پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

تمسک مردم شیعه نخجوان به ظواهر اسلامی وآیین‌ها و سنت‌های اسلامی بسیار کم مشهود بود و نسل معاصر و جوان آن کشور در معرض تهدید جدی فرهنگی غرب هستند و اطلاعات کافی از معارف شیعی ندارند.

حجت الاسلام رسول ملکیان از مبلغین حوزه علمیه اصفهان و فعال در عرصه بین‌الملل است که به مناسبت های مختلف از جمله ماه مبارک رمضان و ماه محرم، به مناطق متعدد از جمله کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه سفر نموده خواستار حضور جدی روحانیان توانمند در این عرصه شد.

وی که ماه محرم امسال به جمهوری خودمختار نخجوان سفر کرده است ضمن تبیین وضعیت فرهنگی و مذهبی این منطقه برخی از چالش‌های تبلیغ در عرصه بین‌الملل را یادآور شد.

 99درصد نخجوان شیعه هستند

 حجت الاسلام رسول ملکیان در گفت وگو با خبرنگار حوزه در اصفهان گفت:  نخجوان حدود 500 هزار نفر جمعیت دارد که 99 درصد آنها  شیعه هستند، اما متاسفانه اطلاعات و آشنایی این شیعیان  با معارف و مضامین حداقلی اسلام و حقایق شیعه، بسیار کم و محدود است.

حجت الاسلام ملکیان افزود:ترویج هر چه بیشتر معارف و حقایق ناب اسلامی و احادیث و سیره نبوی در این کشور، اهمیت زیادی دارد و بهترین راه، این است که درمیان خود این جمهوری، عده‌ای برای رسیدن به کسب اجتهاد درعلوم اسلامی اقدام نمایند.

وی تصریح کرد:تمسک مردم شیعه  نخجوان به ظواهر اسلامی، آیین‌ها و سنت‌های اسلامی، بسیار کم مشهود بود و نسل معاصر و جوان آن کشور در معرض تهدید جدی فرهنگی غرب هستند و اطلاعات کافی از معارف شیعی ندارند.

این استاد قرآن حوزه علمیه عنوان کرد: تبلیغ در این کشور برای مردم به علت شرایط خاص  امنیتی  و اوضاع نسبتا پیچیده این جمهوری خودمختار تازه مستقل شده، بسیار سخت است و سرکنسولگری و رایزن فرهنگی ایران نیز علی رغم فشارها و تهدیدها، اقدامات بسیارخوبی را انجام داده‌اند ؛ که امیدواریم باتجربیات گران‌بهایی که سرکنسول ایران و همچنین رایزن فرهنگی دارند، درآینده باهمکاری وزارت امورخارجه وسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اقدامات بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: حضور روحانیون با قابلیت های متنوع دراین جمهوری درمناسبت‌های گوناگون از ضروریات است تا در راستای ترویج حقایق ناب اسلام محمدی (ص) و اصیل شیعه  در این جمهوری خودمختار گام بردارند.

*نخجوان نیازمند حضور بلندمدت روحانیان است

حجت الاسلام ملکیان در ادامه بیان داشت: حضور روحانیون توانمند به صورت بلند مدت در این کشور و دیگر مناطق بسیار ضروری و لازم است و  ارگان‌های مربوطه باید نسبت به اعزام مبلغین  خارج از کشور درطرحهای بلند مدت درپنج قاره جهان اقدام و برنامه ریزی های جدی کنند، زیرا اگر بخواهیم اسلام را در سرزمین‌های مختلف تبلیغ یا تعمیق ببخشیم راهی جزتبلیغات بلند مدت نداریم.

وی با تاکید بر حضور بلندمدت روحانیون و کارشناسان دینی اظهار داشت: حضور کوتاه مدت می تواند نیازهای فوری و موقت را پاسخگو باشد، ولی تبلیغات بلند مدت به عنوان یک سرمایه گذاری موثر در راه ترویج فرهنگ اصیل شیعه و حقایق اسلام برای آینده می باشد.

حجت‌الاسلام ملکیان یادآور شد: تبلیغ درخارج ازکشوربه دوشکل انجام می گیرد؛ یکی برای ایرانیان مقیم و دیگر در سطح شهروندان مسلمان آن کشور؛ که از طریق پایگاه‌های علمی و فرهنگی مثل مسجد ؛ نمازخانه؛ دانشگاه؛ مراکز فرهنگی و غیره اجرایی می‌گردد.

*ارکان تبلیغ در خارج از کشور

این مبلغ فعال در عرصه بین‌الملل  اصفهانی خطاب به طلاب جوان و مبلغینی که در اول راه  پرافتخار تبلیغ هستند گفت: به عنوان طلبه‌ای که عرصه‌های تبلیغی در خارج از کشور را تجربه کرده‌ام به طلاب جوان توصیه می‌‌کنم با فراگیری زبان های خارجی از جمله انگلیسی ؛ فرانسوی ؛ اسپانیائی ؛ آلمانی ؛ عربی، ترکی استانبولی و... و مجهز شدن به دو سلاح علم و تقوا و آشنایی به مباحث بین المللی و جهانی از جمله ملزومات موفقیت یک مبلغ در خارج از ایران  است.

وی افزود: تبلیغ درخارج ازکشورچهاررکن اساسی دارد:علم؛ تقوی؛ زبان؛ معرفت سیاسی وتاریخی وجغرافیائی جهانی که هررکن داستان مفصلی دارد.

حجت‌الاسلام ملکیان در پایان تاکید کرد: در حال حاضر در جهان بیش از هر زمان  دیگر لزوم تبلیغ بین‌المللی با دیدگاه‌های جامع امام راحل قدس سره و رهبر معظم انقلاب اسلامی احساس می‌شود و امیدواریم که حوزه های بزرگ علمیه کشور، طلاب و روحانیونی را تربیت کنند که برای تبلیغ اسلام در خارج از کشور آمادگی کافی را داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha