هندی ها همیشه از هم تأثیر گرفته اند. ریشه زبانی مشترک و آیین های مشترک بسیاری بین این دو کشور وجود دارد. حتی در زمینه غذا که شاید تصور شود که تفاوت های زیادی باهم دارند ولی در دسته بندی غذایی ایران و هند در یک رده هستند. در طول سالهای متمادی تفاوت ها در عرصه های مختلف به شکل طبیعی رخ داده است.

وی گفت: مسأله ای که نسل های جوان تر در ایران و هند باید به آن توجه کنند آن است که شاید امروز بین ایران و هند فاصله جغرافیایی وجود دارد ولی تا ۷۵ سال پیش این دو کشور همسایه بودند و پس از استقلال پاکستان فاصله بین این دو کشور ایجاد شد. قرن ها این دو کشور باهم همسایه بودند.

رایزن فرهنگی ایران در هند تصریح کرد: نکته جالب این است که سالهای متمادی مردم ایران به هند به چشم پناهگاه نگاه می کردند. این گونه نیست که برخی از علما و شخصیت های فرهنگی و سیاسی که به هند مهاجرت کردند صرفاً برای تبلیغ بوده است بلکه فشارهای سیاسی و امنیتی و در زمانی که کشور در حال تاخت و تاز دشمنان بوده در برخی اوقات به حدی بود که این افراد برای در پناه ماندن از شر دشمنان به هند به چشم پناهگاه خود نگاه می کردند و به این کشور مهاجرت کردند.

رایزن فرهنگی ایران در هند اظهار کرد: مسأله دیگر آنکه مردم ایران با هندی ها احساس الفت بیشتری نسبت به همسایگان دیگر حس می کنند.

وی گفت: خوشبختانه زمینه های ارتباط مذهبی و فرهنگی و عاطفی بین ایرانی ها و هندی ها بسیار زیاد است. دو ملتی که دارای فرهنگ مشترک هستند بیش از جدایی باید به فکر نزدیک شدن و ارتباط باهم باشند و برای آن نیز تلاش کنند.

رایزن فرهنگی ایران در هند تصریح کرد: ارتباط بین ایران و هند باید در سطوح مختلف بالادستی سیاسی و ملی و همچنین فرهنگی و تجاری در بالاترین سطح جاری باشد.

فریدعصر یادآور شد: پیش از ماموریت به هند خدمت حضرات مراجع و بزرگان حوزه رسیدیم که خوشبختانه علمای ما تاکید بسیاری بر حوزه فرهنگی در هند داشتند. بسیاری از علما نیز در جوانی سفرهایی به هند داشته اند. نماینده مقام معظم رهبری هم بیان کردند که حضرت آقا نگاه بسیار ویژه ای به این کشور دارند و قلوب مردم این کشور را همراه با ایران می دانند.

رایزن فرهنگی ایران در هند اظهار کرد: در این بین دشمنانی داریم که مهمترین آنها استکبار و استعمار غرب است. درست است که استعمارگران به شکل ظاهری از ایران و هند رفته است ولی هیچ وقت آگاهی و استقلال این دو کشور را نمی خواهد. هیچ وقت از استکبار و استعمار غربی دوست دلسوزی برای مردم منطقه نخواهد بود.

وی گفت: استعمار همیشه تلاش می کند که بین این دو دوست قدیمی فاصله بیندازد و در این زمینه از طرق مختلف تلاش می کند که تصویر ایران را نزد مردم هند تخریب کند و همچنین هندی ها را در نگاه ایرانی ها تخریب کنند که البته موفق نمی شوند.

رایزن فرهنگی ایران در هند تصریح کرد: ایرانی ها برای هندی ها شناخته شده اند. این دو کشور و اهالی فرهنگ آنها درک خوبی از هم دارند. بسیاری از هیئت های هندی که به ایران سفر کرده اند همیشه عنوان می کنند که وقتی که به ایران می روند گویی در سرزمین خود هستند.

فریدعصر یادآورشد: پس از وقایع غزه عده ای تلاش کردند که در هند فضایی ایجاد شود که گویی فضای امنیتی در ایران نیز نا امن است. یا پس از تنبیه بزرگ وعده صادق برخی رسانه ها شرایط را به شکلی نشان می دادند که گویا فضای ایران نیز بسیار ملتهب است. این مسأله از همان تلاش هایی است که سعی می کنند شخصیت های مورد احترام را در بین مردم و جوانان هندی تخریب کنند.

رایزن فرهنگی ایران در هند اظهار کرد: در یک مصاحبه در هند بیان کردم که در کدام کشور سراغ دارید برای یک سردار نظامی چند سال مردم به شکل خودجوش برنامه و سالگرد بگیرند؟ در هند این اتفاق رخ می دهد. مسلمانان هند به حاج قاسم به چشم یک فرمانده صرف نگاه نمی کردند زیرا ایشان یک اسوه فرهنگی بود. به همین دلیل است که مردم بسیاری در سراسر دنیا به این شخصیت به چشم فرهنگی و انسانی نگاه می کردند. بسیاری از آزادگان جهان برای زیارت مرقد مطهر حاج قاسم از کشورهای خود به کرمان سفر کرده اند.

فریدعصر گفت: در میان شخصیت های هندی نیز از این جنس افراد وجود دارد که هندی ها و ایرانی دارای علاقه مشترک به آنها هستند. در این زمینه می توانیم کارهای مشترک و خوبی انجام دهیم. در این زمینه با ابزار هنر و رسانه تلاش می کنیم که این شخصیت های مورد احترام را به شکل گسترده تری به مردم و جوانان معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: در یک سال اخیر، به خصوص پس از ایجاد روابط دوستانه مجدد ایران و عربستان و پس از الفت و آشتی که در جهان اسلام ایجاد شد و به شکل خاص پس از عملیات طوفان الاقصی که نگاه ها متوجه جهان اسلام شد و مسأله فلسطین در اولویت قرار گرفت. در این میان چیزی که ملموس بود آن که برادران اهل سنت چه علما و چه مردم آغوش خود را برای جمهوری اسلامی باز کردند و بسیاری از بدبینی های که دشمنان تلاش کردند به آن دامن بزنند کاملا از بین رفت.

فریدعصر یادآورشد: امیرجماعت اسلامی هند هفته پیش پس از ۱۵ سال در خانه فرهنگ ایران در هند حضور یافت و پیرامون بسیاری از همکارهای با ایشان صحبت کردیم. البته تلاش کردیم که به شبهات آنها پاسخ دهیم.

رایزن فرهنگی ایران در هند اظهار کرد: برای بنده جالب بود که برای بسیاری از علمای هند کوچکترین مسائل اختلافی بین هند و مسلمانان دیگر محل نگرانی است. ایران نسبت خود و همسایگان را بر مبنای برادری تعریف کرده است و تامین امنیت همسایگان خود را از ملزومات تئوری امنیتی خود می داند. تئوری امنیتی ما بر اساس امنیت سراسری و جمعی مسلمانان است.

وی گفت: همیشه تلاش کرده ایم که در هند صدای وحدت آفرین باشیم. در یکی از ملاقات ها متوجه شدم که برخی از علمای محترم اهل سنت نسبت به مسائلی چون تحریف قرآن حساس هستند و تصور می کنند که در بین شیعه نظری وجود دارد که در این بین در یکی از شمارگان نشریه راه اسلام این مسأله با نظرات همه علمای شیعه پاسخ داده شد و رفع شبهه شد. همیشه تلاش داریم که به شبهات به شکل ویژه پاسخ دهیم. این علما نیز خوشبختانه از این روند استفاده و استقبال می کنند.

رایزن فرهنگی ایران در هند تصریح کرد: مردم شبه قاره بخصوص علمای آن، بخش بیدار جهان اسلام و نسبت به مسائل مختلف بسیار حساس هستند. در این زمینه نیازمند ارتباطات گسترده تری میان گروه های مختلف علمایی بین ایران و هند هستیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha