جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علی اکبر حاجی محمدی

حوزه/ پژوهشگر حوزه قزوین گفت: هجرت پیامبر گرامی اسلام (ص) از مکه به مدینه موجب تحکیم و توسعه دعوت توحیدی و نهضت الهی، اسلامی پیامبر شده و به تشکیل نظام اسلامی و حکومت دینی منتهی می شود.

حجت الاسلام علی اکبر حاجی محمدی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» از قزوین ضمن فرارسیدن روز هجرت پیامبر گرامی اسلام از مکه به مدینه  این هجرت را منشا و تحول اساسی  در عالم اسلام دانست و گفت: قبل از ایشان مسلمانان فاقد قدرت اجتماعی و سیاسی بودند، اما پس از هجرت دولت اسلامی تشکیل شد و باسرعت در تمام بخش ها پیشرفت نمود.

وی خاطرنشان کرد: رسول اکرم (ص) در سال هایی که در مدینه بودند، پایه های حکومت اسلام را تقویت کردند و با انسجام و قدرتی که به خاطر همبستگی مسلمانان ایجاد شده بود در رمضان سال هشتم هجری قمری با یاران وفادارش بدون جنگ و خونریزی به مکه وارد شدند و آن شهر را فتح کردند.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: مشرکان و منافقان که با افزایش تعداد مسلمانان، منافع خویش را در خطر می دیدند، به مخالفت علنی با پیامبر اسلام(ص) برخاستند و تحریم اقتصادی، آزار و اذیت پیروانان حضرت محمد(ص) را در دستور کار  قرار دادند و در شرایطی که دشمنی های مشرکان به اوج خود رسید، پیامبر خاتم(ص) به فرمان خداوند از مکه هجرت کردند.

وی تصریح کرد:هجرت پیامبر گرامی اسلام (ص) از مکه به مدینه موجب تحکیم و توسعه دعوت توحیدی و نهضت الهی، اسلامی پیامبر شده و به تشکیل نظام اسلامی و حکومت دینی منتهی می شود.

حجت الاسلام حاجی محمدی با اشاره به شکل گیری تقویم تاریخ اسلام پس از هجرت مسلمانان از مکه به مدینه، عنوان داشت: قبل از هجرت مسلمانان از مکه به مدینه دو واقعه مهم در اسلام رخ داده است، یکی بعثت پیامبر اکرم(ص) و دیگری واقعه غدیرخم، اما اینکه هجرت از مکه به مدینه مبدأ تاریخ اسلام می‌شود نشان دهنده اهمیت هجرت است و این اهمیت هجرت مسلمانان به علت استقلال سیاسی مسلمانان پس از هجرت است.

وی افزود: درحقیقت هجرت پیامبر گرامی اسلام (ص) از مکه به مدینه نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ اسلامی بود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha