پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

غدير، زلال حقيقت هميشه جارى است . شيعه براى غدير و غدير، همه چيز شيعه مى باشد.

غدير، نام ديگر شيعه و تشيع است .شيعه با غدير معنا پيدا كرد، و ماهيت وجودى خود را يافت  . غدير رمز پايدارى و تلاش و كوشش جاودانه عاشقان خداست . اگر غدير نبود، عشق مى مرد و رسالت ناتمام مى ماند...

 

 به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری حوزه شیفتگان امامت و ولایت در طول حیات طیبه شیعه سهمی را در احیاء غدیر  به عهده گرفته اند و عالمان دینی در این خصوص به نگارش کتب و تبیین حقیقت آن پرداخته اند.

 کتاب غدیر شناسی به قلم  مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد دشتی از این دست کتب است که  به 72 پرسش پیرامون غدیر پاسخ گفته است .

این کتاب از شش بخش شامل پیرامون غدیر، پیرامون حادثه بزرگ غدیر ، در آستانه غدیر،پيرامون ولايت و غدير،حوادث پس از غدير،غدير در آيات و روايات تشکیل شده است .

نویسنده در بخش نخست به 17 سوال  ازجمله معنای غدیر ،نام های دیگر غدیر ،انتخاب حجه الوداع ،شمار مردان و زنان در روز غدیر خم،...پاسخ داده است .

در بخش دوم نیز 9 سوال  همچون سخنرانى رسول خدا(ص ) چگونه آغاز و پايان يافت ؟  پيامبر (ص ) امام على (ع ) را چگونه براى بيعت معرفى كرد؟مردان و زنان چگونه با اميرالمؤ منين (ع ) بيعت كردند؟...مطرح و پاسخ داده شده است .

در بخش سوم این کتاب با طرح سوالی تحت عنوان  طرح جامع امامت و رهبرى ، چگونه در روز غدير مطرح شد؟ به سوالاتی در زمینه  درخواست پیامبر از مردم در روز غدیر،آیاتی که فرشته وحی به پیامبر در روز غدیر نازل کرده است ،مسئو لیت سنگین  حاضران در غدیر و...پاسخ داده شده است .

در چهارمین قسمت از پاسخ گویی به سوالات پیرامون غدیر، نگارنده ضمن پرداختن به مبحث مهم اعتقادی امامت در نگاه دینی بر  لزوم نصب امام از سوی خدواند و جایگاه و نقش بیعت در این خصوص و نیز مباحثی پیرامون تکمیل رسالت پیامبر مطرح شده است .

در بخش پنجم  به  سوالاتی تحت عنوان حوادث پس از غدیر پرداخته و  به  بررسی اولین مخالفت ها با  غدیر پرداخته است و به سوالات چهارده گانه در این خصوص پاسخ داده است .

در ششمین و آخرین بخش از پاسخ به سوالات غدیر به آیات و روایاتی که مربوط به واقعه غدیر  است را بیان کرده است و آن را تداوم اسلام ناب معرفی کرده است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha