یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
کرسی آزاد اندیشی

حوزه/ استاد مدرسه علمیه نرجسیه(س) رودان به خسارات ناشی از پیری جمعیت با توجه به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: تلاش برای افزایش جمعیت و جوان شدن نیروی انسانی کشور، سیاستی حیاتی و از ضروری‌ترین فرائض دانسته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان، کرسی آزاد اندیشی با حضور خانم جراره به عنوان ناقد و خانم علیپور ارائه دهنده بحث از اساتید مدرسه علمیه خواهران نرجسیه(س) رودان به ارائه موضوع "ضرورت افزایش جمعیت از دیدگاه آیات و روایات" در این مدرسه علمیه برگزار شد.

خانم جراره گفت: افزایش و کاهش جمعیت یک مسئله جهانی است که همه اندیشمندان به آن پرداختند.

وی ضمن بیان پیشینه بحث ساماندهی جمعیت، افزود: افلاطون، ارسطو و ابن خلدون از جمله افرادی بودن که به بحث جمعیت پرداخت.

استاد مدرسه علمیه نرجسیه(س) رودان افزود: موضوع بحث ضرورت افزایش جمعیت از منظر آیات و روایات است، بنابراین ضرورت افزایش جمعیت یعنی اینکه بیان کنیم چرا باید جمعیت افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه همانطور که اسلام افزایش جمعیت را مطلوب می داند که در روایتی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به افزایش جمعیت امتش مباهات کردند مسلما از نظر اسلام داشتن تمام امکانات رفاهی و فرهنگی هم برای مسلمانان مطلوب می‌داند گفت: همانطور که بر افزایش فرزندآوری دولتمردان تاکید می کنند باید زیر ساخت‌ها اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را هم فراهم کنند و خدا در آیه ۳۲ نور اول به واسطه گری در مسئله ازدواج مجردها امر می کند یعنی اول فرهنگ سازی کنید زمینه ها را فراهم کنید در انتهای آیه می فرماید اگر فقیر باشند خداوند روزی انها را می‌دهد مشکلات اقتصادی آنها را حل می کند.

خانم علیپور به خسارات ناشی از پیری جمعیت با توجه به بیانات مقام معظم رهبری اشاره و به ضرورت این بحث پرداخت و بیان کرد: تلاش برای افزایش جمعیت و جوان شدن نیروی انسانی کشور، سیاستی حیاتی و از ضروری‌ترین فرائض دانسته شده است.

وی با بیان اینکه افزایش موالید از دیدگاه آیات و روایات زمینه ی تحقق آرمان دین خدا و پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) و پرشدن زمین از یکتاپرستی وعدالت می باشد، به آیات و روایاتی پرداختند که تحریص و تشویق مسلمانان به ازدیاد نسل و توالد تناسل را مطرح کرده اند نظیر آیه ۶ سوره اسراء و روایات پیامبر که فرمودند:(أَیُها الناس تَزَوَّجوا فانّی مُکاثرٌبکم الامم یوم القیامة) و روایاتی نظیر این روایات وهمچنین روایت امام علی علیه السلام پسندیده بودن کمی عائله را با دلایلی رد کرده است.

استاد مدرسه علمیه نرجسیه(س) رودان تصریح کرد: دسته ای از آیات و روایات هستند نظیر: آیه ۲۲،۲۳،۵۷،۵۸ذاریات که خداوند روزی بندگانش را تضمین می‌کند و ما نباید به خاطر مشکلات اقتصادی منطق قرآن و روایات را زیرپا گذاشته و فرزند کم را اختیار کنیم .

وی ضمن بیان خانم جراره در رابطه با آیه ۳۲سوره نورکه ابتدا باید فرهنگ سازی انجام شود سپس واسطه گری برای ازدواج صورت بگیرد بیان کردند: بنده این امر را قبول دارم ولی این باعث نمی شود که اگر فرهنگ سازی انجام نشد ازدواج نکنیم چرا که منطق قران طبق این آیه می گوید نه تنها مشکل مالی، معیشتی و فقر نباید مانع ازدواج شود، بلکه ازدواج، عاملی است برای از بین بردن فقر وتهی دستی در جامعه است.

در پایان خانم علیپور خاطر نشان کرد: آثار و پیامدهایی که در جامعه در ارتباط با فزونی جمعیت مطرح شده است ارتباط کمی با جمعیت دارد و ناشی از عدم برنامه ریزی صحیح، ناکارآمدی دولت‌ها، تاثیر پذیری از سبک زندگی غربی و مدرنیته و...می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha