چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
دیدار مسئولان کتاب سال بانوان با آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه در مواجهه با دشمن، مطالبه گری فعالانه داشته باشیم، گفت: امروز زمان نشستن، شنیدن و سپس پاسخ به شبهه گذشته است و باید از دنیای اسلام و تشیع، چنان مسائل و ایرادات دشمن مطرح شود که به جای اینکه آنها طرح اشکال کنند، هیئت های اندیشه‌ورز و پژوهشگاه‌های آنها به دنبال پاسخ به ایرادات باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مسئولان برگزاری چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان با آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت الله حسینی بوشهری در این دیدار، ضمن تبریک اعیاد دهه کرامت، اظهار داشت: جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در سال‌های اخیر گام‌های بلندی در جهت ارتقا و نقش‌آفرینی بانوان برداشته که نتیجه تلاش‌های بانوان طلبه و مسئولان در بخش‌های مختلف است.

پژوهش هنوز مهمان ناخوانده آموزش است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه موضوع پژوهش هنوز مهمان ناخوانده آموزش است، خاطرنشان کرد: برگزاری کتاب سال حوزه و کتاب سال بانوان در میان پژوهشگران حوزه و دانشگاه انگیزه ایجاد کرده و پژوهشگران و صاحبان قلم در سال‌های اخیر با همت بلند خود در این عرصه حضور داشته اند.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: گرچه محدودیت‌های مالی وجود دارد، اما چون همت بلند است و آینده‌نگری و رویکرد مناسبی وجود دارد، خداوند متعال به این فعالیت‌ها برکت می‌دهد.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: با توجه به آماری که از همایش کتاب سال بانوان ارائه شد، آینده را روشن می‌بینیم و با روندی که صورت گرفته، امیدواریم در سال‌های آینده، بُعد بین المللی این همایش تحقق پیدا کند.

آینده روشنی برای فعالیت‌های جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها می‌بینم

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توصیه کرد: همت خود را بلند نگه دارید و موانعی را که وجود دارند، مانع حساب نکنید، بلکه به دنبال راهکار بوده و از موانع عبور کنید، همانطور که رزمندگان دفاع مقدس از موانع نترسیدند ، بلکه این موانع، آنان را مصمم کرد که به جلو پیش بروند.

دشمن عظمت ایران اسلامی را بهتر از افراد داخل می‌داند

آیت الله حسینی بوشهری اضافه کرد: در وعده صادق نیز که دنیا دچار بهت و ناباوری شد، در شرایط سخت و با وجود موانع صورت گرفت؛ دشمن عظمت ایران اسلامی را بیش از افراد داخل می‌داند و در صدد است که قوت‌های ما را به ضعف تبدیل کند، ما هم باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه برای فعالیت‌های جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها آینده روشنی می‌بینم، عنوان کرد: جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها توسط حضرت امام(ره) پایه گذاری شده و مورد توجه رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) است و امروز مصداق آیه شریفه «کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ؛ مانند درخت پاک است، ریشه اش استوار و پابرجا و شاخه اش در آسمان است»، است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: خروجی‌های جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها از جمله تحصیل طلاب ایرانی و غیرایرانی از سراسر ایران و جهان بسیار ارزشمند است.

ضرورت تمرکز مسئولان بر حل مسائل جامعه

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه یادآور شد: گاهی ما به یک موضوع از نظر کمی نگاه می‌کنیم، اما آنچه در نهایت یک مجموعه را به جامعه معرفی می‌کند، کارهای کیفی است؛ اگر یک کتاب با کیفیت مناسب، هدفمند و اثربخش که حل مسئله داشته باشد، تألیف و به بازار کتاب عرضه شود، حتما تأثیرگذاری خاص خود را خواهد داشت.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور تأکید کرد: امروز مسئولان بر تمرکز کار بر حل مسئله توجه ویژه ای دارند و این امر می‌تواند همانند خون در بدنه نظام جریان پیدا کند.

لزوم خلاقیت و ابتکار عمل در پاسخگویی به شبهات

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حوزه زن و خانواده حوزه گسترده ای است و دشمن از همین طریق ورود کرده و کانون خانواده‌ها را مورد هجمه قرار داده است، گفت: دشمن در این هجمه به نقش تأثیرگذاری زنان در جامعه پی برده و از زنان شروع کرده است.

به گفته آیت الله حسینی بوشهری، امروز جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه می‌دانند که نیاز بانوان و خانواده‌ها در جامعه چیست و چه مسائلی می‌تواند در کانون خانواده اختلال ایجاد کند، امروز فهم موضوع برای شما روشن تر است و متناسب با فهم موضوع می‌توانید فعالیت‌هایی داشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: در پاسخگویی به شبهات خلاقیت و ابتکار عمل باید وجود داشته باشد و فعالانه در این عرصه ورود داشته باشیم.

در مواجهه با دشمن مطالبه گری فعالانه داشته باشیم

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) که در همه جا آگاهانه، عالمانه و حکیمانه ورود کرده اند، به موضوعی اشاره کردند که باید در این محور سرمایه گذاری کنید. ایشان فرمودند به جای اینکه منتظر مطالبه بوده و به سختی مطالبات آنها را پاسخ دهیم، ما باید به صورت فعالانه مطالبه گر باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: اگر بانوان تحصیل کرده و اندیشمند در این عرصه ورود کنند و به موضوعاتی مانند وضعیت حقوق زن در جوامع غربی و ایراداتی که در این عرصه در غرب وجود دارد، بپردازند، دشمن اصلاً فرصت پیدا نمی‌کند که ما را به چالش بکشاند.

امروز زمان نشستن، شنیدن و سپس پاسخ به شبهه گذشته است

وی تصریح کرد: یک بخش کار برای رفع شبهه است که در جامعه ایجاد می‌کنند که اجتناب ناپذیر است و باید به این شبهات پرداخته شود، اما امروز زمان نشستن، شنیدن و پاسخ به شبهه گذشته است، امروز باید از دنیای اسلام و تشیع و قم، چنان مسائل و ایرادات دشمن مطرح شود که به جای اینکه آنها طرح اشکال کنند، هیئت های اندیشه‌ورز و پژوهشگاه‌های آنها به دنبال پاسخ به ایرادات شما باشند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: شهید مطهری شبهه ستیز بود و هنوز شبهه وارد مرزهای ما نشده بود ابتکار عمل را به دست می‌گرفت و وارد عمل می‌شد. ما هم منتظر اینکه از قلم و اندیشه دشمن چه بیرون می‌آید تا ما صف قوی تشکیل دهیم و پاسخ دهیم، نباشیم بلکه باید ابتکار عمل، خلاقیت و برخورد فعالانه داشته باشیم.

چهارمین همایش کتاب سال بانوان پاییز ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صدیقه شاکری معاون پژوهش جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها ضمن تبریک اعیاد دهه کرامت، به برگزاری چهارمین همایش کتاب سال بانوان در جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و اظهار داشت: با بررسی آسیب‌ها و برنامه ریزی جدید و امکانات جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها و مراکز و نهادهای همکار، چهارمین دوره این همایش در دستور کار قرار گرفته است.

معاون پژوهش جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه همایش کتاب سال بانوان به صورت دوسالانه برگزار می‌شود، چهارمین دوره این همایش ملی، پاییز امسال در جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌شود.

شاکری با اشاره به راه اندازی شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان، تصریح کرد: ما درصدد هستیم سیر تحولی در این همایش صورت بگیرد و تلاش ما بر این است که این همایش از ملی به بین المللی ارتقا پیدا کند، گرچه ما در این همایش، کتاب‌ها و آثاری از کشورهای مختلف و به زبان‌های گوناگون دریافت کرده ایم.

ارسال ۶۰۰ اثر به دبیرخانه همایش کتاب سال بانوان

بتول زاهدی فر، دبیر علمی چهارمین همایش کتاب سال بانوان هم در این دیدار گفت: حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند: «کِتابُ المَرءِ مِعیارُ فَضلِهِ و مِسبارُ نُبلِهِ؛ نوشته انسان، معیار فضل او و ژرفا سنج هوش اوست»، همچنین حضرت امیرالمؤمنین می‌فرمایند: «وَ کِتابُکَ أبلَغُ ما یَنطِقُ عَنکَ؛ و نوشته ات رساترین سخنگوی تو است»؛ این احادیث شریف، اهداف این همایش را برای ما ترسیم می‌کند.

دبیر علمی چهارمین همایش کتاب سال بانوان بیان داشت: با توجه به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) درباره تمدن نوین اسلامی و الگوی سوی زن مسلمان، یکی از مواردی که می‌تواند زن را به عنوان یکی از عناصر مؤثر در این عرصه معرفی کند، آثار مکتوب بانوان است که باید ظرفیت‌ها در این عرصه شناسایی و تجمیع شوند.

زاهدی فر با تصریح بر اینکه مؤلفان عرصه زن و خانواده باید شناسایی شوند، گفت: امروز برخی عرصه‌ها و مسائل بانوان بی پاسخ مانده و قلم‌ها به سمت موضوعات نه چندان ضروری پیش رفته است. این همایش به سمت و سویی پیش می‌رود که مسائل مورد نیاز جامعه به ویژه بانوان شناسایی و اولویت بندی شده و برای تألیف به مؤلفان این عرصه ارائه شوند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون آثاری از کشورهای مختلف به دبیرخانه ارسال شده و کارهای متمایز دیگری در این دروه از همایش صورت گرفته است، به عنوان مثال، همه کارهای این همایش توسط بانوان در حال پیگیری است که نقش بانوان را در حوزه علمیه نشان می‌دهد.

دبیر علمی چهارمین همایش کتاب سال بانوان افزود: تا کنون ۴ پیش نشست با موضوعات مختلف و رویکردهای مهارتی مانند تبدیل پایان نامه به کتاب، نقش هوش مصنوعی و تأثیر قلم بانوان در تشکیل تمدن نوین اسلامی برگزار شده است.

زاهدی فر در ادامه به آثار ارسال شده به دبیرخانه همایش اشاره کرد وگفت: هم اکنون ۶۰۰ اثر از سوی پژوهشگران حوزوی، دانشگاهی و حوزوی-دانشگاهی به دبیرخانه چهارمین همایش کتاب سال بانوان ارسال شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد آثار، ۳۰۰ اثر کتاب، ۲۳۰ مقاله و ۷۰ رساله سطح چهار و دکتری است که ۵۰۰ اثر متعلق به بانوان و صد اثر از سوی آقایان بوده است.

۳۱ خرداد ۱۴۰۳؛ مهلت ارسال آثار به همایش کتاب سال بانوان

نجمه صالحی، دبیر اجرایی همایش کتاب سال بانوان نیز در این دیدار اظهار کرد: ارزیابی‌ها در سه فاز انجام خواهد شد؛ آثار در فاز یک و دو دریافت و ارزیابی انجام شده است و هم اکنون در فاز سوم ارزیابی‌ها هستیم.

دبیر اجرایی همایش کتاب سال بانوان، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش را تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ اعلام کرد و گفت: تعداد آثار رسیده تا پایان مرحله دوم، ۶۰۰ اثر بوده که ۵۹۵ اثر تألیفی و ۵ اثر ترجمه ارسال شده است.

صالحی با اشاره به اینکه موضوع زن و خانواده در این همایش بیشترین استقبال را داشته است، عنوان کرد: بیشترین آثار دریافت شده در قالب ادبیات و هنر و محور ویژه زن و خانواده بوده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha