چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
کد خبر: 1156905
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷
سخنگوی دولت

حوزه/ سخنگوی دولت در حاشیه بازدید از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تولید ۱۶ برابری کاغذ در کشور را نشان‌دهنده نگاه متمایز و حمایتی دولت به حوزه نشر و کتاب دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست خبری علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در هفتمین روز از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با اصحاب رسانه برگزار شد.

بهادری جهرمی در این نشست، با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم به مقوله کتاب و کتابخوانی یک نگاه راهبردی است و حکمرانی نیست، عنوان کرد: این نگاه در طول سالیان مختلف کاملاً راهبردی بوده است؛ در این زمینه شاهدیم که شخص اول کشور در طول سال‌های مختلف به شکل مستمر به موضوع کتابخوانی توجه دارند و این موضوع را راهبری، حمایت، ترویج و تبلیغ می‌کنند.

وی افزود: این موضوع یک ویژگی سلیقه‌ای و عادی نیست بلکه راهبردی است، در شعار نمایشگاه کتاب نیز به زیبایی این مفهوم متبلور شده که برای ساختن آینده باید مطالعه کرد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه به‌دنبال ساخت ایرانی رو به جلو و ممتاز در شان جوان و نوجوان ایرانی هستیم، ادامه داد: لازمه این موضوع مطالعه و توجه به موضوع کتابخوانی است، از این منظر شاخص و معیار، به مقوله کتابخوانی و حرکت در این مسیر، رهبر معظم انقلاب و توجه ایشان به حوزه مطالعه است.

سخنگوی دولت بیان کرد: شاید کسی در حوزه حکمرانی به این میزان توجه و اشراف در حوزه کتاب، به رهبری نرسد، در این میان امیدواریم با توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی به روزی برسیم که بیشتر از گوشی کتاب در دستمان باشد.

فرمایشات رهبری چراغ راه دولت

بخش دیگر این نشست به پرسش پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت. بهادری جهرمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره حمایت‌های دولت در حوزه کاغذ گفت: در مقوله کاغذ تا قبل از این دولت، تولید کشور حدود ۵ هزار تن بود اما امروز به بیش از ۸۰ هزار تن رسیده است، با توجه ویژه دولت و پیگیری‌های وزیر و رئیس‌جمهور، امروز ما در حوزه تولید کاغذ کتاب درسی به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین در کارخانه‌ها نیز فناوری‌های لازم مورد نیاز این حوزه پیش‌بینی انجام شده است تا برخی مسیرهای پیشین دوباره احیا شود و تصمیمات لازم به صورت مستمر اتخاذ می‌شود تا موانع برطرف شود.

بهادری جهرمی همچنین درباره اختصاص بن خرید کتاب برای ۲ میلیون نفر از کارکنان دولت نیز گفت: امکانی فراهم شده تا هر دستگاهی با توافق دوجانبه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند از آن‌ها بهره‌برداری کند، در این میان نکته مثبت این است که در دولت تلاش می‌کنیم اقدامات حمایتی و رفاهی به موضوع کتاب و فرهنگ سوق پیدا کند.

وی در ادامه به موضوع حضور رهبری در نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: فرمایشات رهبری چراغ راه دولت، نگاه راهبردی و یک تکلیف قانونی و شرعی است که مبتنی بر نکات رهبری است. در مجموعه دبیرخانه دولت سامانه‌ای برای اجرای فرمایشات ایشان تشکیل شده است.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران درباره خبر خوب دولت برای اهالی نشر و کتاب، عنوان کرد: خبر خوب ما توجه ویژه دولت به حوزه کاغذ است، اینکه تولید کاغذ ایرانی ۱۶ برابر شده، فقط یک عدد خالی نیست بلکه نشان‌دهنده نگاه متمایز و حمایتی دولت به حوزه نشر و کتاب است، اگر این نگاه همه به این موضوع اینگونه باشد امسال با کمک مردم می‌توانیم جهش خوبی در حوزه فرهنگ و کتابخوانی داشته باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی دیگر درباره استفاده از مکان‌های مختلف برای توسعه ویترین کتاب نیز توضیح داد: دولت، استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه کتابخوانی را ضروری می‌داند؛ می‌توانیم در این حوزه از ظرفیت‌های موجود در فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها و مکان‌های مختلف برای مطالعه امانی کتاب استفاده کنیم.

گفتنی است، سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۲۹ اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha