پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
مدیر حوزه علمیه استان قزوین

حوزه /حجت الاسلام والمسلمین عرفانی گفت: اگر چنانچه طلبه‌ای می‌خواهد به جایگاه هویتی و ارزشی خود، در کنار تهذیب و تربیت برسد حتما باید در علم، پژوهش و تحقیق به جایگاه بالایی برسد، چرا که حوزه‌های علمیه از رهگذر پژوهش و آثار علمی حوزویان رقم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین اصغر عرفانی امروز در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه قزوین که در سالن اجتماعات مسجدالنبی (ص) قزوین برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت، اظهار داشت: امروز حوزه علمیه استان قزوین مفتخر است که میزبان شخصیتی برجسته و از مفاخر کشور و استان قزوین، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسینی قزوینی باشد که نقش ارزشمندی در تبیین فرهنگ تشیع در جهان اسلام و پاسخگویی به شبهات دارد که جای افتخار است.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی به نقش ارزشمند پژوهش و تولید محتوای علمی در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: پژوهش از ضرورت‌های زندگی بشری است و بی‌تردید تمام پیشرفت‌های معنوی، علمی و مادی انسان‌ها برگرفته از تفکّر، تعمّق، تحقیق و پژوهش است که باید اساتید و طلاب مدارس این امر مهم را مورد توجه قرار دهند.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه استان قزوین در کنار تحصیل، تحقیقات و پژوهش‌های بسیاری انجام داده‌اند ولیکن کارهای تحقیقاتی و پژوهشی باید ترویج و توسعه یابد.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین، تصریح کرد: اگر طلاب بخواهند به حقیقت مطلب برسند، باید به تحقیق و پژوهش به‌صورت جدی اهتمام داشته باشند.

وی ادامه داد: امروز فلسفه وجودی تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه علمیه به حضور و نقش طلاب می‌باشد که اگر خدای ناکرده این مسئله مشهود نباشد، حرکت و فعالیت در این عرصه در مدارس علمیه اثر گزار نخواهد بود.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: اگر چنانچه طلبه‌ای می‌خواهد به جایگاه هویتی و ارزشی خود، در کنار تهذیب و تربیت برسد حتما باید در علم، پژوهش و تحقیق به جایگاه بالایی برسد، چرا که حوزه‌های علمیه از رهگذر پژوهش و آثار علمی حوزویان رقم می‌خورد.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: امام علی(ع) در روایتی فرمودند: گنجایش هر ظرفی با قرار دادن چیزی در آن، تنگ و اندک می‌شود به جز ظرف علم که هرچه در آن علم قرار گیرد، گنجایش بیشتری پیدا می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی ابراز کرد: در سال‌های گذشته حوزه‌های علمیه به دلیل شرایط کرونایی و همچنین تغییر مدیریت دچار وقفه شده‌اند ولی خوشبختانه این سال‌های اخیر حرکت علمی و پژوهشی قابل قبولی را مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین و بارزترین مسائل در حوزه‌های علمیه، مسئله آموزش علمی است، چرا که قوام حوزه‌ها به علم آموزی همراه با پژوهش است.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی به شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم اشاره کرد و گفت: جهش تولید در حوزه علمیه استان قزوین، همان جهش علمی در زمینه‌های پژوهشی بوده که نیاز به همکاری و همراهی همه اساتید و طلاب داشته و لازم است همه در این جهت بیش از پیش فعالیت جدی داشته باشیم.

وی ضمن تقدیر از دست اندرکاران جشنواره علامه حلی، بیان کرد: این جشنواره فرصت مغتنمی برای تقویت پژوهش و تحقیق در میان طلاب جوان و علاقه‌مند حوزوی است و در واقع این جشنواره ظرفیتی ارزشمند در جهت شناسایی استعدادهای پژوهشی در مدارس علمیه است.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین، اظهار کرد: امروز تمام تلاش‌هایی که در عرصه‌های علمی و تهذیبی در حوزه علمیه انجام می‌شود، باید خروجی و نتیجه آن در پژوهش مشاهده شود.

وی یادآور شد: خوشبختانه چند سالی است این دغدغه در برنامه‌ریزان و متولیان به وجود آمده که امروز حوزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به تحقیق و پژوهش است.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: خوشبختانه بسترهای لازم به منظور تقویت موضوع پژوهش در مدارس علمیه فراهم است و در همین راستا مدیران و معاونان مدارس علمیه به ویژه اساتید، نقش بسیار محوری در رونق فعالیت‌های پژوهشی در مدارس بر عهده دارند.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی گفت: در حال حاضر ۲۷ کانون علمی در مدارس علمیه قزوین و ۷ گروه علمی اساتید داریم که در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی و تولید آثار فعالیت دارند.

طلاب توجه جدی به مسئله تحقیق و پژوهش داشته باشند

طلاب توجه جدی به مسئله تحقیق و پژوهش داشته باشند

طلاب توجه جدی به مسئله تحقیق و پژوهش داشته باشند


انتهای پیام /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha