شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسین رفیعی معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی با بیان این که نیازمند حضور فقیهانه حوزه در ورزش هستیم، گفت: نهادهای ورزشی در عرصه‌های فرهنگی، دینی و فقهی نیازمند کمک حوزه هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین رفیعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اهمیت فرهنگ در جامعه اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک انقلاب‌ فرهنگی و عقیدتی بود و به‌نوعی انقلاب در قلوب، افکار و اندیشه‌ها اتفاق افتاد.

معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه ادامه داد: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که ماهیت انقلاب ما یک انقلاب‌ فرهنگی و اعتقادی بود به همین علت بود که دشمنان مسئله تهاجم فرهنگی را در دستور کار قرار دادند تا به خیال خودشان فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی ما را از بین ببرند.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تأکید رهبر معظم انقلاب در این زمینه تأکید بسیار قابل‌تأمل و مهم هم است، تصریح کرد: از تعابیر بسیار پر محتوای ایشان در فرمایشات و سخنرانی‌های مختلفشان می‌توان فهمید که چقدر مسئله فرهنگ مهم و حیاتی است؛ تعابیری از قبیل تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی این تعابیر، تعابیر بسیار مهمی و پر محتوا است که عمق حرکت دشمن را تبیین می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز اگر درگیر جنگ نرم هستیم برای آن است که مبانی و اندیشه‌ای که مایه و مبنای فرهنگ را تشکیل می‌دهد را از بین ببرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی ابراز داشت: با توطئه افکنی‌ها ابتدا اندیشه و بعد باور و گرایش‌های ما را زیر سؤال می‌برند و خودبه‌خود در رفتار ما تأثیر می‌گذارند و ناخودآگاه رفتارهای ما دچار یک سری تغییر ماهیت می‌شود.

وی افزود: در واقع دشمنان نظام روی این مسئله برنامه‌ریزی می‌کنند و از ابزار هنر و رسانه بهره می‌برند به‌طوری‌که امروز امپراتوری رسانه در دنیا به شکلی حکمرانی می‌کند که همه مسائل را تحت پوشش قرار می‌دهد.

معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه تأکید کرد: اگر نگاه بکنیم می‌بینیم تمام فتنه‌هایی هم که به وجود می‌آید ریشه در اندیشه و باورهایی است که از طریق تهاجم‌های فرهنگی بین مردم ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان این که نباید از توطئه‌های دشمنان در زمینه فرهنگ به‌سادگی گذشت، بیان داشت: فرهنگ به معنای هوای پاک است، اگر این فرهنگ یعنی فرهنگ دینی، اسلامی و انقلابی ما در همه‌جا حاکم شود، یک‌هوای پاک فرهنگی را ایجاد کرده‌ایم حال این دشمن می‌خواهد این فضای پاک را از بین ببرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تأکید کرد: فرهنگ وقتی ریشه در دین دارد و نهاد دین امروز در جامعه اسلامی ما حوزه‌های علمیه است و حوزه‌های علمیه هم مسئول تدین مردم هستند.

وی به رویکرد جامع آیت‌الله اعرافی به‌عنوان مدیر حوزه‌های علمیه در زمینه فرهنگ اشاره کرد و گفت: ایشان در تعامل با دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف زمینه‌های ارتباط فرهنگی را به وجود آورده‌اند به‌طوری‌که این رویکرد را ما در آموزش‌وپرورش و آموزش عالی می‌بینیم.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که فرهنگی که مبتنی بر اندیشه و گفتمان باشد، ماندگار می‌شود، تصریح کرد: ایجاد گفتمان را با الگوسازی می‌توان محقق کرد موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از جلساتی که با مجلس خبرگان رهبری داشتند بر آن تأکید کرده و فرمودند: گفتمان‌سازی با الگوسازی محقق می‌شود.

وی افزود: ما امروز اگر می‌خواهیم گفتمان انقلاب اسلامی را در عرصه ورزش، هنر، سینما، رسانه و ... دنبال کنیم، باید الگوسازی کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تأکید کرد: ما امروز الگوهای ارزشی در ورزش داریم که از ارزش‌های انقلاب اسلامی و ارزش‌های ملی دفاع می‌کنند، به‌عنوان‌مثال به‌خاطر عزت ملی، عزت دینی و عزت انقلابی در مقابل ورزشکارانی از رژیم صهیونیستی مبارزه نمی‌کنند و وارد صحنه نمی‌شوند.

وی تأکید کرد: ما می‌بینیم مقام معظم رهبری این را به‌عنوان یک ارزش در جامعه تبیین تبیین و تأکید می فرمایند که باید بیش‌ازپیش به این ارزش‌ها بها داد.

معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه، عرصه ورزش را مورد توجه قرار داد و گفت: امروز حوزه علمیه در عرصه ورزش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و علاوه بر این حضور فعال دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته بیست و پنج هزار نفر در جشنواره ورزشی طلاب شرکت کردند که نشان‌دهنده توجه حوزه‌های علمیه به عرصه ورزش است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تصریح کرد: ما امروز نخبگان و متخصصینی در کسوت روحانی داریم که در مسائل ورزشی صاحب‌نظر هستند که باید از ظرفیت این اساتید بهره گرفته شود.

وی تأکید کرد: امروز بسیاری از نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌ها خودشان را محتاج حوزه می‌دانند به‌طوری‌که خط فرهنگی، دینی و فقهی خودشان را از حوزه می‌گیرند و عرصه ورزش نیز از این امر مستثنی نیست.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: همان‌طوری که در حوزه فیزیک، شیمی و... ما از اهل‌فن یاد می‌گیریم در حوزه فرهنگ نیز باید سراغ حوزه‌های علمیه برویم؛ در مباحث علوم‌انسانی و علوم تربیتی حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

وی عنوان داشت: مسئولان در صداوسیما، ووزارت‌خانه‌ها و نهادهای فرهنگی باید خودشان را ملزم بدانند که به سمت حوزه حرکت کنند و از حوزه در واقع درخواست کنند و ارتباطشان را برقرار کنند که در این زمینه با مدیریت آیت‌الله اعرافی در حوزه ریل‌گذاری‌های خوبی صورت‌گرفته و تعاملات، تعاملات خوبی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی ابراز داشت: انتظار داریم که در مسائل مختلف از جمله ورزش، حجاب، سبک زندگی و ... از حوزه‌های علمیه بهره گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: پس هم تأکید حوزه، هم تأکید نهاد دین و هم تأکید رهبری معظم انقلاب است که فرهنگ را تقویت کنیم.

معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه ادامه داد: امروز اگر بخواهیم در ورزش قهرمانی یا در ورزش پهلوانی جلو برویم نیازمند حمایت‌ها و رهنمودهای حوزه و در واقع حضور فقیهانه حوزه در مسئله ورزش هستیم.

متنخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: این نکته حائز اهمیت است که اگر می‌خواهیم در جامعه الگوی ورزشی و هنری را تعریف کنیم، باید الگویی باشد که شاخصه‌های تخصصی و تعهدی داشته باشد، یعنی ارزش‌های ملی، ارزش‌های انقلابی، ارزش‌های دینی و تخصص، تکنیک‌ها و مهارت‌ها را داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha