چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
تصاویر/ نشست معاونت ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با مدیران حوزه های علمیه هندوستان

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی تصریح کرد: حوزه علمیه قم ۱۰۰ سال قبل توسط آیت‌الله العظمی حائری یزدی (ره) بازتاسیس شد و یکی از خروجی‌های آن انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری اسلامی گردید که امروز به صورت مقتدر در برابر استکبار ایستاده و مستقل عمل می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌ علمیه قم در نشست معاونت بین الملل حوزه های علمیه با مدیران حوزه های علمیه هندوستان، هند را کشوری با نحله‌های فکری فراوان اما آماده‌ی پذیرش حقیقت دانست و گفت: بن‌مایه‌های معنوی پذیرش حقیقت در بین جامعه هندوستان وجود دارد.

ببینید:

تصاویر نشست معاونت ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه با مدیران حوزه های علمیه هندوستان

قائم مقام مدیر حوزه‌ علمیه قم گفت: مدیر حوزه یعنی یک مربی که با رفتارش انسان می‌سازد، یعنی همان کاری که پیامبر اسلام (ص) در بدترین شرایط انجام داد و جامعه‌ای بَدَوی و غیرمدنی را با رفتار و گفتار خود به جامعه‌ای مدنی و الهی مبدل کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی با بیان اینکه جامعه سرشار از بربریت جزیرةالعرب به واسطه رویکرد انسان‌ساز پیامبر اسلام (ص) به جامعه‌ای مدنی تبدیل شد، گفت: طلاب و مدیران حوزه نیز باید مسیر و راه انبیا و معصومین (ع) را ادامه بدهند.

وی ادامه داد: حوزه علمیه قم ۱۰۰ سال قبل توسط آیت‌الله العظمی حائری یزدی (ره) بازتاسیس شد و یکی از خروجی‌های آن انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری اسلامی گردید که امروز به صورت مقتدر در برابر استکبار ایستاده و مستقل عمل می‌کند.

قائم مقام مدیر حوزه‌ علمیه قم با اشاره به سکوت خفت‌بار بسیاری از حکام کشورهای اسلامی در برابر استکبار و جنایات رژیم صهیونیستی، گفت: در این میان جمهوری اسلامی صراحتا فریاد می‌زند و جبهه مقاومت را تقویت می‌کند و به صورت استکبار سیلی می‌زند.

انقلاب اسلامی از خروجی های حوزه علمیه قم است

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی رشد حوزه‌های علمیه را از نتایج و برکات انقلاب اسلامی برای حوزه علمیه توصیف کرد و گفت: هم حوزه علمیه به انقلاب خدمت کرد و هم انقلاب برای حوزه علمیه برکات و آثار فراوان داشت.

وی گفت: در حوزه علمیه قم از دهه هفتاد که چند رشته معدود حوزوی تاسیس شد، رفته رفته رشته‌ها تکثیر شدند و امروز بیش از ۴۰۰ رشته و گرایش طراحی شده و بیش از ۱۰۰ رشته به سرفصل‌نویسی و اجرا رسیده است.

قائم مقام مدیر حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در سایر کشورهای اسلامی تعامل میان حوزه و حاکمیت مطرح نیست و به همین دلیل همان فقه قدیم تدریس می‌شود، اما در جمهوری اسلامی به دلیل تعامل میان حوزه و حکومت، فقه تخصصی شده است و شامل انواع فقه بانکداری، فقه اقتصاد، فقه حقوق و ... می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی به ظرفیت‌های پژوهشی حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: دو سال قبل از سوی نظام بیش از ۵۰۰ پروژه پژوهشی به حوزه علمیه ارائه شد که همه‌ی آنها نهایی شدند.

قائم مقام مدیر حوزه‌ علمیه قم با اشاره به فعالیت ۵۵ مدرسه علمیه در استان قم و تحصیل ۶۰۰۰ طلبه سطح یک در این مدارس گفت: مدیر می‌تواند با خلاقیت‌های مدیریتی خود علاوه بر کارهای روتین روزانه فعالیت داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی در تکمیل مطلب فوق با توصیه به لزوم خلاقیت مدیران حوزوی هندوستان، گفت: یکی از عوامل نشاط طلبه به‌روز بودن و توجیه او نسبت به ثمره و نتیجه‌ی درسی است که در حال فراگیری آن است.

قائم مقام مدیر حوزه‌ علمیه قم با اشاره به وجود حدود ۴۰۰۰ طلبه قریب‌الاجتهاد در حوزه علمیه گفت: شکل‌گیری مراکز فقهی تحت اشراف مراجع عظام تقلید در ایران از الطاف الهی به حوزه‌های علمیه بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی، جامعه المصطفی العالمیه را مولود حوزه علمیه قم برشمرد و گفت: در جامعه المصطفی طلاب از کشورهای مختلف تحصیل می‌کنند و به عنوان سفیران دینی معارف اهل بیت (ع) را به زبان قوم تبلیغ می‌کنند که این اهمیت بسیاری دارد.

قائم مقام مدیر حوزه‌ علمیه قم در پایان با تاکید بر فراگیری دروس حوزوی با انگیزه الهی گفت: امکان ندارد طلبه برای خداوند درس بخواند اما خدا محبت او را در دل مردم نیندازد. لذا طلاب باید علوم وحیانی را با هدف خدمت به دین و برای خدا فرا بگیرند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha