جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
روز معلم

حوزه/ حجت الاسلام ابطحی با اشاره به اینکه طبق روایات، ناتوان فکری را یاری کردن افضل است بر اینکه بخواهیم کسی را از دست ظالمی نجات دهی، بیان کرد: امام سجاد علیه السلام حق معلمی که به تو علم آموخته است را در رساله حقوق ، اینگونه بیان کرده است"تعظیم له" یعنی اینکه او را احترام کنیم در مجلس حرمت و احترام او را نگه داریم و حفظ کنیم، مطالب او را خوب گوش کنیم و به آن توجه داشته باشیم.

حجت الاسلام سید صادق ابطحی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، با اشاره به شاخصه‌ها و ویژگی‌های یک معلم و جایگاه رفیع معلم در اسلام اظهار داشت: به تعبیری اولین معلم برای بشر خدای عالم است و به همین ترتیب انبیا الهی علیهم السلام هستند.

وی بیان کرد: در فلسفه بعثت پیغمبر گرامی اسلام در قرآن داریم که خدا به پیغمبرمیفرماید: و یعلمهم ما لا یعلم "به ما چیزی میاموزد که نسبت به آن چیز اگاهی نداشتیم" یا در سوره شریفه جمعه می‌فرماید: یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِکَ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ " به مردم کتاب و حکمت بیاموزد.

کارشناس دینی افزود: انبیا نیز یک معلم برای بشر هستند، آنها آمدند که انسان را به مسیر و جایگاه صحیح هدایت کنند.

حجت الاسلام ابطحی با اشاره به آیات، احادیث و روایات جایگاه ویژه معلم و علم آموزی را بیان کرد و گفت: در روایات اسلامی ما جایگاه ویژه‌ای در خصوص معلم و آموزشی که به دیگران می‌دهد بیان فرموده‌اند،در روایت از امام حسین علیه السلام است که اگر کسی از دیگری بخواهد که به او علم بیاموزد و معلم قبول کند و چیزی را به شخصی یاد بدهد اجر چنین فردی مثل کسی است که بنده‌ای و برده ای را آزاد کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق روایات ناتوان فکری را یاری کردن افضل است بر اینکه بخواهیم کسی را از دست ظالمی نجات دهی، بیان کرد: امام سجاد علیه السلام حق معلمی که به تو علم آموخته است را در رساله حقوق ، اینگونه بیان کرده است"تعظیم له" یعنی اینکه او را احترام کنیم در مجلس حرمت و احترام او را نگه داریم و حفظ کنیم، مطالب او را خوب گوش کنیم و به آن توجه داشته باشیم.

مسئول اسبق نمایندگی ولی فقیه در نیروی پدافند هوایی سپاه با بیان حدیثی از پیامبر اسلام حق معلم را بیان نمود و گفت: سه گروه هستند که همه مردم احترام او را نگه می‌دارند، نخست کسی حق او را ضایع نمی‌کند مگر انسان منافق، کسی که محاسن خود را در راه اسلام سفید کرده باشد و دیگری معلمی که به دیگران چیزی آموخته باشد .

وی در رابطه با پاداش و اجر آموزش های خیر یک معلم بیان کرد: امام صادق ع فرمود اگر کسی علم نیکویی را به دیگران آموزش داده باشد پاداش آن را دارد که به آن عمل کرده است، بهترین صدقه این است که علمی را یاد بگیریم و به دیگران نیز بیاموزیم.

حجت الاسلام ابطحی، در پاسخ به سوال اینکه معلمان می‌توانند زندگی اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی فرد را تغییر و شکل دهند اظهار داشت: معلم در عمل هر فردی که به او هر چیزی را یاد بدهد ، شریک است چه آن چیز جنبه مثبت و چه جنبه منفی داشته باشد، اگر معلمی باعث شود که شاگرد دچار مشکل اخلاقی و اعتقادی یا انحرافات فکری بشود هر آنچه که دانش آموز عمل کند بر عهده معلمی است که این گونه عمل کرده است و آموزش داده است.

وی افزود: همینطور در تربیت اعتماد به نفس دانش آموزان یا پایین آوردن عزت نفس با توجه با جایگاه رفیع معلم، نشان می‌دهدکه اگر معلمی تعلیم و تربیت به خیر نداشته باشد مانند اینکه در مسائل سیاسی تحلیل غلطی را به دانش آموز بدهد در مسائل اعتقادی مطلب غلطی را آموزش بدهد و دانش آموز را دچار انحراف کند یا نسبت به جامعه نظام و انقلاب بدبین کند نیز معلم شریک دراین راه غلط است.

کارشناس دینی خاطر نشان کرد: حضرت امام رحمت الله فرمودند شما معلمان شغل شریفی دارید، شما عادی نیستید، شما معلم نسلی هستید که همه مقدرات کشور در دستان او سپرده می‌شود؛ صلاح یک جامعه به دست دانش آموزانی است که تحت آموزش معلمان هستند، معلم یکی از فرزندان امام حسین علیه السلام که به او علمی آموخته بود، شخصی به نام عبدالرحمان مدتی آموزگار کودکان و نوجوانان مدینه بود، یکی از فرزندان امام حسین علیه السلام نیز مکتب او رفت بعد از آموزش مطلبی به او یادداد، امام حسین علیه السلام به دلیل این کار نیک، هزاران دینار طلا همراه با پارچه‌های گران قیمت و مرواریدهای بسیار به آن معلم هدیه داد، شخصی از او سوال کرد آیا این همه پاداش به این معلم رواست؟

امام علیه السلام فرمودند: آنچه که به او دادم چگونه با ارزش آن چیزی که به او هدیه دادم برابری می‌کند؟و این جایگاه رفیع یک معلم را در منظر اهل بیت علیه السلام در جامعه نشان می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha