یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
طوفان الاقصی

حوزه/ رسانه‌های عرب‌زبان در دورانِ پسا طوفان الأقصی نقش پررنگی در دنیا ایفا می‌کنند و در جهت‌گیری‌هایِ جهانی مؤثر خواهند بود. در این صورت نقش‌آفرینیِ رسانه‌ای در دنیای جدید، نیازمند رسانه‌ی عرب‌زبانِ پُرقوّتی‌ست که بتواند  افکار جهانی را به نفع جبهه مقاومت متأثر سازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، اولین موجِ اسلام‌گرایی به نفع جریان مقاومت، با ظهورِ انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و مردم مستضعف جهان دیدند که امکان برچیدن حکومت‌های ظالم و فاسد و مقابله با استکبار جهانی با ایدئولوژی اسلامی امکان‌پذیر است.

موجِ دوم با سلسله قیام‌های کشورهای عربی از نیمه دوم سال ۸۹ شمسی شروع شد که از آن به بیداری اسلامی یاد می‌شود و مقام معظم رهبری در مورد آن فرمودند:

حوادث امروز شمال آفریقا، کشور مصر، کشور تونس، برخی کشورهای دیگر، برای ما ملت ایران معنای دیگری دارد، معنای خاصی دارد؛ این همان چیزی است که همیشه به عنوان حدوث بیداری اسلامی، به مناسبت پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی ملت ایران گفته میشد؛ امروز خودش را دارد نشان می‌دهد...

موجِ سوم که طوفان الأقصی بود، با عملیاتِ رسانه‌ایِ حزب‌الله لبنان موجِ جدیدی از اسلام‌گرایی و حمایت را برای فلسطین به ارمغان آورد و بعد از آن، عملیات وعده صادق با تکمیل پازلِ حماس، باعث قوت دوچندان اسلام‌گرایی شد.

در نهایت، تمام این مراحل باعث شد توجه به رسانه‌های عرب زبان بالا برود چراکه زبان اسلام عربی است و مردم دنیا اسلام را با این زبان می‌شناسند. تجربه فعالیت چندساله در فضای مستبصرین و زیست ۲ ساله با بیش از ۵۰ ملیت جهان در جامعة المصطفی العالمیه این موضوع را برایم عیان کرد که عموم مستبصرین زبان عربی را فرا می‌گیرند.

از موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که رسانه‌های عرب‌زبان در دورانِ پسا طوفان الأقصی نقش پررنگی در دنیا ایفا می‌کنند و در جهت‌گیری‌هایِ جهانی مؤثر خواهند بود. در این صورت نقش‌آفرینیِ رسانه‌ای در دنیای جدید، نیازمند رسانه‌ی عرب‌زبانِ پُرقوّتی‌ست که بتواند افکار جهانی را به نفع جبهه مقاومت متأثر سازد.

در حال حاضر برخی شبکه‌های عرب‌زبانِ موجود که بیشترین مخاطب را دارند نه تنها در گفتمان مقاومت نمی‌گنجند بلکه علیه آن هم به فعالیت می‌پردازند. العالمِ ایران و المیادین و المنارِ لبنان که شبکه‌های نزدیک به جبهه مقاومت هستند در مقابلِ رقبای خود مخاطبان بسیار کمتری دارند. العربیه‌ی عربستان و غولِ رسانه‌ای، چون الجزیره‌ی قطر که دارای بیش از ۸۰ دفتر در سراسر جهان می‌باشد کنترل افکار کشورهای عربی را در دست دارند.

راه‌اندازیِ شبکه‌ای عرب‌زبان و یا فکر جدی برای تقویت هرچه بیشترِ العالم، همچنین موجی از تولید محتوا در سکوهای مختلف به زبان عربی توسط فعالان مجازی می‌تواند در آینده‌ای نزدیک، افکارِ عمومی جهان را با سرعت چندبرابری به نفعِ جبهه مقاومت تغییر دهد.

میلاد حسن زاده

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha