پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
قحطی در ایران

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

حزب الله مقر جاسوسی اسرائیل را زد

حزب الله لبنان در پاسخ به گلوله باران دیشب و بامداد امروز برخی مناطق مرزی با فلسطین اشغالی توسط صهیونیست‌ها، یک مقر نظامی و جاسوسی آن‌ها را در نزدیکی شهرک موتلا هدف قرار داد، نظامیان صهیونیست هم به شکل کور و پراکنده با بمب‌های ممنوعه فسفری اطراف شهرک کفرکلا لبنان را گلوله باران کردند. از جنوب لبنان، حزب الله لبنان در پاسخ به گلوله باران دیشب و بامداد امروز برخی مناطق مرزی با فلسطین اشغالی توسط صهیونیست‌ها، یک مقر نظامی و جاسوسی آن‌ها را در نزدیکی شهرک موتلا هدف قرار داد، نظامیان صهیونیست هم به شکل کور و پراکنده با بمب‌های ممنوعه فسفری اطراف شهرک کفرکلا لبنان را گلوله باران کردند.

منبع: شبکه خبر

پایتخت رنگ شعر گرفت

به مناسبت هفته شعرو زبان فارسی با اکران قاب‌هایی از اشعار در فضای شهری پایتخت، شهر، رنگ شعر گرفت. پویش "شهرشعر" که به همت سازمان زیباسازی به اجرا در آمده، سر آغاز رویدادی از جنس ادب و هنر فارسی است که با انتخاب مجموعه آثاری از ۱۰۰ شاعر فارسی زبان دوره معاصر شعر را مهمان پاییز پایتخت کرده است. بر اساس این گزارش، در طرح‌های اکران شده ابیاتی از هوشنگ ابتهاج، زکریا اخلاقی، فریدون مشیری، فروغ فرخزاد، محمد سعید میرزایی، محمد حسین نعمتی، محمد رضا شفیعی کدکنی، قیصر امین پور، حسن محمدزاده، عالیه مهرابی و جمعی از شعرایی که اشعارشان قدمی در جهت زنده نگهداشتن زبان فارسی است در قاب‌های پویش "شهرشعر" سروده شده است.

منبع: شبکه خبر

پایتخت از قاب قحطی بزرگ رونمایی کرد

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از رونمایی اثر حجمی قحطی بزرگ مقابل سفارت انگلیس در ایران خبر داد. رضا صیادی مدیر عامل سازمان زیباسازی از رونمایی اثر حجمی "قحطی بزرگ" مقابل سفارت انگلیس خبر داد و گفت: در جنگ جهانی اول دولت بریتانیا با وجود اعلام بی‌طرفی، ایران را اشغال و با احتکار مواد غذایی "قحطی بزرگ" را ایجاد کرد. آن‌ها چند میلیون نفر را به دام مرگ کشاندند و هیچ‌وقت از این جنایت خود عذرخواهی نکردند. مدیر عامل سازمان زیباسازی افزود: این دیوارنگاره به هنرمندی صبرعلی لَوایی در ابعاد ۲.۵×۴.۵ متر مربع از جنس فایبرگلاس با توضیحات اثر حجمی به دو زبان فارسی و انگلیسی در چهارراه استانبول روبروی سفارت انگلستان نصب شد.

منبع: خبرنگاران جوان

نزدیک به یک هزار نفر مشمولین عفو پایتخت شدند

رئیس کل دادگستری استان تهران از تشکیل ۳۹ جلسه کمیسیون عفو استان تهران از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.علی القاصی ضمن تشریح آمار و عملکرد ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ از برگزاری مستمر جلسات کمیسیون عفو و بخشودگی استان تهران خبر داد و گفت: از اول سال جاری تاکنون ۳۹ جلسه کمیسیون عفو استان تهران تشکیل و ۹۹۴ نفر به طور قطع مشمول عفو شدند. رییس کل دادگستری استان تهران گفت: با توجه به تشکیل شعب ویژه از ابتدای سال جاری ۲ هزار و بیست و نه نفر با استفاده از نهادهای ارفاقی از زندان‌های استان تهران آزاد شده‌اند. وی افزود: در حال حاضر ۱۳۸۴ نفر از زندانیان تحت نظارت سامانه‌های الکترونیک پابند قرار دارند. القاصی عنوان کرد: آزادی زندانیان تحت نظارت سامانه‌های الکترونیک از اول سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است. رییس کل دادگستری استان تهران در ادامه تاکید کرد: بر اساس تدابیر اتخاذ شده مرتکبین جرایم انواع سرقت و سایر جرایم خشن و مهم از شمول تأسیسات ارفاقی مستثنی شده اند و بدون اغماض با مرتکبان این دسته از جرایم برخورد می‌شود.

منبع: مهر

بایدن راهی اراضی اشغالی شد

کارین ژان‌پیر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا فردا به اراضی اشغالی سفر می‌کند و سپس راهی اردن خواهد شد. دفتر مطبوعاتی کاخ سفید همچنین اعلام کرد که پس از عملیات بزرگ مقاومت اسلامی فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، بایدن قصد دارد تا با این سفر، حمایت قاطعانه خود را رژیم اشغالگر نشان داده و درباره اقدامات بعدی با سران صهیونیستی مشورت کند. در بخشی از بیانیه دفتر مطبوعاتی کاخ سفید آمده است: بایدن سپس راهی امان، پایتخت اردن خواهد شد و آنجا با عبدالله دوم، پادشاه این کشور، عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر و محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات خواهد کرد. در بیانیه کاخ سفید، اشاره شده است که بایدن قصد دارد در این دیدارها بر این ادعا که «حماس نماینده کرامت و اراده مردم فلسطین نیست» تاکید و درباره نیازهای بشردوستانه غیرنظامیان در غزه بحث و تبادل نظر کند! به‌دنبال حمله غافلگیرکننده شنبه هفته گذشته مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) علیه رژیم صهیونیستی که از آن به عنوان «طوفان الاقصی» یاد می‌شود، تل‌آویو در اقدامی وحشیانه مناطق غیرنظامی نوار غزه را هدف بمباران جنگنده‌های خود قرار داد. رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه نیز دستور محاصره کامل نوار غزه را صادر و ضمن قطع آب و برق، از ورود سوخت و مواد غذایی به این منطقه جلوگیری کرده است. در پی حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به غیرنظامیان غزه و براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین، شمار شهدای فلسطینی تاکنون به ۲۸۳۷ نفر و تعداد مجروحان به ۱۲۰۰۰ نفر رسیده است.

منبع: مهر

هرمزگان ۲ بار لرزید

زمین لرزه‌هایی به قدرت ۵.۳ و ۵.۶ ریشتر فین و فارغان در استان هرمزگان را لرزاند. عمق اولین لرزه ۱۹ کیلومتری زمین و مرکز آن فین، عمق دومین زمین لرزه نیز ۱۰ کیلومتری زمین و مرکز آن فارغان بوده است. تاکنون گزارشی از خسارات احتمالی این زمین لرزه‌ها منتشر نشده است.

منبع: مهر

افزایش ۵۲ درصدی حملات سایبری به اسرائیل

شرکت صهیونیستی امنیت داده ها (چک پوینت) از افزایش ۵۲ درصدی حملات سایبری علیه رژیم صهیونیستی از زمان آغاز نبرد «طوفان الاقصی» خبر داد.چک پوینت اعلام کرد که تعداد حملات سایبری به اسرائیل نسبت به هفته های قبل از جنگ علیه غزه ۵۲ درصد افزایش یافته‌ است. منابع خبری اخیرا اعلام کردند که رژیم صهیونیستی از فعال شدن مکرر سامانه هشداری در شمال فلسطین اشغالی کلافه و سردرگم شده است. شبکه تلویزیونی صهیونیستی«کان» اعلام کرد: اسرائیل در حال بررسی این موضوع است که آیا حزب الله در فعال شدن هشدارهای کاذب در شمال سرزمین های اشغالی دخالت دارد. به گفته این شبکه، آژیر خطر چهارشنبه گذشته در شمال فلسطین اشغالی به صدا درآمد و گزارش‌هایی در این باره به مقامات سیاسی و امنیتی در تل آویو رسید. این رسانه صهیونیستی افزود: این موضوع در نهاد امنیتی در حال بررسی است که آیا اشتباه در تشخیص و پارازیت در نتیجه جنگ الکترونیکی حزب الله در این موضوع دخیل بوده است؟ این موضوع هنوز در دست بررسی است، در مقابل در روزهای اخیر جنگ سایبری مهمی در منطقه شمال جریان دارد که فقط به پارازیت «جی پی اس» خلاصه نمی‌شود. چند روز قبل رسانه های صهیونیستی اعلام کردند که همچنان در قبال تحولات شمال سردرگم هستند، به طوری که خبر حمله پهپادها از لبنان به شمال فلسطین اشغالی موجب ایجاد رعب و وحشت در این رژیم شده است. رسانه های رژیم صهیونیستی همچنین خبر دادند که هشدارهای متعدد از سوی فرماندهی جبهه داخلی در شمال سرزمین های اشغالی موجب وحشت صهیونیست‌ها شده است. این در حالی است که «عاموس یادلین» رئیس اطلاعات نظامی سابق ارتش رژیم صهیونیستی گفت: تهدید مهم علیه اسرائیل در حال حاضر از جانب شمال است. رسانه های رژیم صهیونیستی اضافه کردند: اشغالگران روزهای حساس و دشواری را در شمال با توجه به هشدارهایی که درباره شلیک موشک های ضدزره وجود دارد، سپری می‌کنند.

منبع: ایرنا

سومین محموله ایران به افغانستان ارسال شد

رئیس جمعیت هلال احمر تایباد گفت: سومین محموله کمکهای مردم ایران به زلزله‌زدگان افغانستان روز سه‌شنبه از مرز «دوغارون» در شرق خراسان رضوی ارسال شد. هادی رمضانی افزود: این محموله از سوی مردم استان اصفهان جمع آوری شده است و در مناطق زلزله زده «زنده جان» در ولایت هرات افغانستان توزیع می شود. وی بیان کرد: اقلام اهدایی شامل انواع مواد غذایی، آب معدنی، کیک و کلوچه به وزن ۴۰ تن است که وارد کشور افغانستان شد. رییس جمعیت هلال احمر تایباد اظهار کرد: تاکنون طی ۲ مرحله، ۴۵۰ تن انواع کالاهای اهدایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال از کشورمان برای مردم زلزله زده افغانستان ارسال شده است. رمضانی گفت: کمکهای مردمی شهرستان تایباد به مناطق زلزله زده افغانستان همچنان ادامه دارد و در روزهای آینده نیز چندین دستگاه کامیون به روستاهای زلزله زده ولایت هرات ارسال خواهد شد. وی اضافه کرد: در همین راستا مردم شیعه و اهل سنت تایباد افزون بر ۲۰ میلیارد ریال به روستاهای زلزله زده کمک نقدی داشتند. نخستین زلزله افغانستان (روز شنبه، ۱۵ مهرماه) با قدرت ۶.۳ ریشتر در عمق هفت کیلومتری سطح زمین در شمال هرات، منطقه «قره‌باغ» افغانستان به وقوع پیوست و دومین زمین لرزه در ساعت ۱۰ و ۱۹ دقیقه و ۴۵ ثانیه به قدرت ۵.۶ ریشتر و در عمق ۲۰ کیلومتری زمین در منطقه «تیرپل» در شمال افغانستان رخ داد. بنا به گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، همچنین ساعت ۱۰ و ۲۵ دقیقه و یک ثانیه روز شنبه، زمین لرزه سوم در منطقه "کوهستان" در شمال هرات به بزرگی ۴.۱ ریشتر و در عمق ۱۵ کیلومتری زمین ثبت شد و چهارمین زمین لرزه نیز با شدت ۶.۵ ریشتر در ساعت ۱۰ و ۴۲ دقیقه و ۵۳ ثانیه در عمق ۲۱ کیلومتری زمین در منطقه "گوریان" هرات به ثبت رسید. این پس لرزه نیز مشهد و شهرستانهای شرقی استان خراسان رضوی را لرزاند، به طوریکه در برخی از مناطق مردم سراسیمه به خیابانها آمدند. به گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ساعت چهار و ۱۱ دقیقه روز چهارشنبه، ۱۹ مهر نیز زمین لرزه ای با شدت ۶.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری سطح زمین در شهر "زنده جان" ولایت هرات افغانستان روی داد که این زمین لرزه در مشهد و شهرهای دیگر خراسان رضوی بویژه در تایباد هم احساس شد. زنده جان در ۱۳۰ کیلومتری شهر تایباد و ۸۰ کیلومتری مرز ایران قرار دارد. شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد همچنین زمین لرزه شدیدی، به قدرت ۶.۴ ریشتر روز یکشنبه (۲۳ مهرماه) در هرات افغانستان رخ داد که در مشهد و چند شهر استان خراسان رضوی بویژه مناطق مرزی احساس شد.

منبع: ایرنا

مسکو آمریکا را تهدید فضایی کرد

یکی از مقامات وزارت خارجه روسیه با اشاره به تأسیسات مداری آمریکا، واشنگتن را تهدید به حمله به زیرساخت‌های فضایی این کشور کرد. یکی از مقامات وزارت خارجه روسیه با تاکید بر اینکه تأسیسات مداری مورد استفاده برای کمک به اوکراین می‌توانند به اهداف قانونی روسیه تبدیل شوند، آمریکا را تهدید به حمله به زیرساخت‌های فضایی این کشور کرد. به گزارش راشا تودی، ولادیمیر ارماکوف مدیر منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه هشدار داد که ماهواره‌های فضایی غربی که برای کمک به نیروهای اوکراینی استفاده می‌شوند، می‌توانند به اهداف قانونی برای حملات روسیه تبدیل شوند. وی تاکید کرد: ایالات متحده و متحدانش از روش‌هایی برای کمک به اوکراین استفاده می‌کنند که این روش‌ها، فراتر از استفاده بی‌ضرر از فناوری‌های فضایی است. ارماکوف با بیان اینکه بدیهی است که ایالات متحده و متحدانش کاملاً آگاه نیستند که چنین فعالیت‌هایی در واقع مشارکت غیرمستقیم در درگیری‌های مسلحانه است، هشدار داد که زیرساخت‌های شبه‌غیرنظامی غربی در فضا می‌توانند به‌طور منطقی به هدف حملات تلافی‌جویانه روسیه تبدیل شوند. وی با یادآوری اینکه کمک‌های مالی برای خدمات تصویربرداری ماهواره‌ای تجاری در بسته کمک نظامی ۱.۲ میلیارد دلاری ایالات متحده به اوکراین که در ماه مه تصویب شد گنجانده شده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که بر اساس اطلاعات ما، کی‌یف از این تصاویر برای حمله موشکی ماه گذشته خود به شهر سواستوپل روسیه در کریمه استفاده کرده است. ارماکوف در ادامه با تاکید بر لزوم حفظ فضا برای اهداف تحقیقاتی و صلح‌آمیز، گفت: غرب با این قبیل اقدامات خود، فعالیت‌های فضایی و فرآیندهای اجتماعی - اقتصادی روی زمین را در معرض خطرات غیرقابل توجیه قرار داده است. وی اعلام کرد: به همین دلیل روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌هایی را درباره فناوری‌های فضایی و ترویج صلح به کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل که در رابطه با مسائل خلع سلاح فعالیت می‌کند، ارائه کرده است. ارماکوف در ادامه افزود: ما خواستار خودداری از استفاده از زیرساخت‌های فضایی غیرنظامی برای مقاصد اعلام‌نشده از جمله برای مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل و مشارکت در درگیری‌های مسلحانه هستیم.

منبع: خبرنگاران جوان

خشونت در بروکسل ۲ کشته بر جا گذاشت

فردی در پایتخت بلژیک با تیراندازی در سطح شهر ۲ نفر را به قتل رساند. ساعتی قبل در بروکسل، پایتخت بلژیک مردی با تیراندازی در سطح شهر ۲ نفر را به قتل رساند. طبق گزارش‌ها، حادثه تیراندازی در بروکسل قبل از بازی مقدماتی یورو یوفا بین سوئد و بلژیک و در نزدیکی استادیوم هیسل رخ داده و گفته می‌شود مهاجم لباس نارنجی به تن داشته است. سخنگوی پلیس بروکسل گفته است: پلیس به سرعت در منطقه حاضر شده و محل حادثه در محاصره پلیس است. هنوز اطلاعاتی از ضارب بدست نیامده است. روزنامه هلندی زبان Het Laatste Nieuws (HLN) گزارش داد است که عامل این جنایات ویدئویی را در فیس بوک منتشر کرده است که در آن ادعا می‌کند یکی از اعضای داعش است رسانه‌های بلژیکی هویت ضارب را «عبدالسلام ل.» ۴۵ ساله اهل تونس معرفی کردند.دولت بلژیک نیز با تشکیل جلسه امنیتی اضطراری، هشدار تهدید تروریستی در این کشور را به بالاترین سطح افزایش داد. شورای مسلمانان بلژیک نیز بامداد سه‌شنبه طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی گفت: «تلاش خود را برای مقابله با این ایدئولوژی مرگبار و تأثیر مخرب آن دوبرابر می‌کنیم».دیدار تیم‌های فوتبال سوئد و بلژیک در مقدماتی یورو در جریان است و دو تیم تا این لحظه ۱ بر ۱ هستند.

منبع: خبرنگاران جوان

گذرگاه رفح باز نشد

قاهره از عدم همکاری رژیم صهیونیستی با مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح به منظور ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه خبر داد. مقامات رژیم صهیونیستی پس از عملیات هفتم اکتبر نیروهای فلسطینی که شکست مفتضحانه اطلاعاتی سنگینی برای تل آویو محسوب می‌شد عملیات نظامی علیه نوار غزه را آغاز کردند. محاصره کامل غزه از جمله اقدامات اسراییل بود که با واکنش منفی بین المللی مواجه شد و تلاش‌ها برای شکستن این محاصره همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، مصر دوشنبه اعلام کرد اسراییل برای تحویل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و خارج کردن شهروندان خارجی از این منطقه همکاری نمی‌کند و این امر منجر به دپو شدن صدها تن کمک در خاک این کشور شده است. قاهره تاکید دارد گذرگاه رفح، تنها محل عبور زمینی نوار غزه با دنیای خارج اکنون به طور رسمی بسته نیست، اما حملات هوایی رژیم صهیونیستی مانع از فعالیت آن شده است. سامح شکری، وزیر خارجه مصر با اعلام اینکه صحبت با تل آویو در این زمینه بی ثمر بوده است، خاطر نشان کرد: اکنون نیاز فوری برای التیام رنج‌های غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه وجود دارد. تاکنون طرف اسراییلی گام‌های لازم برای بازکردن گذرگاه رفح از سمت غزه به منظور ورود کمک‌های بشردوستانه و خروج شهروندان خارجی را انجام نداده است. مقامات آمریکایی امیدوار بودند گذرگاه رفح اواخر روز دوشنبه برای چند ساعت بازگشایی شود. کاخ سفید می‌گوید امیدها برای بازگشایی این گذرگاه بر باد رفته است. استفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در این باره می‌گوید: جنگ باعث شده است ارسال کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه رفح بسیار دشوار شود. باید سازوکاری در این زمینه وجود داشته باشد.

منبع: خبرنگاران جوان

دلارهای آزاد شده زیر کلید بانک مرکزی رفت

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلار آزادشده و ادعای برخی رسانه‌های غربی در زمینه دسترسی نداشتن ایران به این منابع، تأکید کرد: این توافق در زمان خودش با دقت و با تضمین کافی انجام شد. رسانه‌های آمریکایی برای بازی‌های سیاسی خودشان مطالبی را منتشر می‌کنند. منابع با موفقیت از یون به یورو تبدیل شد و در حساب‌های شش بانک ایرانی در قطر منتقل شد. این اقدامات به تأیید بانک مرکزی ایران نیز رسید و پول‌ها اکنون زیر کلید بانک مرکزی است وی ادامه داد: جالب است که ابتدا اصل آزادسازی منابع را انکار می کردند، بعد آن را بی اهمیت خواندند، بعد آن را خرج شده اعلام کردند، بعد گفتند هزینه تبدیل ارز بالا بوده، بعد گفتند محدود به چند کالای خاص است. این منابع در اختیار کشورمان است و برای رشد تولید کشور استفاده خواهد شد.

منبع: خبرنگاران جوان

حکم آریانا صادر شد

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در تشریح آخرین جزئیات پرونده قاچاق سازمان یافته سوخت موسوم به آریانا از صدور حکم محکومیت برای متهمین این پرونده خبر داد. رئیس کل دادگستری هرمزگان در این خصوص اظهار داشت: در ادامه روند مبارزه بی امان با قاچاق سوخت در استان هرمزگان با گسترش چتر اطلاعاتی و پس از یک ماه رصد تحرکات و اقدامات قاچاقچیان سوخت در خلیج فارس و دریای عمان، 30 مهرماه سال 1401 به دستور مقام قضایی، سه فروند کشتی خارجی به اتهام قاچاق سازمان یافته سوخت توقیف شدند که از این شناورها حدود 12 میلیون لیتر گازوئیل ایرانی کشف و ضبط شد. وی در ادامه افزود: در جریان تاراج سرمایه‌های ملی ایران توسط این قاچاقچیان سوخت، یکی از شناورهای توقیفی با نام نفتکش آریانا با حمل حدود 11/5 میلیون لیتر گازوئیل قاچاق، به عنوان کشتی مادر، سوخت‌های قاچاق را از سایر کشتی‌های کوچکتر و لنج‌ها تحویل می‌گرفته است. قهرمانی تصریح کرد: دو کشتی دیگر نیز مبادرت به دریافت سوخت از لنج‌های ایرانی و قایق‌ها می‌کردند و این سوخت را به نفتکش آریانا منتقل می‌کردند. وی یادآور شد: در جریان توقیف این شناورها 40 نفر از سرنشینان آن‌ها اعم از ناخداها و ملوانان و اشخاصی که به عنوان سرشبکه اقدام به قاچاق سازمان یافته گازوئیل از سواحل هرمزگان به یکی از کشورهای خارجی می‌کردند نیز دستگیر شدند و در خصوص اتهامات آن‌ها پرونده قضایی تشکیل شدقهرمانی گفت: در جریان بازرسی از این کشتی‌های خارجی، ده‌ها برگ، فاکتور و رسید تحویل سوخت قاچاق توسط لنج‌ها و قایق‌های ایرانی با ذکر مشخصات خریداران و فروشندگان هم کشف و ضبط شده است. وی خاطرنشان کرد: همچنین اسناد الکترونیکی و داده پیام‌های موجود در گوشی‌های تلفن همراه و اقلام فنی کشف شده از متهمان نشان دهنده اقدامات سازمان یافته آن‌ها با استفاده از یک عملیات پیچیده برای تحویل سوخت قاچاق از لنج‌ها و کشتی‌های کوچک به نفتکش‌های بزرگ خارجی در آب‌های آزاد می‌باشد. رئیس کل دادگستری هرمزگان بیان داشت: در نتیجه تحقیقات قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس مشخص شد، تجهیزات کمک ناوبری این کشتی‌ها با هدف پنهان شدن از دید رادارها مکرراً خاموش شده است و قاچاقچیان به صورت کاملاً غیر استاندارد مبادرت به انتقال سوخت با روش کشتی به کشتی در دریا کرده‌اند.

این مقام قضایی گفت: محکومان با سوختگیری‌های غیراستاندارد در دریا موجب آلودگی گسترده زیست محیطی و ایجاد مخاطره برای آبزیان و موجودات زنده شده اند که تخلفات آن‌ها از این حیث نیز در دست بررسی می‌باشد. رئیس کل دادگستری استان هرمزگان یادآور شد: پس از تکمیل مراحل تحقیقات و صدور کیفرخواست در دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس، این پرونده در شعبه دادگاه انقلاب این شهرستان، رسیدگی و در نهایت منجر به صدور حکم محکومیت بدوی شد. مجتبی قهرمانی تصریح کرد: به موجب حکم صادره از دادگاه انقلاب بندرعباس؛ ضمن ضبط یک فروند کشتی یدک کش خارجی به ارزش 22 میلیارد و 500 میلیون تومان، با تعیین حبس برای متهمان، آن‌ها در مجموع به 22 سال حبس محکوم شده‌اند. وی خاطرنشان کرد: متهمان به پرداخت 41 هزار و 179 میلیارد و 539 میلیون و 911 هزار و 300 ریال جزای نقدی نیز محکوم شده اند که در صورت عدم پرداخت جزای نقدی، هر سه کشتی خارجی به ارزش بیش از دو هزار و 537 میلیارد ریال به نفع دولت مصادره و ضبط خواهند شد. رئیس کل دادگستری هرمزگان تأکید کرد: 11 میلیون لیتر سوخت کشف شده از این شناورها هم طبق روال قانونی با دستور قضایی به شرکت ملی نفت ایران تحویل داده شده است. قهرمانی بیان داشت: لنج‌هایی که مبادرت به انتقال و فروش گازوئیل قاچاق به این کشتی‌های خارجی کرده اند نیز توقیف شده اند و اتهامات مالکین آن‌ها در پرونده دیگری با عنوان قاچاق سازمان یافته 27 میلیون لیتر در حال رسیدگی می‌باشد. گفتنی است؛ نفتکش خارجی آریانا به همراه دو کشتی دیگر در تاریخ 30 مهرماه 1401 توسط رزمندگان منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل قاچاق سازمان یافته سوخت در آب‌های خلیج فارس توقیف شده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha