یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
کد خبر: 1157648
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۳
عباس عبداللهی - تبلیغات اسلامی

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه یکی از بسترهای محور تمدن سازی که متاسفانه نسبت به آنها غفلت شده است بحث مساجد است، گفت: در زمان پیامبر(ص) مسجد محل دادگاه و رفع اختلافات خانوادگی و محل قضاوت، تدریس، داد و ستد، محل خودسازی، محل اعزام نیرو بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، حجت الاسلام عباس عبداللهی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، در مورد مساجد تراز اسلامی خاستگاه والدین ولایی و شهیدان خدایی اظهار داشت: یکی از کارکردهای مسجد تراز اسلامی مسئله والدین و تربیت نسل است که از زمانی که از مساجد گرفته شد، ما نسل بی هویت را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر مساجد ما از نسل جوان خالی شود مسجد و نسل جوان بی هویت خواهد بود بر ضرورت بازخوانی و تعریف مسجد پویا و مسجد برقرار تاکید کرد.

حجت الاسلام عبداللهی تصریح کرد: مسجد رکن و شاکله تشکیل جامعه اسلامی است و دو نهاد خانواده و مسجد عنصر کلیدی تشکیل جامعه اسلامی می‌باشند که پیوند این دو به دهه اخیر برنمی‌گردد و در دوران صدر اسلام هم حضور خانواده در مساجد دیده می‌شد.

وی اظهار داشت: مسجد در هر عصر و دوره‌ای دچار فراز و فرود بوده و کارکرد فرهنگی آن نوساناتی با توجه به شرایط محیطی و وضعیت مردم منطقه داشته است ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دو نهاد خانواده و مسجد سبقه خود را حفظ کرده و رابطه تنگاتنگی با هم دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه یکی از بسترهای محور تمدن سازی که متاسفانه نسبت به آنها غفلت شده است بحث مساجد است بیان داشت: در زمان پیامبر(ص) مسجد محل دادگاه و رفع اختلافات خانوادگی و محل قضاوت، تدریس، داد و ستد، محل خودسازی، محل اعزام نیرو بود.

وی ادامه داد: اکنون با توجه به رویکرد و المان‌های جدید شهری مساجد رویکرد قبلی خود را از دست داده‌اند و قضاوت از دل مسجد جدا شده است در حالی که باید این مهم به مساجد برگردد چرا که مسجد محل آرامش و سکنی و زیبایی است.

حجت الاسلام عبداللهی با تاکید بر اینکه اگر قرار است مسجد به عنوان مسجد ترازاسلامی قرار گیرد باید مسجد بازخوانی و احیا شود نه اینکه تعطیل باشند بیان داشت: باید رسالت و جایگاه اصلی مساجد به آن برگردد.

وی خاطرنشان کرد: مساجد بازیگاه بچه‌های دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ بوده است و در دوران جنگ تحمیلی مساجد پایگاه مقاومت، محل زیست اجتماعی، مرکز خدمات رسانی بودند و کاربری چند وجهی داشت که اکنون با توجه به اینکه کانال‌ها ارتباطی در دنیای امروز گسترده و وسیع شده است ما همچنان در مدرنیته مانده‌ایم ولی مساجد همچنان به عنوان عنصر آگاهی بخشی و فرهنگی و تربیتی و اخلاقی کار خود را انجام می‌دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه در دوران کرونا علیرغم توصیه‌های غلط مجموعه کادر درمان که منجر به از دست دادن کارایی مسجد می‌شد، ولی مردم اقبال بیشتری به مساجد نشان دادند و مساجد احیا شد.

وی ادامه داد: تحولی که در مساجد به واسطه کرونا اتفاق افتاد مسجد ملجاء شد و گروه‌های جهادی در مساجد احیاء و هم اندیشی‌ها در مساجد احیا شدند و در این دوران مساجد بهترین و آرامش بخش ترین مکان برای مردم بودند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha