شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
کد خبر: 1073661
۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
فرمانی

حوزه/ با حضور استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، دیدگاه فرقه اهل حق مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، منیره فرمانی امروز در نشست فرقه شناسی که با موضوع "بررسی عقائد و باورهای غُلات " در مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه برگزار شد، با اشاره به اینکه اهل حق یکی از فرقه های غالی است و اعتقاد به الوهیت برخی ائمه و پیامبران دارند، اظهار داشت: پیشینه پیدایش این گروه وجود اغراض سیاسی و سوء برداشت از برخی روایت ها در خصوص ائمه(ع) است و به اعتقاد برخی، این گروه از ابتدا وجود داشت و پیروان این فرقه معتقدند؛ اسرار و رموزی که در انبیاء و اولیاء بود، به سلطان سهاک که بنیانگذار این گروه است منتقل گردیده است.

وی افزود: به اعتقاد اهل حق تناسخ، حلول و رجعت روح واقع پذیر است و در حلول روح الهی در جسم و جان اولیاء حلول می‌کند که ابتدا در وجود حضرت علی علیه السلام و بعد سلطان سهاک است و ازجمله مبانی اعتقادی این فرقه عقیده به تناسخ و حلول ذات حق در وجود بشر است و سخنان آنها راجع به تناسخ و حلول نیز متناقض و پراکنده است.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی اضافه کرد: اعتقاد به تکامل روح از دیگر باورهای این فرقه است و برخی از عقائد آن ها برگرفته از ادیان ایران باستان، مثل دین زرتشتی پیش از اسلام، هندوییزم مانوی و برخی از مبانی مسیحیت و یهودیت ‏بوده که بعضا صبغه اسلامی به آن داده‏ اند و اساسا هیچ مطابقی با اصول مسلم و متفقٌ علیه اسلام ندارند.

وی گفت: آداب ومناسک اهل حق تا حد زیادی به آداب تصوف شباهت دارد، چنان که لزوم اجتماع آنها در «جمخانه‏»، تقدیم نذر و نیاز، خدمت، اشتغال به ذکر خفی و جلی، توجه به ساز و سماع که احیانا به نوعی جذبه منتهی می‏شود و ضرورت سر سپردن به پیر و مرشد، آداب و مناسک اهل حق را به نوعی تصوف مخصوص تبدیل کرده است.

فرمانی ادامه داد: این فرقه در مناطقی از جمله شهر و روستاهای کرمانشاه، اسلام آباد غرب، همدان، لرستان،آذربایجان شرقی و تویسرکان و ... حضور دارند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی ضمن نقد عقاید این فرقه و شرک آلود بودن عقیده برخی از آن ها مبنی بر الوهیت ائمه، گفت: از لحاظ کلامی لازمه چنین عقیده ای پدید آمدن ترکیب در ذات الهی است و چنین چیزی محال می باشد.

وی اظهار کرد: جایگزینی نذر و نیاز به جای نماز در دیدگاه این فرقه مردود امری باطل و مردود است و قرآن جهنمی شدن دوزخیان را عدم اهتمام به نماز عنوان کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ملوچ IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    0 0
    واله ما نفهمیدیم این چه گفت