پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
مریم حسن پور

حوزه/ استاد مریم حسن پور تجربیات خود در دوران تحصیل و استادی، تبیین چالش ها و افق پیش روی اساتید حوزه های علمیه خواهران و دغدغه های خود برای شاگردپروری را تبیین و تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، به مناسبت ایام ثبت نام و پذیرش حوزه های علمیه خواهران و نیز ایام بزرگداشت مقام معلم و استاد، با خانم دکتر مریم حسن پور از دانش آموختگان سطح دو تا چهار حوزه، فعال فرهنگی و استاد حوزه علمیه خواهران استان یزد به گفت و گو نشستیم تا دغدغه ها و تجربه های وی را به اشتراک بگذاریم آنچه در ادامه می خوانید گفت و گو با این مدرس حوزه علمیه خواهران است:

شما به عنوان دانش آموخته حوزه در همه سطوح دو تا چهار حوزه، و باتوجه به تجربه فردی در ارتباط با دیگر طلاب در این سال ها، بفرمایید چرا برخی بانوان طلبه، با انگیزه بالا وارد حوزه می شوند، ولی اندکی بعد این شور و انگیزه را از دست می دهند ؟

دلیل این امر این است که درس طلبگی دیر ثمر می دهد اما خیلی خوب ثمر می دهد.هرکسی از اول که به حوزه می آید، هدف خود را خداشناسی و شناخت احکام و اوامر الهی بیان می کند اما وقتی می آید سر کلاس به او صرف فعل یاد می دهند درحالی که اینها مقدمه و پایه طلبگی است و بیشتر در این زمینه باید برای طلاب تبیین شود.

شروع طلبگی سطح دو حوزه است؛ در این باره برای علاقه مندان تبیین بفرمایید:

سطح دو حوزه (مقطع کارشناسی)در حکم اطلاعات عمومی است و طلبه باید با مشخص کردن هدف خود ، تحصیل در سطوح بالاتر حوزه را ادامه دهد.

تجربه نشان داده کسانی در حوزه موفق هستند که پشتکار فراوان دارند؛ نخبه بودن مهم نیست بلکه پشتکار مهم تر است؛ طلبه اگر در ابتدا با دروس حوزوی و فضای تحصیلی آن آشنا باشد، روح خود را برای پیمودن مسیر طولانی و پر تلاش طلبگی آماده می سازد و در بین راه نشاط خود را از دست نمی دهد.

اردوهای علمی- تفریحی درون مدرسه ای و درون استانی می تواند در استمرار نشاط طلبگی مؤثر باشد.

شما به عنوان یکی از اساتید موفق حوزه خواهران، چه شاخص هایی را برای استاد حوزه بیان می کنید؟

معلمی و استادی وقتی صدق می‌کند که فرد، علمی را تحویل کسی داده و شاگردانی تربیت کرده باشد. شرط اول تدریس این است که خود استاد مطلب را خوب هضم کرده و فهمیده باشد و بعد از فهم برای شاگردان عنوان کند.

استاد باید بیان خوبی داشته باشد و درس را به خوبی و فصیح و بلیغ برای شاگردان بیان کند تا مطلب را بفهمند،نکته دیگری که استاد باید رعایت کند تعامل و گفت‌و گو با شاگردان است یعنی درس را با همراهی طلاب تدریس کند.

اساتید باید شیرینی و لطافت را ممزوج با تدریس کنند تا شاگرد در فضای بسته و خشک کلاس درس قرار نگیرد و مطالب برای او ثقیل و خسته‌کننده نشود.

بی‌اعتنایی به سخن شاگرد صحیح نیست و باید پاسخ آن داده شود، باید خود را عادت دهیم که اگر اشتباهی انجام دادیم قبول کرده و آن را برطرف کنیم.

صحبت‌کردن آسان است ولی در عمل باید انسان خود را نشان دهد، درس دادن آسان است ولی چگونه درس‌دادن و چگونه تربیت‌کردن شاگرد از آن مهم‌تر است.

به نظر شما چه آسیب هایی حوزه را تهدید می کند؟

رسالت اصلی نهاد حوزه، عبارت است از پروراندن و به فعلیت رسانیدن استعدادهای طلاب در ابعاد چهارگانه‌ «معرفتی»، «معنوی»، «مهارتی» و «هویتی» و این چهار ابعاد را می توان در ساحات ده‌گانه‌ معرفت و ایمان آگاهانه؛ از جمله حکمت و عقلانیت؛ تعبّد و تادّب عبادی؛ تهذیب نفس و تخلّق؛خودآگاهی و رسالت شناسی صنفی و زی طلبگی؛ خودآگاهی تاریخی و بصیرت سیاسی؛ سلامت و نشاط روحی و جسمی؛پرسشگری و نقد ورزی؛ جامعیت و عمق علمی و مهارت‌ها و فنون مورد نیاز خلاصه کرد.

در این باره بیشتر تبیین کنید.

تمام تهدیدها و آسیب های مورد هجوم حوزه علمیه در همین ده ساحت رخ می دهد. حوزه علمیه می تواند با هم اندیشی و همکاری سه معاونت آموزش، پژوهش و فرهنگی تهدیدهای هر ۱۰ ساحت را به عنوان یه کار تحقیقاتی انجام دهد و بر اساس نتایج به دست آمده برنامه ریزی نموده و از این تهدیدها جلوگیری نماید.

از منظر شما چه استادی برای دنیای امروز موفق و کارآمد است؟

بی‌شک، هدف‌های نظام دانشگاهی و آموزش عالی به طور عمده توسط یکایک استادان، تحقق می‌یابد. از این رو، اهمیت و عظمت نقش استاد در جوامع بشری به حدی است که از سویی پیامبران الهی علیهم السلام، خود را معلم معرفی می‌کنند و از سوی دیگر ملاحظه می شود که تاریخ، اغلب به دست استادان بزرگ، رقم زده می شود. با اندک تامل در سیره و زندگی‌نامه استادان موفق تاریخ، نقش‌ها و وظایف و ویژگی‌هایی به شرح زیر درچهار محور مشخص و شناسایی می شوند:

محور اول: استاد موفق، کسی است که به نقش‌های خود آگاهی دارد و به آنها عمل می‌ کند.

محور دوم: استاد موفق، کسی است که به وظایف خود آگاهی دارد و به آنها عمل می‌کند.

محور سوم: استاد موفق، کسی است که در ارتباط با طلاب به عدالت عمل می‌کند.

محور چهارم: استاد موفق، کسی است که در ارتباط با تدریس و کلاس‌داری به وظایف خود آگاهی دارد و به آنها عمل می‌کند.

به نظر شما استاد حوزه چه نقشی در ارتقاء عفاف و حجاب بانوان جامعه می تواند داشته باشد؟

اگر حجاب و عفاف سالم باشد جامعه هم سالم است.

هر چه دین و باور جوانان به حجاب و عفاف بیشتر باشد مسیر توسعه و ترویج حجاب و عفاف بیشتر است.اساتید حوزه علمیه می توانند با تشکیل میزگردهایی با حضور نوجوانان و جوانان این باور را به نسل جدید منتقل کنند.

در حال حاضر نگاه دشمن به سمت و سوی جوانان است و با سلاح جنگ نرم وارد میدان شده و با ترویج بدحجابی و بی بند و باری درصد تضعیف حجاب در جامعه اسلامی است.

اساتید حوزه علمیه خواهران می توانند با نفوذ کلام خود در تبیین عفاف و حجاب به دختران و بانوان جامعه، طوری برنامه ریزی و اقدام کنند که تفاوت بین حجاب و بی حجابی و اثرات آن برای جوانان شفاف سازی شود و خودشان توجیه کاملی از این دو مقوله داشته باشند.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha