دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
تصاویر/ پیش همایش یکصدمین سال باز تاسیس حوزه علمیه قم

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی با ارائه گزارشی از کمیته حدیث‌پژوهی دبیرخانه یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم گفت که چه در قسمت مقالات جریان‌شناسی و چه مقالات بررسی سیر تطوری علم حدیث به این نتیجه می‌رسیم که فعالیت‌های حدیثی که بر اثر پیروزی انقلاب اسلامی و حرکت حضرت امام شروع شده، با قبل از آن اصلا قابل مقایسه نیست و تفاوت بسیار معنادار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پیش همایش حدیثی یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم با رونمایی از کتاب الکافی با ترجمه فارسی از آثار جدید پژوهشگاه قرآن و حدیث و نیز کتاب ادعیه الکافی، امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور آیت‌الله استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تولیت آستان عبدالعظیم حسنی و جمعی از علما و طلاب در سالن اجتماعات دارالحدیث برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامعلی، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث در این مراسم به ارائه گزارشی از فعالیت‌های کمیته حدیث‌پژوهشی دبیرخانه یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم پرداخت.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث افزود: کمیته حدیث‌پژوهی دبیرخانه یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ تشکیل شد تا بتواند مجموعه‌ای از فعالیت‌های حدیثی که طی یکصد سال اخیر در حوزه علمیه قم انجام شده است را فراهم بیاورد و آن را به گزارش بگیرد.

وی در این راستا گفت: تاکنون ۱۲ مقاله در مجله حدیث و اندیشه، ۲ مقاله در مجله علوم حدیث، ۱۷ مقاله برگرفته از مقالات قبلی در کتاب سده و ۲۵ مقاله درباره حدیث‌پژوهان از سوی این کمیته تهیه و تدوین شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی به تقسیم‌بندی موضوعی این مقالات پرداخت و گفت: مقالات گروه اول سیر تطور حدیث را به بررسی گرفته است، مقالات گروه دوم به صورت میان رشته‌ای هستند و مقالات بخش سوم نیز به جریان‌شناسی و روش‌شناسی علم حدیث طی صد سال اخیر پرداخته‌اند.

وی افزود: در مقالاتی که به سیر تطور صد سال اخیر در حوزه‌ی حدیث پرداخته است، سعی بر این بود که این بازه زمانی کاملا مطالعه بشود و سپس فراز و فرودها، نوآوری‌ها و نقاط حساس شناسایی و برجسته شود و از رهاورد این بررسی، خلاءها هم مشخص گردد.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به مقاله «حدیث حوزه در سده اخیر» گفت: در این مقاله ۱۸ موضوع بیان گردیده و تلاش شده تا تفاوت معنادار حدیث در آغاز سال ۱۳۰۱ شمسی با سال ۱۴۰۱ شمسی به نمایش گذاشته شود که ابتدا چگونه بوده و چگونه رشد کرده و شامل چه کتاب‌ها و موضوعاتی بوده است.

وی افزود: از رهاورد نوشتن مقالات در بخش سیر تطور فقه‌الحدیث مشخص شد که طی صد سال اخیر در عرصه شرح حدیث به کتاب‌هایی مثل صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه به شکل بیشتری توجه شده اما کتاب‌هایی نظیر الکافی و بقیه‌ی کتب نیازمند شرح بیشتری هستند. همچنین از رهاورد بررسی کمی و کیفی بیشترین ترجمه‌های نهج‌البلاغه، کمبود قواعد فقه‌الحدیث مشخص شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی در توضیح مقالات بخش جریان‌شناسی و روش‌شناسی هم گفت: در بخش مقالات جریان‌شناسی و روش‌شناسی دستکم ۴ مقاله به این امر اختصاص داده شده که جریان‌های حدیثی حوزه طی یکصد سال گذشته به صورت رویکردها و گونه‌شناسی به بررسی گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: چه در قسمت مقالات جریان‌شناسی و یا مقالات بررسی سیر تطوری به این نتیجه می‌رسیم که فعالیت‌های حدیثی که بر اثر پیروزی انقلاب اسلامی و حرکت حضرت امام شروع شد، با قبل از آن اصلا قابل مقایسه نیست و تفاوت بسیار معنادار است.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث افزود: بیشترین فعالیت‌های حدیثی در عرصه‌های مختلف روش‌شناسی و سیر تطور مربوط به یکصد سال اخیر و پس از بازتاسیس حوزه علمیه قم بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی در مورد بخش مقالات میان رشته‌ای کمیته حدیث‌پژوهی دبیرخانه یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم نیز گفت: این بخش شامل مقالاتی در عرصه اخلاق و حدیث، فقه و حدیث، کلام و حدیث و عرصه‌های میان رشته‌ای دیگر می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه‌های حدیثی با موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مدیریتی کمتر کار شده است، گفت: در بخش کتاب کمیته حدیث‌پژوهی دبیرخانه یکصدمین سال بازتاسیس حوز علمیه قم نیز تلاش شده تا حدیث‌پژوهانی که به نوعی جریان‌ساز و موثر هستند و نوآوری دارند مانند حضرت امام خمینی، آیت‌الله بروجردی، مرحوم شیخ عباس قمی و مرحوم آیت‌الله ری‌شهری برجسته شوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha