چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
1

حوزه/ کتاب «غیبت، حیرت و انتظارات امام زمان(عج)» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «غیبت، حیرت و انتظارات امام زمان(عج)» اثر حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی نورمفیدی با تنظیم و تدوین سید مهدی موسوی در ۱۴۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

در تفکر شیعی، رهایی تام و نهایی از غیبت و حیرت جز با ظهور ولی‌عصر(عج) محقق نمی‌شود و از سوی دیگر، فرج آن حضرت بدون فراهم‌سازی مقدمات و برآورده شدن انتظارات آن وجود مقدس ممکن نیست. پس باید به مدد شناخت تعبیر «غیبت» و «حیرت» که در کلمات معصومین(ع) به تکرار آمده، این انتظارات را شناخت و در راه تحقق آنها گام برداشت. بررسی برخی مصادیق «حیرت»، معرفی عوامل کاهش آن و تبیین مهم‌ترین انتظارات آن حضرت از منتظران، موضوعی است که توسط سید مجتبی نور مفیدی در این نوشتار به گونه‌ای شایسته و مختصر به آن پرداخته شده است.

ساختار اثر

این کتاب در دو فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «غیبت و حیرت» به بررسی حیرت در عصر غیبت اختصاص دارد که هشدار ائمه(ع) نسبت به حیرت در عصر غیبت، معنای حیرت و مهم‌ترین حیرت‌های دوران غیبت را به رشته تحریر درآورده است.

«انتظارات امام عصر(عج)» عنوان دومین و آخرین فصل از این کتاب است که در آن پس از بیان مقدمه شناخت امام زمان ۱ و ۲، خویش مراقبتی در برابر گناه (تقوا) و اخلاق نیکو تشریح شده و ایجاد توانایی‌های لازم(انتظار فرج) و اتحاد و همدلی مورد تأکید قرار گرفته است.

برشی از اثر

* اختلاف و تفرقه از عوامل مهم غیبت امام عصر(عج)

شاید بتوان گفت یکی از عواملی که باعث غیبت امام عصر(عج) گردید، تفرقه امت بود. در دوران ۲۵۰ ساله بعد از پیامبر گرامی اسلام(ص) که امیرالمؤمنین و فرزندان ایشان(ع) عهده‌دار امر امامت بودند، اختلاف، تفرقه و نزاع، همواره سایه شوم خود را بر سر مردم افکنده بود. این اختلافات که آسیب‌های زیادی به اسلام وارد کرد و مردم به خاطر آن از نعمت‌های بزرگی محروم شدند به صورت ویژه از زمان رحلت پیامبر(ص) نمایان و روز به روز تشدید گردید و زمینه را برای به دست گیری سکان هدایت توسط امام عصر(عج) در مقام امامت ظاهری و حکومت کمرنگ کرد. از این رو، امام عصر(عج) می‌فرماید: یکی از اموری که باعث تأخیر در امر ظهور شده، اختلافات، نزاع‌ها و تفرقه‌های میان امت است.

همدلی و دوری از تفرقه نه تنها انتظار امام عصر(عج) بلکه انتظار رسول خدا(ص) انتظار قرآن و نبود آن، یکی از گلایه‌های امیرالمؤمنین(ع) از مردم زمان خویش است. امیرالمومنین(ع) در یکی از سخنان و خطبه‌هایی که در مقام سرزنش مردم کوفه ایراد کرده‌اند، می‌فرماید:

"عَجَباً عَجَباً، وَ اللَّهِ یُمِیتُ الْقَلْبَ وَ یَجْلِبُ الْهَمَّ مِنَ اجْتِمَاعِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ عَلَی بَاطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِکُمْ عَنْ حَقِّکُمْ"؛

شگفتا! شگفتا! به خدا قسم آنچه قلب را می‌میراند و انسان را دل مرده می‌کند و غم و اندوه را به سوی او سرازیر می‌کند، این است که آن گروه (اشاره به شامیان و طرفداران معاویه) بر باطل خود متحد و با هم در یک سمت و جهت حرکت می‌کنند، اما شما در مسیر حقتان با هم اختلاف دارید و متفرق هستید.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha