یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
محبی نیا

حوزه/ جنگ های جهانی، فاجعه اتمی هیروشیما، جنگ های منطقه ای، انقلاب های مخملی دهه های اخیر همگی حاصل نگاه های تاریخ گذشته لیبرالیستی نو مبتنی بر خودکامگی و سلطه است.

یک فعال سیاسی اصول گرا با اشاره به اینکه کانون های قدرت درگفتمان انقلاب اسلامی مردم بوده و این گفتمان مبتنی بر صلح،بصیرت،بینش و آشتی با خداست، گفت: جنگ های جهانی، فاجعه اتمی هیروشیما، جنگ های منطقه ای، انقلاب های مخملی دهه های اخیر همگی حاصل نگاه های تاریخ گذشته لیبرالیستی نو مبتنی بر خودکامگی و سلطه است.

جهانبخش محبی نیا عضو هیئت رئیسه دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی درگفت‌وگو با خبرنگار «حوزه با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با لزوم ادامه مبارزه با استکبار، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کردند آمریکا هیچ بهره‌ای از اخلاقیات انسانی نداشته، بدون هیچ ابایی و در پوشش الفاظ زیبا و لبخند، دست به خباثت و جنایت می‌زند و نمونه های بسیاری برای اثبات این موضوع در قرن گذشته سراغ داریم بنابراین ما با استکبار سر آشتی نداریم اما این امر منافی ارتباط با همسایگان و سایر ملل باهویت دنیا نیست.

این استاد علوم سیاسی با ابراز نگرانی از تکرار مداخله های نظامی آمریکا خاطر نشان کرد: با وجود همه زشتی ها و نواقصی که معلول کاربرد بمب هسته ای بوده، امروزه در جهان زرادخانه های هسته ای هنوز هم در بعضی از کشورهایی وجود دارد که دولتمردان آنها در قبال  صلح بین المللی  احساس مسئولیت نمی کنند و تنها دغدغه آنها سیراب کردن اشتهای سیری ناپذیر سلطه ناجوانمردانه بر جهان است.

رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه استکبار ستیزی و تاکید استقلال نظام سیاسی  به منزله ورود به دنیای جنگ و خشونت و بهم زدن تعادل ها نیست گفت: در عین حال که ما به مهار جنبه های سلطه های استکباری تاکید میکنیم باید ارتباطات خود را با تمامی کشورها به جز کشورهای بی هویت و بدون شناسنامه در حوزه های مختلف حفظ و تقویت کنیم.

محبی نیا با تاکید بر وجه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: ما باید دیپلماسی جمهوری اسلامی را به قدری فربه وصاحب برند کنیم که هر کشوری که با ما وارد مذاکره و حتی روابط دیپلماتیک می شود قصد تطمیع،فریب و سواستفاده از ارتباطات را نداشته و مجبور باشند  وجاهت  ما را حفظ کنند.

وی با اشاره به اداره نامناسب جهان وپیچیدگی های حاکم بر آن ،گفت: یک خلاء اساسی در حوزه سیاسی دنیا در برخورد با پیچیدگی های حهان وجود دارد بطوریکه لیبرالیسم نو جوابگوی نیازهای دنیا و حتی مدعیان خود هم نبوده و در هم پیچیده است.پرونده سوسیالیسم و نگاه های معطوف به دولت رفاهی بسته شده و نگاه های محافظه کاری  در رادیکالیسم کهنه و سیاه گرفتار است.

عضو هیئت رئیسه مجلس هفتم و هشتم با تاکید بر ناکارآمدی لیبرالیسم نو و سایر مکاتب ایدئولوژیک غربی در اداره جهان گفت: جنگ های جهانی، فاجعه اتمی هیروشیما، جنگ های منطقه ای، انقلاب های مخملی دهه های اخیر حاصل نگاه های لیبرالیستی نو مبتنی بر خودکامگی و سلطه بوده که تاریخ آنها گذشته است.

این استاد علوم سیاسی با اشاره به اینکه دنیا خسته از خشونت ، مداخله و قیمومیت است تصریح کرد:  حال فضا برای  قرائت ها و نگاه های جدید همراه با روایت های مبتنی بر صلح و آسایش جهانی آماده است.  امروز  دیگر رویکرد و رهیافت وحشیانه بوش در افغانستان و عراق گذشه و اگر ما  بتوانیم جهان، روابط بین الملل و حقوق بین الملل را خوب تحلیل کنیم میدان خوبی برای نفوذ ایدئولوژیکی ما مهیا است. با توجه به ضعف دیرینه ما در مباحث حقوق بین الملل و آسیب های وارده از این ضعف به منافع ملی لازم است امور دیپلماتیک  به افراد کاردان و متخصص سپرده شود.

محبی نیا با تاکید بر لزوم حرکت  مبتنی بر رهیافت های نتیجه محور گفت: گام نهادن به سمت رابطه با نظام های سیاسی ، ورود به دنیای بین الملل و همچنین درک روابط به مفهوم فراموش کردن رسالت های اصلی انقلاب ،تدین و استقلال ملی نیست و عده ای خدایی نکرده تصور نکنند که ورود به روابط بین المللی به معنی استهاله ارزش های اصیلی است که عزت فضیلت و سعادت ما در گرو آنهاست.

رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تغییر جهت پارادایمی جنگ ها از حالت سنتی به سمت جنگ های نوین مبتنی بر علوم جدید و هوشمندی افزود: امروزه حتی دوران طلایی الکترونیک نیز به سر آمده و دوران هوشمندی کارگزاران و سیاستمداران و دیپلمات ها فرا رسیده است . بطور مشخص در عرصه دیپلماسی دیپلماتی برنده نشست های دیپلماتیک است که هوشمند بوده و با هوشمندی و تکیه بر اصولی همچون صلح و است ملت ها گام بردارد. ما نیز در همین راستا می توانیم پنجه های خونین سلطه جهانی و استکبار را از پیکره جهان جدا کرده و دنیا را به سمتی هدایت کنیم تا  تبدیل به مکانی سرشار از امنیت و خوشی شود.

این فعال سیاسی اصول گرا  گفتمان ها را اداره کننده دنیای آتی دانست و تصریح کرد: کانون های قدرت درگفتمان انقلاب اسلامی مردم هستند و این گفتمان مبتنی بر صلح،بصیرت،بینش و آشتی با خداست ودر آینده  این گفتمان های نتیجه محور مبتنی بر صلح و بصیرت قدرت ساز خواهند بود. بطوریکه  در آینده این گفتمان ها هستند که سیاستمداران را وادار به حرف شنوی خواهند کرد. اما متاسفانه در حال حاضر قدرت های دنیا از دل مردم بیرون نمی آید، بلکه قدرت آنها از اداره کنندگان زرادخانه ها و کمپانی های پولدار برمی‌خیزد که داعش آفرین هستند، به تبع این  نوع قدرت ها نسبت به دغدغه های مردم مسئولیت پذیری ندارند .

محبی نیا افزود:همه مصیبت ها و جنایت های دنیا برخواسته از این است که کانون های قدرت به مردم  وصل نیست و این حلقه های معیوب قدرت، جنون و روانپریشی های سیاسی را خلق میکند.

وی در پایان با اشاره به اینکه جهان ونگاه ها به جهان تغییر کرده،  افزود: افرادی که با نگاه های دیروز به سراغ مشکلات امروز میروند فردا شکست های خورده های این آرایش جدید خواهند بود. لذا نظم جهانی دگردیسی های نویی را تجربه میکند و با این تفکرات هم باید درنظم جدید بین المللی سهم بیشتری را داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha