جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام خیری

حوزه/ عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه به تبیین مهم ترین دستاوردهای جامعه اسلامی در دنیای امروزی پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به تاثیر چشم گیری رسانه های جمعی در معنویت افزایی جامعه گفت: رسانه ها ضمن آن که در توسعه فضای معنوی جامعه فعالیت می کنند به طور خاص در توجه دادن افراد به تکالیف دینی و اجتماعی خود نیزنقشی کلیدی به عهده دارند که نمونه و مصداق بارز این در در بحث دستگیری از نیازمندان و رسیدگی به حال و اوضاع ایتام و مساکین می باشد.

ارتباط بهتر با خالق ؛ پیش نیاز ارتباط مطلوب با مردم

مدرس جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که بی شک یکی از نیازهای هر انسانی، گرایش به معنویت است ، افزود: خوشبختانه در جامعه اسلامی ما بستر و فضای لازم برای این امر کاملاً مهیاست و کافی است که هر کس اراده کند تا ارتباط خود را با خدای مهربان بهتر نماید و به برکت همین ارتباط قطعاً ارتباطش با بندگان خدا نیز بهتر و مطلوب تر خواهد شد و همین امر نیز در سالم سازی فضای جامعه به لحاظ آثار وضعی که بر فرد و اجتماع مرتب است، بسیار حایز اهمیت می باشد.

بی تفاوتی در جامعه دینی ممنوع است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که نظام اجتماعی اسلام بر پایه محبت و عدالت استوار شده است، گفت: در امر تکامل اجتماعی بر مساله توزیع عادلانه ثروت و موهبت های الهی تاکید بسیاری شده ، کما این که وضع احکام مانند خمس و زکات و نیز سفارش به صدقات جاریه در همین راستاست.

حجت الاسلام و المسلمین خیری یادآور شد: جامعه اسلامی تحقق نمی یابد مگر در سایه توجه جدی به این موضوع که همه افراد از حداقل رفاه و آسایش مادی بهره مند باشند و طبعاً در چنین جامعه ای خواهران و برادران دینی نمی توانند و حق ندارند که از حال و روز یکدیگر بی خبر و بی تفاوت باشند.

تقویت صله رحم در جامعه اسلامی

وی همچنین بیان داشت: یکی دیگر از برکات فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی و معنوی، تقویت سنت حسنه صله رحم و افزایش رفت و آمدهای خانوادگی است که هم ثواب بسیاری برای آن درنظر گرفته شده و هم این که در تألیف قلوب، رفع کینه و کدورت ها در جامعه و به ویژه قوم و خویشان بسیار موثر است.

ایتام و نیازمندان را بر سفره های خود دعوت کنیم

عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم اضافه کرد: به خصوص اگر این صله رحم و گستراندن سفره های غذا با اولویت فقرا و نیازمندان و ایتام صورت گیرد، بسیار بهتر و ارزشمندتر است ، ضمن آن که به این بهانه افراد خویشاوند می توانند در درون قوم و خویش خود، نیازمندان را شناسایی کرده و آن ها را تحت حمایت قرار دهند.

تقویت فعالیت های خیرخواهانه جمعی

وی گفت: یکی از برکات و آثار جامعه اسلامی ، توجه به این نکته است که باید حرکت ها جمعی باشد و نه فردی ، چنان که معمولا در جوامع اسلامی و دینی با محوریت مساجد و محافل دینی، کارهای خوبی صورت می گیرد و فعالیت های خیریه و خداپسندانه ای واقع می شود، بنابراین اگر این فعالیت ها هدفمند و مستمر باشند کمتر فقیر و نیازمندی در جامعه وجود خواهد داشت.

طنین زیبای معنویت در ضیافت بزرگ پروردگار

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که رمضان می تواند با صدای بلند، معنویت را در سطح جامعه طنین افکن کند ، ابراز داشت: معنویت هم از حیث عبادی مدنظر است و هم از حیث مناسک اجتماعی به خصوص بحث خدمت به خلق و روابط و مناسبات فردی و اجتماعی که دین مبین اسلام نیز بسیار آن را مورد توجه و تاکید قرار داده است.

رهایی از جهل و غفلت برای رسیدن کمال

وی در خاتمه سخنان خود با بیان این که بکوشیم از ظرفیت و برکات حضور در جامعه اسلامی برای رسیدن به کمال سعادت نهایت استفاده را ببریم، گفت: یکی از کلیدی ترین توفیقاتی که نصیب انسان می شود این است که خدای متعال ، او را در مسیر عبودیت و بندگی خدا، متنبه کرده و از جهل و غفلت رهایی یافته و در مسیر سعادت حقیقی رهنمون می سازد.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha