جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 247046
۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۵

هفتمین کنفرانس علمی با موضوع «عبدالرزاق الصنعانی ، شخصیة و تراثه العلمی» شب گذشته در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با حضور پژوهشگران و محققین حوزه برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام سید حمید حسینی، در این کنفرانس علمی با ارائه مقاله‌ای درخصوص عبدالرزاق صنعانی با بیان اینکه عده زیادی  ازشیعه و اهل سنت تصریح بر تشیع عبدالرزاق دارند اظهار داشت  : یکی از کسانی که برای حفظ کیان مذهب اهل بیت (ع) قدم برداشته، عالم بزرگوار عبدالرزاق بن همام صنعانی یمانی مولف کتاب «المصنف» است ؛ با تمام وجود می توان بر این نکته پا فشاری کرد که این عالم بزرگوار یکی از مصادیق کلام معصوم است که می فرماید « مجهولون فی الارض و معروفون فی السماء».

وی گفت : کسانی که تصریح بر شیعه بودن عبدالرزاق کرده‌اند را می توان علمای بزرگی چون «شیخ عباس قمی» نام برد که لفظ امامی بودن را برای وی می آورند و «سید شرف الدین» گفته است « کان عبدالرزاق من اعیان الشیعه و خیرة سلفهم الصالحین » و همچنین از علمای اهل سنت می توان «عجلی» و «ابن حبان» و «ابن عدی»، «ذهبی» و «ابن حجر عسقلانی» را نام برد .

این پژوهشگر تصریح کرد  :  بالغ بر 50 حدیث از عبدالرزاق در مناقب  و فضیلت اهل بیت(ع)  وارد شده که هرکسی اگر با دید انصاف نگاه کند، خواهد دید وی شیعه است، همان طوری که آقا بزرگ تهرانی وی را از مفاخر شیعه می داند .

وی گفت :  نجاشی در رجال خود و آیت الله خویی در معجم رجالش، از تقیه عبدالرزاق  سخن گفته‌اند، به خاطر این که محبت آل رسول الله (ص) را در خلوت برای مردم بیان می کرد این نشانه تقیه کاری ایشان است.

وی در ادامه گفت: در بخش دوم مقاله به کتاب المصنف عبدالرزاق پرداخته شده که در این کتاب 94 حدیث در رابطه با اهل بیت (ع) بیان کرده است.

در ادامه این نشست،‌ علمی همچنین حجت‌الاسلام فخرالدین اسدی طوسی بعنوان « ناقد » اشکالاتی را بر شیعه بودن عبدالرزاق مطرح کرد و گفت: در این کتاب واژه شیعه زیاد بر عبدالرزاق بیان می شود ، مراد از شیعه چه نوع شیعه‌ای است آیا شیعه سیاسی است یا شیعه دوازده امامی و یا محب؟

وی افزود: عبدالرزاق در خیلی از جاهای کتاب فقهی خود، تبعیت از اهل سنت می کند و فتواهای شاذی را مطرح می کند و یا در رابطه با نقل حدیث هم از امام زین العابدین و امام باقر و امام صادق (ع) نقل حدیث می کند .

وی گفت : عبدالرزاق نسبت به شأن نزول آیه تطهیر، هیچ گونه توجهی ندارد و به سادگی از کنار این آیات می گذرد در حالی که شیعه این آیه را یکی از مسلمات شیعه می داند و همچنین عبدالرزاق نسبت به ابوطالب (ع) اظهار عدم ایمان می کند، پس نمی تواند شیعه باشد .

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha